- System e-TOLL dotyczy nie tylko pojazdów ciężarowych i autobusów, ale także aut osobowych
- Od 1 października zacznie obowiązywać nowa organizacja ruchu w miejscach poboru opłat (PPO i SPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica
- By zapłacić za przejazd A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica trzeba skorzystać z bramek lub systemu e-TOLL. Od 1 grudnia kierowcy aut osobowych będą płacić tylko poprzez e-TOLL
Przejazd autostradą zarządzaną przez GDDKiA może sporo kosztować. Wystarczy, że zapomnimy o ważnym bilecie autostradowym albo nasze urządzenie lub aplikacja nie działają, jak należy. W przypadku samochodów osobowych tzw. opłata dodatkowa wynosi 500 zł. To nie wszystko.
Kolejne 500 zł może zostać naliczone w przypadku stwierdzenia, że tablice rejestracyjne są zakryte (uwaga choćby na przejazdy młodych par do ślubu!) lub ozdobione znakami, napisami czy przedmiotami, które mogą ograniczać czytelność. Na tym nie koniec. Karane jest także umieszczanie tablic rejestracyjnych w innym miejscu niż do tego przeznaczone. Także przejazd pasem do obsługi e-TOLL jest karany mandatem 500 zł w przypadku, gdy nie wniesiono opłaty lub aplikacja zawiodła.
e-TOLL: nowe radiowozy służb
By kontrolować prawidłowość uiszczania opłat skarbówka sięgnęła po nowy sprzęt. To flota aż 102 nowych radiowozów (70 na bazie aut dostawczych Forda oraz 32 Fordów Focus). Poznamy je m.in. po charakterystycznych konstrukcjach dachowych. To moduły Enforcement Bar produkowane przez firmę Vitronic i wyposażone w kamery do obserwacji aut. Całość opracowano tak, by prowadzić kontrolę nie tylko podczas postoju, ale i w trakcie jazdy. Nie jest tajemnicą, że jednym z wymogów skarbówki była zdolność kontroli nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Na etapie przetargu wymagano zdolności do identyfikacji tablic aut poruszających się z prędkością do 250 km/h.
Michał Żuchora z Vitronic Machine Vision Polska wyjaśnia: "Enforcement Bar umożliwia funkcjonariuszom natychmiastową weryfikację numerów rejestracyjnych mijanych pojazdów, zaparkowanych lub będących w ruchu oraz klasyfikację pojazdów wg gabarytów. Zebrane dane są przesyłane do bazy i porównywane z listą pojazdów, które mają opłacony przejazd. To rozwiązanie wyklucza konieczność ustawiania się w kolejkach na bramkach i znacznie ułatwi oraz usprawni podróżowanie po Polsce".