Ekologia - Niebieska technologia Foto: Auto Świat
Ekologia - Niebieska technologia

Pierwszy seryjny samochód osobowy z systemem Bluetec, sprawdzonym dotąd głównie w ciężarówkach i autobusach, trafia do klasy E. Efekt to osiągi charakterystyczne dla benzynowego V8 połączone ze zużyciem paliwa kompaktowego auta i emisja spalin na nieosiągalnym dotąd poziomie. Mercedes E 320 Bluetec, bo o nim tutaj mowa, przyspiesza do 100 km/h w ok. 7 s. Ma moment obrotowy 540 Nmi spala przy tym średnio 6,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Zużycie paliwa jest o ok. 20-40 proc. niższe niż w porównywalnych autach na benzynę, a moment obrotowy o30-50 proc. wyższy! Szczególnie spalanie w warunkach miejskich wynoszące 9 l/100 km pozostaje poza zasięgiem większości amerykańskich limuzyn.

Ważna jest też przewaga nad autami hybrydowymi, znacznie droższymi w produkcji niż turbodiesle (w dodatku te ostatnie spalają mniej paliwa). Rzeczywiste spalanie turbodiesli jest bardzo zbliżone do podawanego przez producentów na podstawie testów, a przy napędzie hybrydowym te dwa wyniki potrafią się znacznie różnić w zależności od warunków jazdy. Szczególnie duża jest przewaga diesla podczas jazdy poza miastem, gdziesystemy magazynowania i odzyskiwania energii aut hybrydowych nie bardzo mają okazję się wykazać. Dynamika i ekonomika lepsze niż w hybrydach Wypada też wspomnieć o zasięgu, który w przypadku E 320 Bluetec dochodzi do 1200 km.

Ekologia - Niebieska technologia Foto: Auto Świat
Ekologia - Niebieska technologia

Napęd Mercedesa już dziś spełnia wszystkie planowanenormy czystości spalin. Jak działasilnik najczystszego diesla na świecie? Od strony mechanicznej to zupełnie przeciętne V6 CDI znane z Mercedesów. Jednak nie zapominajmy,że tutaj"przeciętność" oznacza wykorzystanie wszystkichdostępnychobecnie nowinek stosowanych w silnikach Diesla. Największe znaczeniema układ wydechowy,w którymumieszczono wysokowydajny filtr cząstek stałych, katalizator tlenków azotu oraz katalizator utleniający tlenki węgla. W przyszłych modelach planuje się uzupełnienieukładu o rozwiązanie znane już z ciężarówek i autobusów, nazwane przezMercedesa AdBlue,polegające na wtryskiwaniu do układu wydechowego preparatu zawierającego amoniak.

Ekologia - Niebieska technologia Foto: Auto Świat
Ekologia - Niebieska technologia

Dodatkowy zbiornik zmieści się pod podłogą bagażnika i wystarczy do jazdy od przeglądu doprzeglądu (autozużywa ok. 0,1 l dodatku na 100 km jazdy). Amoniakpozwalana rozkład tlenkówazotu naniegroźneazot i wodę. Tak wyposażony Mercedes spełnia najostrzejszą normę czystości spalin, która zacznie obowiązywać w USA w roku 2009.