Logo
WiadomościAktualnościEkologia - Niebieska technologia

Ekologia - Niebieska technologia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wszechobecna ekologia dyktuje dziś trendy rozwoju systemów napędowych. Dlatego pomysł Mercedesa powinien się nazywać Greentec, ale koncern zadecydował inaczejOd pewnego czasu Amerykanie zaczęli przywiązywać wielką wagę do czystości spalin samochodowych. Normy emisji zanieczyszczeń stają się coraz bardziej restrykcyjne i coraz bardziej gryzą się z wizerunkiem przeciętnego amerykańskiego auta z wielkim, bulgoczącym benzyniakiem zużywającym wiadro benzyny na 100 km. Dlatego najnowsza propozycja Mercedesa - superczysty i superoszczędny turbodiesel- musi szokować. Z pojazdów użytkowych do aut osobowych I szokuje.

Ekologia - Niebieska technologia
Auto Świat
Ekologia - Niebieska technologia
Ekologia - Niebieska technologia
Ekologia - Niebieska technologiaŻródło: Auto Świat

Pierwszy seryjny samochód osobowy z systemem Bluetec, sprawdzonym dotąd głównie w ciężarówkach i autobusach, trafia do klasy E. Efekt to osiągi charakterystyczne dla benzynowego V8 połączone ze zużyciem paliwa kompaktowego auta i emisja spalin na nieosiągalnym dotąd poziomie. Mercedes E 320 Bluetec, bo o nim tutaj mowa, przyspiesza do 100 km/h w ok. 7 s. Ma moment obrotowy 540 Nmi spala przy tym średnio 6,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Zużycie paliwa jest o ok. 20-40 proc. niższe niż w porównywalnych autach na benzynę, a moment obrotowy o30-50 proc. wyższy! Szczególnie spalanie w warunkach miejskich wynoszące 9 l/100 km pozostaje poza zasięgiem większości amerykańskich limuzyn.

Ważna jest też przewaga nad autami hybrydowymi, znacznie droższymi w produkcji niż turbodiesle (w dodatku te ostatnie spalają mniej paliwa). Rzeczywiste spalanie turbodiesli jest bardzo zbliżone do podawanego przez producentów na podstawie testów, a przy napędzie hybrydowym te dwa wyniki potrafią się znacznie różnić w zależności od warunków jazdy. Szczególnie duża jest przewaga diesla podczas jazdy poza miastem, gdziesystemy magazynowania i odzyskiwania energii aut hybrydowych nie bardzo mają okazję się wykazać. Dynamika i ekonomika lepsze niż w hybrydach Wypada też wspomnieć o zasięgu, który w przypadku E 320 Bluetec dochodzi do 1200 km.

Ekologia - Niebieska technologia
Ekologia - Niebieska technologiaŻródło: Auto Świat

Napęd Mercedesa już dziś spełnia wszystkie planowanenormy czystości spalin. Jak działasilnik najczystszego diesla na świecie? Od strony mechanicznej to zupełnie przeciętne V6 CDI znane z Mercedesów. Jednak nie zapominajmy,że tutaj"przeciętność" oznacza wykorzystanie wszystkichdostępnychobecnie nowinek stosowanych w silnikach Diesla. Największe znaczeniema układ wydechowy,w którymumieszczono wysokowydajny filtr cząstek stałych, katalizator tlenków azotu oraz katalizator utleniający tlenki węgla. W przyszłych modelach planuje się uzupełnienieukładu o rozwiązanie znane już z ciężarówek i autobusów, nazwane przezMercedesa AdBlue,polegające na wtryskiwaniu do układu wydechowego preparatu zawierającego amoniak.

Ekologia - Niebieska technologia
Ekologia - Niebieska technologiaŻródło: Auto Świat

Dodatkowy zbiornik zmieści się pod podłogą bagażnika i wystarczy do jazdy od przeglądu doprzeglądu (autozużywa ok. 0,1 l dodatku na 100 km jazdy). Amoniakpozwalana rozkład tlenkówazotu naniegroźneazot i wodę. Tak wyposażony Mercedes spełnia najostrzejszą normę czystości spalin, która zacznie obowiązywać w USA w roku 2009.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: