W trwającym wyścigu o kupujących, tylko jedna z trzech firm z Detroit oferuje szeroką gamę oszczędnych samochodów.

Dziewięć na 10 najlepszych amerykańskich samochodów pochodzi z fabryki General Motorsi są to marki tak różne jak Chevrolet, Pontiac czy Saturn. Jedynym pojazdem na liście, który nie pochodzi z GM jest Ford Focus, który znalazł się na pierwszym miejscu z Chevroletem Aveo i Pontiaciem Vibe. Wszystkie te trzy auta zostały ocenione pod względem wydajności paliwa przez Agencję Ochrony Środowiska EPA, która stwierdziła, że mogą one przejechać 28 mil na galonie paliwa (czyli spalają około 9 litrów na 100km), co nadal jest wynikiem gorszym niż w przypadku ich azjatyckich odpowiedników, takich jak Toyota Yaris (8l/100km) i Honda Fit (8,3l/100km).

  • Szczegóły: Najbardziej ekonomiczne samochody na świecie
  • Galeria: 10 najbardziej niebezpiecznych dróg na świecie
  • Galeria: Najbardziej niebezpieczne drogi w Europie
  • Galeria: Idealne samochody na najpiękniejsze wyprawy na świecie
  • Galeria: Co mówi o tobie twój samochód
  • Galeria: 10 samochodów oferujących największą wartość podczas zakupu

Chrysler, kolejny motoryzacyjny gigant nie znalazł się w ogóle na liście.

Wydajne samochody stanowią wentyl bezpieczeństwa GM. W ciągu ostatniego kwartału firma mogła stracić 15 miliardów dolarów, ale dzięki zainteresowaniu nabywców pojazdami o niskim spalaniu, GM i zagraniczni producenci sprzedają coraz więcej samochodów typu "subcompact", mówi Tom Libby, starszy dyrektor w J.D. Power and Associates. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2008 roku sprzedaż takich pojazdów, jak Chevrolet Aveo z GM wzrosła o 39%, podczas gdy ogólna sprzedaż w przemyśle motoryzacyjnym spadła o 11%.

Co kryje się za liczbami

Przejrzeliśmy dane dotyczące wydajności, posiadane przez EPA, aby dowiedzieć się, które auta produkowane przez GM, Forda i Chryslera spalają najmniej paliwa. Dane EPA są tworzone na podstawie formuły, składającej się w 45% z jazdy po autostradach i w 55% z jazdy po mieście. Mimo tego, iż największą wydajność można osiągnąć na manualnej skrzyni biegów, wzięliśmy pod uwagę dane dotyczące skrzyni automatycznych, gdyż takowe są dużo bardziej popularne wśród amerykańskich kierowców. Tradycyjne manualne skrzynie biegów stanowią 10% rocznej sprzedaży samochodów osobowych, mówi Mike Omotoso, analityk w J.D. Power and Associates.

Niektóre pojazdy są tak samo wydajne w wersji ze skrzynią manualną, co przy automatycznej skrzyni biegów. Tak jest w przypadku Forda Focusa i Saturna Astry (9,2l/100km), które znalazły się na drugim miejscu wraz z Chevroletem Cobaltem i Pontiaciem G5. Tylko Aveo, Cobalt i G5 osiągają 8,3l/100km przy manualnej skrzyni biegów.

  • Szczegóły: Najbardziej ekonomiczne samochody na świecie
  • Galeria: 10 najbardziej niebezpiecznych dróg na świecie
  • Galeria: Najbardziej niebezpieczne drogi w Europie
  • Galeria: Idealne samochody na najpiękniejsze wyprawy na świecie
  • Galeria: Co mówi o tobie twój samochód
  • Galeria: 10 samochodów oferujących największą wartość podczas zakupu

Detroit zmienia taktykę

Przyszłość amerykańskich producentów samochodów zależy od ich umiejętności tworzenia większej ilości wydajnych pojazdów, gdyż niewielkie możliwości sprzedaży u dealerów są niezwykle kosztowne. Pomijając kwestię cen paliwa, wyścig o rynek będzie przybierał na sile, jako że producenci będą zmuszeni działać zgodnie z surowymi wymogami, ustanowionymi przez Amerykańską Agencję ds. Bezpieczeństwa Autostrad NHTSA, które muszą być wprowadzone do 2010 roku. Całkowita wydajność paliwa w samochodach należących do floty danego producenta musi przekraczać poziom 27,5 mili na galon (czyli spalanie nie może być większe niż 9,1 l/100km). Oddzielne standardy są ustanawiane dla lekkich samochodów ciężarowych.

"W 2010 będzie się wiele działo w tym samym czasie", mówi Paul Lacy, kierownik badań technicznych w firmie analitycznej Global Insights. "Większe będzie zainteresowanie silnikami diesela, więcej silników hybrydowych i na paliwo mieszane. Wszystko to będzie miało miejsce w tym samym czasie."

Na początku tego miesiąca Chrysler ogłosił, iż w 2010 roku Nissan rozpocznie produkcję małego pojazdu dla Chryslera. A Paul Lacy oczekuje kolejnych informacji, gdyż Chrysler buduje swoją ofertę ekonomicznych aut. "Chrysler ma kilka asów w rękawie, o których jeszcze nie wiemy", mówi Lacy.

Zmiana strategii Forda

Ford posiada całą gamę wydajnych pojazdów w innych krajach, ale nie sprowadził ich jeszcze do USA. To ulegnie zmianie, gdyż Ford ogłosił we wtorek plany zainwestowania 75 milionów dolarów w fabrykę ciężarówek w Michigan, którą ma być przystosowana do produkcji ekonomicznych samochodów typu compact i subcompact w 2010 roku. W tym samym czasie meksykańska fabryka montażowa Forda w Cuautitlan rozpocznie produkcję nowej Fiesty na Amerykę Północną. Fiesta ma spalać 6,25l/100km, co jest wynikiem porównywalnym do małych pojazdów hybrydowych, takich jak Honda Civic (6l/100km).

  • Szczegóły: Najbardziej ekonomiczne samochody na świecie
  • Galeria: 10 najbardziej niebezpiecznych dróg na świecie
  • Galeria: Najbardziej niebezpieczne drogi w Europie
  • Galeria: Idealne samochody na najpiękniejsze wyprawy na świecie
  • Galeria: Co mówi o tobie twój samochód
  • Galeria: 10 samochodów oferujących największą wartość podczas zakupu

"To najlepszy plan spełniania wymagań klienta i wykorzystania naszych zasobów w Michigan Truck i innych fabrykach", mówi Joe Hinrichs, wiceprezes ds. światowej produkcji i zatrudnienia grupy Ford.

Plan Forda polegający na sprowadzeniu do USA popularnych europejskich samochodów o niewielkim zużyciu benzyny nieprędko dojdzie do skutku, ale GM nigdy go nie opóźniało. Dla przykładu Chevrolet Aveo produkowany w Południowej Korei jest pod różnymi nazwami sprzedawany w 120 krajach, mówi Lacy.

Saturn Astra to kolejny popularny na świecie pojazd. Produkowany jest w Belgii i sprzedawany w Europie jako Opel Astra. W tym miesiącu GM ogłosiło 500-milionową inwestycję mającą na celu przebudowę fabryki montażowej w Ohio, aby mógł tam powstawać nowy Chevrolet Cruze, który ma być jeszcze bardziej ekonomiczny. Na autostradzie jego spalanie ma wynosić 5,5l/100km.

GM i pozostali producenci z Detroit muszą podjąć kroki, gdyż nadal nawet najbardziej ekonomiczny samochód w USA nie dorasta do pięt zagranicznym rywalom. Nawet najbardziej ekonomiczne pojazdy na rynku były opracowywane kilka lat temu, mówi Libby.

"Każdego dnia producenci tracą klientów, którzy chcą posiadać bardziej ekonomiczne auta już dziś", dodaje Libby. "Ale nie jest jeszcze za późno".