Innowacyjne, czteroosobowe auto z napędem elektrycznym będzie gotowe do testów w czwartym kwartale 2008. Firmy Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłosiły podpisanie listu intencyjnego rozpoczynającego współpracę z Pacific Gas and Electric Company (PG&E). Auta elektryczne i MiEV produkcji MMC zostaną przekazane PG&E do badań oraz do celów demonstracyjnych.

"Mamy nadzieję, iż możliwe będzie wprowadzenie i MiEV do floty PG&E w czwartym kwartale 2008 tak, by auto mogło rozpocząć testy drogowe w USA" - powiedział Tohru Hashimoto, Dyrektor Naczelny Działu Promocji i MiEV. "Nasza współpraca dostarczy cennych danych oraz sprawi, że funkcjonalność samochodów z napędem elektrycznym zostanie doceniona w Kalifornii" - dodał.

Testy i MiEV w Japonii trwały dwa lata. Siedem dużych przedsiębiorstw użyteczności publicznej poddało samochody rozmaitym próbom. Uzyskane wyniki wpłynęły znacząco na przyspieszenie wprowadzenia aut z napędem elektrycznym do sprzedaży na rodzimym rynku. Ma się ona rozpocząć latem 2009.

Pacific Gas and Electric Company zbada użyteczność samochodów napędzanych za pomocą silnika elektrycznego oraz wpływ, jaki ma ładowanie akumulatorów na sieć elektryczną. Firmy PG&E oraz Mitsubishi Motors są przekonane, że uzyskane dane potwierdzą walory aut elektrycznych przeznaczonych na rynek kalifornijski. "PG&E od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia zajmuje się badaniem korzyści, jakie niesie zasilanie elektryczne stosowane w samochodach. Współpraca z producentami aut, takimi jak Mitsubishi, pozwoli stworzyć kompatybilne infrastruktury niezbędne dla rozwoju aut z napędem elektrycznym oraz zapewni bezpieczne korzystanie z sieci" - powiedział Andrew Tang, kierownik wyższego szczebla tzw. "inteligentnej sieci energetycznej" PG&E. "Szczególnie ważna jest wymiana danych dotyczących dostępności infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów, danych technicznych samochodów, jak również oczekiwań oraz opinii odbiorców" - dodał.

Pod względem technicznym i MiEV spokrewniony jest z Mitsubishi serii "i" ("i" jest małym benzynowym autem typu K - car, oferowanym wyłącznie na rynku japońskim). Różnica polega na zastosowaniu nowoczesnego napędu elektrycznego zamiast silnika spalinowego. 330 V akumulatory litowo - jonowe o zwiększonej pojemności zostały umieszczone pod podłogą. Do napędu samochodu służy silnik elektryczny z magnesem trwałym. Dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu baterii i silnika nie ucierpiała funkcjonalność auta, z kolei obniżony środek ciężkości wpłynął korzystnie na właściwości jezdne. Ponadto napęd elektryczny o mocy 47kW zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność w porównaniu do standardowego silnika benzynowego dysponującego mocą 64 KM.

Nowoczesna bateria litowo - jonowa jest dziełem Lithium Energy Japan. Jest to spółka joint venture w skład której wchodzą Mitsubishi Motors Corporation, Mitsubishi Corporation oraz GS Yuasa. Dzięki zaawansowanym technologicznie akumulatorom maksymalny zasięg i MiEV wynosi ok 160 kilometrów bez konieczności ładowania.