Logo
WiadomościAktualnościEuropejski NASCAR

Europejski NASCAR

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Popularny amerykański serial NASCAR dziś liczy sobie kilka lig wyścigowych. Australijskie zawody V8 Supercars przyciągają na start ponad 50 samochodów.

Europejski NASCAR
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Europejski NASCAR

Teraz podobne emocje będą towarzyszyć Europejczykom.W bieżącym sezonie na naszym kontynencie ruszą dwie serie dla pojazdów typu silhouette, napędzanych bardzo mocnymi silnikami V8. Brytyjczycy uruchamiają mistrzostwa ASCAR. Jeździć w ich będą samochody z 565-konnymi, 6-litrowymi silnikami Chevroleta. Korzystać będą one głównie z owali w Rockingham i Lausitz. W ostatnią sobotę kwietnia na niemieckim torze Motorpark Oschersleben ruszy nowy serial V8 STAR, który będzie nas bardziej interesować, a to ze względu na udział polskiego kierowcy. W zawodach wystartuje Andrzej Dziurka.Mistrzostwa V8 STAR to typowy serial silhouette. Wszystkie pojazdy wykorzystują jedno bazowe podwozie, które zostanie wyposażone w karoserie o sylwetce seryjnego samochodu. Organizatorzy do tej pory uzyskali zgodę producentów na wykonanie kopii BMW 540, Jaguara S, Opla Omegi i Lexusa GS.Samochody projektu Thomasa Ammerschlagera i Petera Kaysera buduje firma NITEC z Niederzissen. W konstrukcji wykorzystano ramę rurową oraz, podobnie jak w DTM, kołyskę z włókna węglowego mieszczącą fotel kierowcy. Do napędu służy pozbawiony marki 5,7-litrowy silnik V8 przygotowany przez amerykańskiego tunera Jacka Rousha, rozwijający moc maksymalną 450 KM. Sekwencyjną skrzynię biegów dostarczy Holinger, sprzęgło i hamulce - AP Racing, amortyzatory Bilstein, a opony Goodyear lub Dunlop.Na podstawie pięcioletniej umowy ze sponsorami ustalono szokująco wysoką w europejskich wyścigach samochodów turystycznych pulę nagród wynoszącą 5 milionów marek w sezonie. Zwycięzca eliminacji otrzyma 100 000 DEM, a nagrody finansowe obejmują pierwszą piętnastkę każdego wyścigu.V8 STAR wszedł do programu serii niemieckich wyścigów - TOP 10. W piątek przewidziano treningi i kwalifikacje, a w sobotę o 15 główny wyścig ze startu zatrzymanego. Cztery okrążenia przed półmetkiem, w fazie neutralizacji (safety car) rozpocznie się wymiana opon w depo i następnie po starcie lotnym - dokończenie rywalizacji.Organizatorzy spodziewają się około 20 kierowców. Zespoły wystawają Phoenix, Irmscher, Jochen Mass, Harald Grohs, Harry Valier, Wolfgang Land, Lothar Mich, GAG i Alda. Rywalami Andrzeja Dziurki będą Karl Wendlinger, Kurt Thim, Armin Hahne, Thomas Mutsch, Patrick Simon, Roland Rehfeld. Prawdopodobnie wystartują jeszcze Johnny Cecotto, Andrej Studenic, Jörg van Ommen, Ralf Kelleners i Steffen Widmann. Finalizowana jest umowa z Kirsch Gruppe, na podstawie której DSF ma transmitować wyścigi na żywo, a SAT 1 - prezentować skróty.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: