Teraz podobne emocje będą towarzyszyć Europejczykom.W bieżącym sezonie na naszym kontynencie ruszą dwie serie dla pojazdów typu silhouette, napędzanych bardzo mocnymi silnikami V8. Brytyjczycy uruchamiają mistrzostwa ASCAR. Jeździć w ich będą samochody z 565-konnymi, 6-litrowymi silnikami Chevroleta. Korzystać będą one głównie z owali w Rockingham i Lausitz. W ostatnią sobotę kwietnia na niemieckim torze Motorpark Oschersleben ruszy nowy serial V8 STAR, który będzie nas bardziej interesować, a to ze względu na udział polskiego kierowcy. W zawodach wystartuje Andrzej Dziurka.Mistrzostwa V8 STAR to typowy serial silhouette. Wszystkie pojazdy wykorzystują jedno bazowe podwozie, które zostanie wyposażone w karoserie o sylwetce seryjnego samochodu. Organizatorzy do tej pory uzyskali zgodę producentów na wykonanie kopii BMW 540, Jaguara S, Opla Omegi i Lexusa GS.Samochody projektu Thomasa Ammerschlagera i Petera Kaysera buduje firma NITEC z Niederzissen. W konstrukcji wykorzystano ramę rurową oraz, podobnie jak w DTM, kołyskę z włókna węglowego mieszczącą fotel kierowcy. Do napędu służy pozbawiony marki 5,7-litrowy silnik V8 przygotowany przez amerykańskiego tunera Jacka Rousha, rozwijający moc maksymalną 450 KM. Sekwencyjną skrzynię biegów dostarczy Holinger, sprzęgło i hamulce - AP Racing, amortyzatory Bilstein, a opony Goodyear lub Dunlop.Na podstawie pięcioletniej umowy ze sponsorami ustalono szokująco wysoką w europejskich wyścigach samochodów turystycznych pulę nagród wynoszącą 5 milionów marek w sezonie. Zwycięzca eliminacji otrzyma 100 000 DEM, a nagrody finansowe obejmują pierwszą piętnastkę każdego wyścigu.V8 STAR wszedł do programu serii niemieckich wyścigów - TOP 10. W piątek przewidziano treningi i kwalifikacje, a w sobotę o 15 główny wyścig ze startu zatrzymanego. Cztery okrążenia przed półmetkiem, w fazie neutralizacji (safety car) rozpocznie się wymiana opon w depo i następnie po starcie lotnym - dokończenie rywalizacji.Organizatorzy spodziewają się około 20 kierowców. Zespoły wystawają Phoenix, Irmscher, Jochen Mass, Harald Grohs, Harry Valier, Wolfgang Land, Lothar Mich, GAG i Alda. Rywalami Andrzeja Dziurki będą Karl Wendlinger, Kurt Thim, Armin Hahne, Thomas Mutsch, Patrick Simon, Roland Rehfeld. Prawdopodobnie wystartują jeszcze Johnny Cecotto, Andrej Studenic, Jörg van Ommen, Ralf Kelleners i Steffen Widmann. Finalizowana jest umowa z Kirsch Gruppe, na podstawie której DSF ma transmitować wyścigi na żywo, a SAT 1 - prezentować skróty.
Galeria zdjęć
Europejski NASCAR
Europejski NASCAR