Logo
WiadomościAktualnościEurovan od Fiata

Eurovan od Fiata

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Samochody segmentu MPV (po polsku najzręczniejszym określeniem byłoby chyba "auta wielozadaniowe") nie są w Europie tak popularne, jak za oceanem, niemniej jednak zdołały sobie wypracować stały udział w rynku, oceniany na około 2,5 proc. całości sprzedaży (około 350 tys.

Eurovan od Fiata
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Eurovan od Fiata

aut w ubiegłym roku). To może niewiele, ale z drugiej strony pamiętać trzeba, że chodzi o samochody dość drogie, zapewniające producentowi znacznie większy zysk jednostkowy niż popularne kompakty. Koszty opracowania takiego pojazdu są również niemałe, tak więc nie może dziwić sojusz zawarty przez Grupę Fiata i koncern PSA (Peugeot + CitroĎn). Opracowany w ramach wspólnego projektu o nazwie "Eurovan" samochód wchodzi właśnie do sprzedaży jako CitroĎn C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse i Lancia Phedra. Zawieszenie i silniki są dziełem inżynierów PSA, projektanci Fiata przygotowali m.in. układ hamulcowy i wystrój wnętrza, wspólnie opracowano płytę podłogową. Stoi przed nim zadanie odebrania możliwie dużego kawałka tortu firmie Renault, która jako pierwsza w Europie doceniła znaczenie aut jednobryłowych (model Espace) i do dziś zbiera tego owoce. Po co Fiatowi samochód MPV? Otóż jego przedstawiciele nie ukrywają, że w dużej mierze chodzi także o poprawę wizerunku firmy kojarzonej głównie jako producent tanich aut z segmentu A i B. Nowe kierownictwo włoskiego koncernu postanowiło to zmienić. Zarazem jednak Fiat chyba najbardziej realistycznie ocenił możliwości nabywcze Polaków. Nie przewiduje się - przynajmniej na razie - wprowadzenia na nasz rynek Phedry. Fiat Ulysse dostępny będzie zaś z silnikiem benzynowym 2,0 l (od 95 tys. zł) oraz wysokoprężnymi jednostkami JTD 2,0 i 2,2 l (Peugeot i CitroĎn oferują ponadto benzynowy silnik 2,2 l; w cenniku CitroĎna nie ma modeli z jednostkami o pojemności 2,0 l). Fiat podkreśla, że jeśli segment MPV jest w Polsce wciąż jeszcze niszowy (ok. 0,7 proc. rynku), to podobnie jak na Zachodzie szybko rośnie w nim udział aut z silnikami Diesla, który sięga już 70 proc.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: