Auto Świat Wiadomości Aktualności Facelifting dla Audi A8: silnik w 2,8 FSI będzie najoszczędniejszy w swojej klasie

Facelifting dla Audi A8: silnik w 2,8 FSI będzie najoszczędniejszy w swojej klasie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nowy podstawowy silnik dla Audi A8 będzie cechował się najniższym zużyciem paliwa między luksusowymi limuzynami. Z wartością 8,3 l/100 km staje się liderem wśród silników benzynowych. Konkurować może mu tylko wysokoprężne BMW 730d.

Facelifting dla Audi A8: silnik w 2,8 FSI będzie najoszczędniejszy w swojej klasie
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Facelifting dla Audi A8: silnik w 2,8 FSI będzie najoszczędniejszy w swojej klasie

Druga generacja popularnego luksusowego Audi A8 powstała już w ponad 100 tys. egzemplarzy, przekonała więcej klientów niż pierwsza generacja, a w swoim segmencie, w którym panuje raczej recesja, rok od roku zwiększa swój udział. Audi A8 nie oferuje jednak tylko mocne silniki, chce być także synonimem większej wydajności. Odpowiednim przykładem jest nowe Audi A8 2,8 FSI. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi w wypadku tego modelu zaledwie 8,3 l benzyny na 100 km, co według Audi jest najniższą wartością między luksusowymi limuzynami z silnikiem benzynowym.

Od strony stylistycznej flagowy okręt Audi zmienił się nieznacznie, ale dodano wiele nowych rozwiązań technicznych. Chodzi np. o bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego, a zmiany w zawieszeniu pozwoliły uzyskać więcej precyzji w prowadzeniu. Komfort jazdy poprawił się dzięki modyfikacjom adaptowalnego zawieszenia pneumatycznego i gruntownymi zmianami w izolacji dźwiękowej. Dzięki temu Audi A8 zmieniło się w jeden z najcichszych i najbardziej komfortowych samochodów na rynku.

Nowe systemy asystencji Audi lane assist i Audi side assist ułatwiają kierowcy podróżowanie i podnoszą bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas długich podróży. Ich zadaniem jest informować kierowcę w sytuacji, kiedy samochód nagle zjeżdża ze swojego pasa ruchu lub zagraża autu w pasie obok.

Design zewnętrzny poprawiono przez przepracowanie niektórych precyzyjnie wybranych szczegółów: nowy wygląd ma charakterystyczny grill, z lusterkami wstecznymi zintegrowano kierunkowskazy, nowe są felgi ze stopów lekkich, a zmodyfikowane tylne lampy wykorzystują technologię diod LED, dzięki czemu uzyskano unikalny nocny efekt. Audi A8 zaoferuje także nowe odcienie lakieru oraz nowe kolory i materiały do wykończenia wnętrza.

Luksus z niskim zużyciem paliwa

Silnik 2,8 FSI pokazuje, jak łatwo Audi A8 może łączyć luksus, dynamikę jazdy i niskie zużycie paliwa. Nowy widlasty silnik V6 oferuje 154 kW (210 KM) i moment obrotowy 280 Nm w zakresie 3000-5000 obr./min. Audi A8 2,8 FSI przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 8 s i osiąga prędkość maksymalną 238 km/h.

Dzięki nowoczesnej jednostce napędowej i bardzo niskiej masie 1690 kg zużycie paliwa modelu Audi A8 2,8 FSI wynosi w cyklu mieszanym zaledwie 8,3 l/100 km. Co odpowiada wartości 199 g CO2 na kilometr – najniższa wartość między luksusowymi limuzynami z silnikiem benzynowym. Najmniejszy turbodiesel pod maską Audi A8 3,0 TDI zużywa według danych producenta 8,4-8,6 l/100 km. Mercedes-Benz S 320 CDI spala 8,3-8,4 l/100 km, zaś BMW 730i wymaga 10,1 l paliwa na 100 km. Jedynym adekwatnym konkurentem Audi A8 2,8 FSI jest więc BMW 730d, który wg danych producenta zużywa w cyklu mieszanym 8,2 l oleju napędowego na 100 km.

Nowy 6-cylindrowy silnik wnosi „przewagę dzięki technice” poprzez bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów FSI i system zmiennego skoku zaworów. Ten nowy system reguluje skok zaworów pomiędzy dwoma ustawieniami. Audi valvelift system korzysta z przesuwanego wałka rozrządu sterującego zaworami ssącymi, który przesuwa się na podstawie poleceń z jednostki sterującej silnika. W zależności od aktualnych potrzeb na dostawy mocy zawory otwierane są mniej lub więcej, w zależności od aktualnego położenia wałka rozrządu. Atutem jest możliwość regulowania ilości świeżej mieszanki za pośrednictwem skoku zaworów. W większości trybów pracy przepustnica pozostaje otwarta, dzięki czemu nie powstają wysokie straty spowodowane blokowaniem w układzie dolotowym. Razem z systemem obniżających straty powodowane tarciem, system zmiennego skoku zaworów pozwolił zmniejszyć zużycie paliwa o 10 procent.

Nowe Audi A8 2,8 FSI otrzymał napęd na przednią oś i skrzynię biegów z płynnie zmienianym przełożeniem multitronic. Komfortowe przeniesienie momentu obrotowego bez szarpnięć podczas przyśpieszania oraz duży zakres przełożeń pomagający obniżać zużycie paliwa, to podstawowe cechy tej przekładni. Kierowca może wybierać z siedmiu ustawionych przełożeń.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków