Okazuje się jednak, że pieniądze podatników mogą zostać źle wykorzystane. Eugeniusz Cyra, dyr. biura kontroli w IH, zauważa, że aby obraz jakości paliw był pełen, zakres badań powinien zostać poszerzony. "Na wielu stacjach paliw nasi pracownicy stwierdzają niezgodność temperatury zapłonu oleju napędowego ze świadectwem jakości dostarczonym przez producenta, co może wskazywać na fałszerstwo lub niechlujny transport paliwa. Inspektorzy nie mogą zakwestionować jakości takiego oleju napędowego, ponieważ temperatura zapłonu nie jest uwzględniona w rozporządzeniu" - mówi Cyra.Według Andrzeja Kulczyckiego, szefa Centralnego Laboratorium Naftowego, zakres wymagań jakościowych ma istotny wpływ na jakość paliw sprzedawanych na stacjach benzynowych. Obowiązujące w Polsce rozporządzenie ministra gospodarki o jakości paliw ciekłych jest jedynym aktem prawnym określającym stawiane im wymagania jakościowe. Nie zawiera ono wykazu parametrów jakościowych benzyn bezołowiowych i oleju napędowego oraz ich pożądanych wartości. Właściwości te odnoszą się do walorów ekologicznych paliwa i są odzwierciedleniem wymagań zawartych w dyrektywie 98/70/EC. Zbigniew Kamieński, dyr. Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego w Ministerstwie Gospodarki, mówi, że badania paliw są wykonywane zgodnie z dyrektywą europejską, a ich zakres nie był dotąd przez żadną instytucję kwestionowany. Andrzej Kulczycki zauważa jednak, że znacznie szerszy zakres wymagań jakościowych stawianych benzynom i olejom napędowym zawarty jest w normach europejskich EN 228 dla benzyn i EN 590 dla olejów napędowych. Uwzględniają one wszystkie parametry istotne dla właściwej pracy silnika auta i środowiska naturalnego. Obydwie są homologowane w Polsce i uwzględniają krajowe uwarunkowania klimatyczne."Wymagania jakościowe zawarte w rozporządzeniu ministra gospodarki obowiązujące wytwórców i dystrybutorów paliw nie uwzględniają np. uwarunkowań klimatycznych. Zimą na stacjach benzynowych powinien być sprzedawany wyłącznie zimowy olej napędowy. Tego jednak rozporządzenie nie wymaga" - tłumaczy Kulczycki. "Jeśli przepisy nie zostaną zmodyfikowne, właściciele stacji paliw w myśl prawa będą mogli sprzedawać letni olej napędowy zimą" - potwierdza Eugeniusz Cyra. Jakie mogą być konsekwencje tego? "Przy niskich temperaturach (poniżej 5;C) może to doprowadzić do unieruchomienia silnika"- wyjaśnia Kazimierz Skwarek, szef serwisu Toyoty Carolina Car Company.
Fałszowanie w myśl prawa
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku na mocy ustawy wejdzie w życie monitoring paliw ciekłych. Inspekcja Handlowa otrzyma 6 mln zł na kontrole.