Trojaczki montowane w Czechach - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 - są oferowane od 2005 roku. Niedawno przeszły jednak zmiany i producenci sprzedają je jako "nowe". Ile nowego jest w odświeżonych modelach? Prawdę obnażyły testy Euro NCAP.

W poprzednim teście trojaczków, przeprowadzonym w 2005 roku, te bliźniacze konstrukcyjnie modele zdobyły po cztery gwiazdki za ogólny poziom bezpieczeństwa. Można by więc przypuszczać, że siedem lat później wynik będzie lepszy, bo producenci zdążą przeprowadzić niezbędne ulepszenia. Nic bardziej mylnego.

W najnowszej edycji wszystkie trzy modele z rocznika 2012 uzyskały wynik na słabym poziomie trzech gwiazdek. Oczywiście, trzeba pamiętać, że przez ostatnich kilka lat standardy testów Euro NCAP uległy znaczącemu zaostrzeniu i obecne gwiazdki nie są warte tyle samo, co te sprzed paru lat, ale do poziomu prezentowanego przez auta konkurencji wiele brakuje.

Dr Michiel van Ratingen, ekspert Euro NCAP, tłumaczy: "Przez ostatnich kilka lat nasze procedury mocno się rozwinęły, a wymagania stawiane nowym modelom znacznie wzrosły. Przeprowadzanych jest więcej testów, a i normy zostały zaostrzone. Niemniej jednak, wielu producentów pracowało tak solidnie nad swoimi nowymi modelami, że nawet najmniejsze auta nie miały problemu ze zdobyciem kompletu gwiazdek. Z drugiej strony obserwujemy tendencję, szczególnie w przypadku producentów oferujących niedrogie i dobrze sprzedające się modele, do unikania dodatkowych nakładów na ulepszenia pod kątem bezpieczeństwa."

Trojaczki w nowej wersji pozbawione są w standardzie wielu istotnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, jak boczne poduszki czy system ESP. Na słabe wyniki testu szybko zareagowali producenci. Toyota, Peugeot i Citroen zapowiedziały, że od lipca 2013 roku w ofercie dla wszystkich europejskich krajów standardem staną się m.in. boczne poduszki i kurtyny powietrzne, system ESP, alarm niezapięcia pasów przez pasażera czy system ISOFIX na tylnej kanapie.

Co więcej, uzyskane wyniki mogłyby być jeszcze gorsze, ale niejako dla zachęty do wprowadzenia nowego standardowego wyposażenia organizacja Euro NCAP postanowiła już teraz wpisać w wyniki testu obecność obiecanych na lipiec 2013 r. systemów bezpieczeństwa...