"Decyzja o wyborze strategicznego partnera zostanie podjęta przez naszych dyrektorów w piątek. Wtedy też ujawnimy więcej szczegółów odnośnie przyszłej współpracy z jedną z firm, które wyraziły chęć podjęcia takiej współpracy" - powiedziała w krótkiej rozmowie telefonicznej z branżowym serwisem Automotive News Europe, rzecznik prasowa AvtoVAZ, Natalya Sidoruk.

Jak wynika z niepotwierdzonych jeszcze informacji głównym kryterium do stworzenia aliansu z jednym z zachodnich koncernów jest ustalenie rozmiarów przyszłej współpracy. Tematem numer jeden jest tutaj częściowy wykup pakietów akcji przez przyszłych partnerów holdingu Russian Technologies (RT), zależnej od AvtoVAZ spółki scalającej w sobie wiele firm metalurgicznych. Według Sergeia Chemezova, prezesa RT w grę wchodzi odsprzedaż nawet 25% akcji holdingu.

W krajowych mediach roi się od spekulacji kto może zostać przyszłym, znaczącym partnerem w aliansie z AvtoVAZ. Biznesowy dziennik Vedomosti twierdzi, że rosyjski producent aut najprawdopodobniej zdecyduje się na współpracę z Fiatem. Gazeta uważa, że włoski koncern jest bardziej elastyczny jeśli chodzi o warunki współprodukcji pojazdów. Fiat w przeciwieństwie do Renault jest podobno gotowy zaprojektować nową linię modeli marki Łada i sprzedawać je pod aktualnym logo. Prezydent Fiat Group, Sergio Marchionne w rozmowie z agencją Reutersa potwierdził, że włoski koncern rozważa dokonanie inwestycji w AvtoVAZ przejmując jednocześnie na swoje barki współodpowiedzialność za rozwój i zobowiązania finansowe rosyjskiego producenta.

Niewykluczone, że część udziałów AvtoVAZ trafi w ręce innych inwestorów. Na początku bieżącego tygodnia zarząd rosyjskiego koncernu poinformował, że chęć przejęcia 6% akcji wyraził Bank of Moscow.