Marchionne w wywiadzie wyraził słowa podziwu pod adresem rumuńskiej spółki Dacia i sukcesu jaki odniosła w segmencie tanich samochodów. Szefostwo Fiata także chce wykorzystać aktualną sytuację na rynkach światowych oraz zwiększający się popyt na tanie i oszczędne samochody, stwarzając nową, odrębną markę produkującą trzy tanie modele. Portfolio Fiat Group Automobiles zwiększy się więc do sześciu marek – do grupy w chwili obecnej należą marki Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth i Fiat Professional. Oprócz tego do włoskiego koncernu należy Iveco, Maserati i większościowe udziały w Ferrari.

Fiat chce pod nową marką wykorzystać podobną strategię jak Renault, który zawojował rynek swoją tanią marką Dacia. Włoskie i brazylijskie centra rozwojowe już pracują nad dwoma modelami – na razie bezimienny model zastąpi globalne Palio, które sprzedawane jest od roku 1996. Następca Palio produkowany będzie od roku 2010 w serbskim Kragujevac – tamtejszy były zakład firmy Zastava Fiat kupił w tym roku i właśnie przeprowadza jego gruntowną rekonstrukcję.

Drugi model zastąpi Uno, które produkowane jest od roku 1983. W Europie następcą Uno w roku 1993 stało się Punto (produkcja we Włoszech trwała do roku 1995, w Polsce do 2002), ale w Brazylii mały Fiat pod nazwą Mille produkowany jest do dziś i należy do trójki najlepiej sprzedawanych samochodów na tamtejszym rynku. Zresztą również konstrukcja Palio nawiązuje do pierwotnego Uno. „Nowe Uno” przedstawi się w Brazylii w roku 2011, wersja europejska odróżniać się będzie wizualnie od brazylijskiej i najprawdopodobniej powstawać będzie we włoskim zakładzie Mirafiori w Turynie.

Najmniejszy przedstawiciel nowej marki bazować będzie na modelu Seicento, które nadal produkowane jest w Tychach w ilości ok. 40 tys. egzemplarzy rocznie. Fiat Seicento we Włoszech sprzedawany jest w cenie od 7690 euro, jego tańszy bliźniak – na razie oznaczany nieoficjalnie jako „nowe Topolino” - miałby według Automotive News Europe kosztować mniej niż 7000 euro. Auto produkowane będzie w Polsce lub Serbii.

Źródło: Automotive News Europe