Logo

Różnice między wymianą oleju co 8 i co 16 000 km. Pokazał wnętrze silnika. Jest różnica

  • Mechanik porównał dwa silniki Hondy, jeden z wymianą oleju co 8000 km, drugi co 16000 km, ukazując różnice w ich stanie
  • Eksperci zalecają wymianę oleju co 10 000 — 15 000 km, mimo że producenci sugerują dłuższe interwały
  • Częstsza wymiana oleju może wydłużyć żywotność silnika
  • Dobór odpowiedniego oleju zgodnego ze specyfikacją producenta jest kluczowy dla prawidłowej eksploatacji silnika
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Co ile wymieniać olej? Standardowo mówi się, żeby robić to, co 10 000 — 15 000 km, niektórzy twierdzą, że lepiej jest robić to nawet częściej, ale są i tacy, którzy olej wymieniają co 30 000 km, opierając się na książkach serwisowych producentów. Prawdę na ten temat postanowił pokazać jeden z mechaników, który odkręcił pokrywę zaworów z dwóch silników Hondy. Jedyną różnicą była częstotliwość wymiany oleju — w jednym co 8000 km, a w drugim co 16 000 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są różnice w stanie silnika po wymianie oleju co 8 tys. km i co 16 tys. km?
Czy częstsza wymiana oleju wydłuża żywotność silnika?
Jaki olej powinien być używany do silnika?
Co zalecają eksperci w kwestii interwałów wymiany oleju?

Jak wygląda silnik po wymianie oleju co 8 tys. km a jak co 16 tys. km?

Każdy z tych interwałów wydaje się dość racjonalny, dlatego to, co widać może mocno zaskoczyć. Dlaczego? Silnik z regularną wymianą co 8 000 km wygląda niemal jak nowy — czysty i zadbany. Drugi, z dłuższym interwałem, jest wyraźnie przebarwiony i nosi ślady zużycia. Mechanik nie musi nawet komentować — podpis pod filmem, który brzmi "zmieniaj olej" mówi wszystko.

Nagranie wywołało burzliwą dyskusję wśród internautów. Większość komentujących skłania się ku wymianie co 8 000 km, choć nie brakuje zwolenników jeszcze krótszych interwałów — nawet co 5 000 km.

"Wymieniam olej co 8 tysięcy kilometrów, zawsze na syntetyczny zgodny ze specyfikacją producenta auta" — deklaruje jeden z użytkowników. Inny dodaje: "Każdy olej wymieniam co 5 000 kilometrów". Nie brakuje jednak głosów, że syntetyczne oleje pozwalają na dłuższe przebiegi, a koszt częstszych wymian nie zawsze się zwraca.

"W moim hybrydowym RAV4 z 2024 roku olej zmieniam co 15–20 tysięcy kilometrów. Przejechane już 295 tysięcy kilometrów bez żadnych problemów" — pisze kolejny komentujący.

Co ile kilometrów wymieniać olej?

Trzeba przyznać, że w kontekście wymiany oleju powstało wiele mitów, a niektóre z nich stworzyli nawet sami producenci aut i olejów. Przede wszystkim musimy ostrzec, że akurat co do wymiany oleju nie warto słuchać książki serwisowej. Dziś producenci bardzo często zalecają wymiany oleju co 30 000 km, podobnie zresztą zapewniają producenci olejów na etykietach specyfików Long Life. Nie warto jednak z wymianą czekać aż tak długo i lepiej skrócić interwał do 10 000 — 15 000 km (przy eksploatacji w mieście lepiej trzymać się tego niższego poziomu).

Kiedyś producenci zalecali nawet, by wymieniać oleje co 6000 — 8000 km, jednak dotyczy to starszych samochodów, z czasów, gdy oleje były gorszej jakości. Oczywiście tak częsta wymiana oleju nie wpłynie negatywnie na silnik, a może mu jedynie pomóc. Przy wysilonych jednostkach może być to nawet wskazane.

Warto także zaznaczyć, że rzadsza wymiana oleju niekoniecznie będzie od razu oznaczała awarii silnika, jednak tutaj wiele zależy od konstrukcji silnika i sposobu użytkowania. Niektóre jednostki napędowe są wyjątkowo odporne na zaniedbania serwisowe, a inne wręcz przeciwnie. Żeby więc obniżyć ryzyko awarii, lepiej olej wymieniać częściej, bowiem długie interwały wymiany oleju może nie zepsują od razu silnika, ale skrócą jego żywotność.

Rzadka wymiana oleju sprzyja osadzaniu się nagaru, a to może prowadzić do blokowania pierścieni olejowych i innych elementów silnika, co powoduje spalanie oleju i w efekcie remont silnika
Rzadka wymiana oleju sprzyja osadzaniu się nagaru, a to może prowadzić do blokowania pierścieni olejowych i innych elementów silnika, co powoduje spalanie oleju i w efekcie remont silnikaŻródło: VAG Expert

Jaki olej silnikowy wybrać?

Kolejnym istotnym czynnikiem jest także dobranie dobrego oleju. Przede wszystkim powinien on być zgodny ze specyfikacją producenta i zawsze trzeba się tego trzymać. Inne parametry oleju także powinny być takie, jak zaleca producent, chyba że sposób użytkowania samochodu odbiega od tego, jak zaplanował producent. Duże znaczenie w tym przypadku może mieć nawet klimat, w jakim eksploatowany jest pojazd.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu