Dwa lata później przy prezentacji poprzedniej generacji Mondeo takich emocji już nie było. Owszem, auto zbierało bardzo dobre opinie na temat zawieszenia czy silników, ale nad stylistyką nikt się nie rozwodził. Bo też nie było nad czym - po prostu duży samochód zaprojektowany bez specjalnego polotu, ale też bez większych wad. Powiedzieć, że wygląd nowego Mondeo wywoła trzęsienie ziemi w segmencie, to może zbyt wiele, ale trzeba przyznać, że podejście stylistów do przedstawiciela klasy średniej Forda zupełnie się zmieniło. W przypadku tego samochodu nie wystarczy jedynie zmieniç logo na wlocie do chłodnicy, by mógł on uchodzić za pojazd innej marki. Tu wyraźnie widać rodzinne konotacje.W stylu S-Maxa i nowego GalaxyAgresywny przód z dużymi wlotami powietrza w zderzaku oraz zachodzącymi na boki reflektorami to jeden ze znakówrozpoznawczych nowej stylistyki Forda - Kinetic Design. Wyraźne, podłużne przetłoczenia zestawiono z masywnymi nadkolami. Dodatkowy efekt dynamiki uzyskano poprzez wysoko położoną, dolną linię bocznych szyb. Całość robi wrażenie pojazdu bardzo dynamicznego. Ale dlaczego Ford zdecydował się najpierw pokazać nadwozie kombi? Bo tu najwyraźniej widać zmianę filozofii firmy. Już nie pudełkowaty kształt z niemalże pionowo postawioną tylną klapą, lecz sportowa sylwetka, która ma chwycić za serce nie tylko rodziny z małymi dziećmi. "Kształt nadwozia wersji kombi nowego Forda Mondeo bardzo dobrze podkreśla dynamiczny, sportowy wygląd nowej generacji tego modelu" - mówi Martin Smith, szef działu projektowania Ford of Europe. Przedstawiciele producenta zapewniają również, że nowy kształt nadwozia nie wpłynął na wielkość przestrzeni bagażowej Mondeo kombi. W chwili lansowania nowego modelu w salonach sprzedaży zobaczymy wszystkie dotychczasowe wersje nadwoziowe: 5-drzwiowego hatchbacka, sedana i oczywiście kombi. Produkcja flagowego modelu Forda w Europie będzie się odbywała w belgijskiej fabryce w Genk, gdzie z taśm produkcyjnych zjeżdżają także S-Maxy i nowe Galaxy. Kosztem 715 mln euro zmodernizowano zakład, by mógł on bardzo szybko reagować na zapotrzebowania rynku i elastycznie zmieniać profil produkcji. Choć Mondeo będzie wytwarzane tylko w Europie, auto jest przeznaczone również na rynki Azji i Pacyfiku oraz Afryki. Jeśli chodzi o jednostki napędowe i skrzynie biegów, większych niespodzianek raczej nie będzie. Nadal podstawowym silnikiem pozostanie motor 1.6 Duratec. Lubiącym mocniej wcisnąć gaz do gustu powinien przypaśç silnik 2.5 wyposażony w turbodoładowanie, który w S-Maksie ma 220 KM. Oprócz tego w ofercie pozostaną oczywiście dobrze znane turbodiesle TDCi o pojemności 1,8 i 2 l. Prototyp, ale prawie jak seryjnyChoć prezentowany w Paryżu samochód to jeszcze concept car, sami przedstawiciele Forda przyznają, że seryjne auto nie będzie się wiele od niego różniło. Premiera produkcyjnej wersji Mondeo nastąpi najprawdopodobniej podczas przyszłorocznego salonu w Genewie (marzec), a sprzedaż kilka tygodni później. Ford zapowiada lakonicznie, że auto zostanie zaoferowane po przystępnych cenach - czyżby i tu szykowała się mała rewolucja?HISTORIA: Trzy generacje Forda Mondeo (1993-2007)Następca tylnonapędowej Sierry w rok po debiucie otrzymał tytuł "Car of the year 1994", co niewątpliwie świadczy o dobrym kierunku zmian klasy średniej w Fordzie. Ale dość nudny wygląd nadwozia spowodował, że zaledwie 3 lata później auto przeszłoduży lifting, dzięki któremu sprzedaż znacznie wzrosła.
Ford Mondeo - Czy to na pewno Mondeo?
Gdy 8 lat temu zaprezentowano pierwszą generację Focusa, prawie od razu podniosły się głosy, że auto jest zbyt nowoczesne i może nie przyjąć się na rynku. Jak pokazała historia, oponenci nie mieli racji - w pewnym momencie Focus był nawet najlepiej sprzedającym się kompaktem (wyprzedził wieloletniego lidera VW Golfa).