W niedzielę, 18 marca, Andrzej Gasenko rozpocznie przedsezonowe testy w Formule 2.0 World Series by Renault. Tego samego dniaw Melbourne wyścigowy sezon zainaugurują kierowcy Formuły 1.

Andrzej Gasenko jedzie do Niemiec, żeby poznać tor, który wchodzi w cykl wyścigów, ale i bolid. Auto różni się bowiem od tego,w którym jesienią ubiegłego roku wywalczył miejsce w MotoPark Academy podczas oficjalnych testów World Series by Renault na torze Paul Ricard we Francji. - Bolid poprzez nowy body kit został udoskonalony aerodynamicznie,wzrosła też moc silnika ze 190 KM do 210 KM. To będzie test poznawczy, i dla mnie, i dla całego zespołu. Razem musimy znaleźć optymalne ustawienia bolidu - mówi Andrzej Gasenko.

Przed każdym wyjazdem na tor inżynier ustala liczbę okrążeń do przejechania, potem razem z kierowcą analizuje dane telemetryczne."Jest wykres prędkości, momentu hamowania, obrotów silnika. Wiedza, że mogę później hamować lub wcześniej wcisnąć gaz jest bardzo cenna", mówi Andrzej Gasenko. "Dostrojenie bolidu nie opiera się jednak wyłącznie na pomiarach aparatury. Inżynier może też wprowadzić zmiany w ustawieniach na podstawie moich uwag.

Prawdziwe jazdy testowe zaczną się w poniedziałek. Niedziela to dzień na przymiarki nowego kombinezonu z homologacją samochodowąi większymi niż w kartingu wymogami niepalności oraz dostosowanie kokpitu. Specjalnie do sylwetki Andrzeja zostaną ustawione pedały i kierownica, a z szybkoschnącej pianki odlany fotel.

"Pierwsza rzecz, do której trzeba przywyknąć po przesiadce z gokarta, w których startowałem w poprzednich latach, to gabaryty pojazu. Na torze z kolei trzeba się oswoić z 10-krotnie większą mocą niż w kartingu i przeciążeniami rzędu 3-4 G", podkreśla Andrzej Gasenko.

Szczegóły testów

120- tyle okrążeń dziennie przejedzie Andrzej podczas testów 500 - to liczba kilometrów, które pokona podczas serii testów220 km/godz. - do takiej prędkości rozpędzają się na torze bolidy F2.0

ANDRZEJ GASENKO

Karierę kierowcy kartingowego rozpoczął w wieku 10 lat. Jego pierwszym sukcesem było wicemistrzostwo Polski Kadet 60. W latach 2000, 2003, 2004, 2005 zostawał niekwestionowanym Mistrzem Polski w kolejnych kategoriach kartingowych. W roku 2004 po raz pierwszy wystartował w najbardziej prestiżowej i najliczniejszej klasie kartingowej w Polsce ROK-125. Jako debiutant i zarazem najmłodszy zawodnik, pokonał 8 mistrzów Polski, zdobywając pierwsze miejsce.

Rok później obronił tytuł dwie rundy przed zakończeniem mistrzostw, wygrywając wszystkie wyścigi. Sukces ten otworzył mu drzwi do udziału w East Europe ROK Cup, gdzie już po dwóch eliminacjach zdobył nagrodę główną. Talent Andrzeja nie został niezauważony - w roku 2005 został zaproszony na testy formuły BMW.

W październiku 2006 Andrzej Gasenko jako mistrz Polski wystartowal na torze w Lonato w zawodach Pucharu Świata ROK-125 i zajął drugie miejsce. Efektem tego sukcesu, było zaproszenie na oficjalne testy formuły World Series by Renault. Juz w listopadzie wielokrotny Mistrz Polski wziął udział w wyścigach testowych na torze Paul Ricard w południowej Francji. Podczas drugiego dnia testów Andrzej Gasenko wykręcił wynik o 0,5 s lepszy od najlepszego czasu obecnego mistrza Europy.

MOTOPARK ACADEMY

Zespół powstał w 1999 roku w Niemczech i od początku staruje w World Series by Renault w Formule 2000. Składa się w większości z inżynierów, którzy pracowali wcześniej przy Formule 3. MotoPark Academy dysponuje stałym dostępem do toru wyścigowegoMotosport Arena Oschersleben oraz doskonałym zapleczem technicznym – 650 m2 pod dachem z własnym tunelem aerodynamicznym, maszynami do sprawdzania elementów zawieszenia oraz najnowszym softwarem dla kierowców.

Największe sukcesy to rok 2004 w którym team wygrał Eurocup Formuły Renault oraz Niemieckie Mistrzostwo Formuły Renault z kierowcą Scottem Speedem, który w sezonie 2005 jeździł w Formule 1 w zespole Red Bull Racing a obecnie reprezentuje barwy Scuderia Toro Rosso. W sezonie 2006 kierowcy Teamu MotoPark Academy wygrali sześć wyścigów a ogólnie na podium stawali 10 razy. Zdobyli indywidualne i drużynowe mistrzostwo Europy. Jeden z kierowców teamu, Filip Albuquerque zwyciężył w Mistrzostwach NEC Formula Renault, a także w klasyfikacji generalnej Pucharu Europy Formuły Renault