Przez całe dziesięciolecia tytuł największej fabryki samochodów na świecie należał do głównych zakładów Volkswagena w Wolfsburgu. Produkowano tam rocznie 750.000 aut – więcej niż w jakimkolwiek innym miejscu. Wszystko jednak wskazuje mna to, że w 2010 Wolfsburg zostanie zdetronizowany. I to na własne życzenie, bo tytuł największej fabryki świata zostanie przejęty przez zakłady Volkswagena w Szanghaju.Chińska fabryka Volkswagena znajduje się w odległości 30 kilometrów od 18-milionowej chińskiej metropolii. Zatrudnia25.000 pracowników, którzy w tym roku planują produkcję 1.000.000 aut!W Szanghaju produkowane są modele Lavida, Polo Jinqing i Polo Jinqu. W ciagu ostatnich 3 lat koncern Volkswagen zainwestował w tę lokalizację astronomiczną sumę 6 miliardów euro. Było to konieczne, ponieważ Chiny postrzegane są obecnie przez Volkswagena,jako najważniejszy rynek motoryzacyjny na świecie. Możliwości produkcyjne fabryki będą dalej rozbudowywane. W roku 2012 zakłady VW w Chinach wyprodukują 2.000.000 aut, a rok pozniej juz 3.000.000!Tak ogromne możliwości produkcyjne odpowiadają potrzebom chińskiego rynku. Stopień zmotoryzowania Chin jest taki jaki w Niemczech Zachodnich panował w roku 1956. Już w tym roku Chińczycy kupią 10.000.000 nowych samochodów, co oznacza podwojenie sprzedaży w ciągu zaledwie 3 lat. Według prognoz za 10 lat chiński rynek ma co roku wchłaniać 20.000.000 nowych aut.Pracownicy Volkswagena w Szangaahaju zarabiają średnio 600 euro miesięcznie. Dwa razy więcej niż w chińskich fabrykach Hondy, przez które w ostatnich tygodniach przetoczyła się fala starjków, ciagle jednak jest to tylko 10% tego co zarabiają pracownicy niemieckich fabryk Volkswagena.