Wciąż najlepiej sprzedaje się Volkswagen Golf, który ma na koncie 275 tys. egzemplarzy. Jednak drugi w tym rankingu Ford Fiesta ma gorszy wynik o prawie 37 tys. egz.

Niespodzianką może być trzecia pozycja Renault Clio ze wzrostem o 33,7 proc., czyli 50 tys. egzemplarzy.

Dobrze sprzedający się Volkswagen Polo znalazł się na czwartym miejscu, a za nim Opel/Vauxhall Corsa, na którego jednak zakup zdecydowało się już mniej klientów niż w analogicznym okresie minionego roku.

Do pierwszej dziesiątki awansował Citroën C3, ale brakuje już w niej Forda Focusa i Fiata Panda.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie - I półrocze 2010
Kolejność Model 1-6/2010 1-6/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN GOLF 274 922 288 598 -4,7% 3,69%
2. FORD FIESTA 237 930 243 787 -2,4% 3,19%
3. RENAULT CLIO 193 908 145 015 33,7% 2,60%
4. VOLKSWAGEN POLO 191 437 154 417 24,0% 2,57%
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 177 204 181 683 -2,5% 2,38%
6. PEUGEOT 207 174 399 193 534 -9,9% 2,34%
7. OPEL/VAUXHALL ASTRA 164 724 137 500 19,8% 2,21%
8. FIAT PUNTO 151 338 171 078 -11,5% 2,03%
9. RENAULT MÉGANE 143 819 110 433 30,2% 1,93%
10. CITROËN C3 127 947 83 033 54,1% 1,72%
- Razem 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Także wśród producentów najwyższą pozycj zajmuję Volkswagen, który jako jedyny przekroczył 10 proc. udział w rynku. Druga pozycje zajmuje francuski Renault, który zwiększył sprzedaż o 22 proc., ale jest jednak gorszy aż o 200 tys. aut.

Poprawę wyników sprzedaży odnotowali również dwaj pozostali francuscy producenci – Peugeot i Citroen.

Z luksusowych marek największy wzrost odnotowało BMW (+7,9 proc.) i Audi (+1,1 proc.). Natomiast o 1 proc. zmniejszył sprzedaż Mercedes-Benz.

Sprzedaż nowych samochodów w Europie - kolejność marek w I półroczu 2010
Kolejność Marka 1-6/2010 1-6/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN 834 377 844 415 -1,2% 11,19%
2. RENAULT 637 683 521 542 22,3% 8,56%
3. FORD 635 664 667 709 -4,8% 8,53%
4. PEUGEOT 558 382 502 568 11,1% 7,49%
5. OPEL/VAUXHALL 532 610 557 440 -4,5% 7,15%
6. FIAT 487 430 542 782 -10,2% 6,54%
7. CITROËN 466 976 439 847 6,2% 6,26%
8. AUDI 330 601 326 887 1,1% 4,44%
9. BMW 311 518 288 803 7,9% 4,18%
10. MERCEDES-BENZ 299 070 302 029 -1,0% 4,01%
- Razem 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Wśród krajów również liderem są Niemcy, ale spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku -28,7 proc. oznacza wciąż sytuację kryzysową

Największy wzrost odnotowała Islandia (+51 proc.), ale przy połączeniu wyniku z wolumenem (+174 tys. aut) najwyżej ocenić należy 39,8 proc. wzrost sprzedaży w Hiszpanii.

Polska znalazła się na dziewiątej pozycji z wynikiem gorszym o 6,4 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2009 roku.

Sprzedaż nowych samochodów w krajach europejskich – I półrocze 2010
Kolejnosć Marka 1-6/2010 1-6/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. Niemcy 1 468 787 2 059 405 -28,7% 19,71%
2. Francja 1 212 436 1 131 315 7,2% 16,27%
3. Włochy 1 168 078 1 135 819 2,8% 15,67%
4. Wielka Brytania 1 108 662 924 955 19,9% 14,87%
5. Hiszpania 605 156 432 955 39,8% 8,12%
6. Belgia 320 203 273 205 17,2% 4,30%
7. Holandia 270 568 220 262 22,8% 3,63%
8. Austria 169 676 166 017 2,2% 2,28%
9. Polska 159 000 169 845 -6,4% 2,13%
10. Szwajcaria 143 046 133 393 7,2% 1,92%
11. Szwecja 138 079 102 794 34,3% 1,85%
12. Portugalia 106 992 73 095 46,4% 1,44%
13. Grecja 97 732 113 661 -14,0% 1,31%
14. Česka Republika 89 026 79 232 12,4% 1,19%
15. Dania 70 687 54 782 29,0% 0,95%
16. Irlandia 67 934 46 711 45,4% 0,91%
17. Finlandia 62 436 52 086 19,9% 0,84%
18. Norwegia 61 969 41 747 48,4% 0,83%
19. Słowenia 32 403 29 446 10,0% 0,43%
20. Luksemburg 29 677 24 393 21,7% 0,40%
21. Słowacja 29 522 45 728 -35,4% 0,40%
22. Węgry 21 681 40 067 -45,9% 0,29%
23. Cypr 7 313 8 478 -13,7% 0,10%
24. Estonia 4 853 5 725 -15,2% 0,07%
25. Litwa 3 277 4 312 -24,0% 0,04%
26. Łotwa 2 634 3 110 -15,3% 0,04%
27. Islandia 1 925 1 275 51,0% 0,03%
- Razem Europa 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Źródło: JATO