Auto Świat Wiadomości Aktualności Golf europejskim królem pierwszego półrocza 2010

Golf europejskim królem pierwszego półrocza 2010

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

W ciągu pierwszego półrocza 2010 roku w Europie sprzedano 7,45 mln nowych samochodów, co oznacza 1,1 proc. wzrost

Golf europejskim królem pierwszego półrocza 2010
Auto Świat
Golf europejskim królem pierwszego półrocza 2010

Wciąż najlepiej sprzedaje się Volkswagen Golf, który ma na koncie 275 tys. egzemplarzy. Jednak drugi w tym rankingu Ford Fiesta ma gorszy wynik o prawie 37 tys. egz.

Niespodzianką może być trzecia pozycja Renault Clio ze wzrostem o 33,7 proc., czyli 50 tys. egzemplarzy.

Dobrze sprzedający się Volkswagen Polo znalazł się na czwartym miejscu, a za nim Opel/Vauxhall Corsa, na którego jednak zakup zdecydowało się już mniej klientów niż w analogicznym okresie minionego roku.

Do pierwszej dziesiątki awansował Citroën C3, ale brakuje już w niej Forda Focusa i Fiata Panda.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie - I półrocze 2010
KolejnośćModel1-6/20101-6/2009Zmiana [%]Udział w rynku
1.VOLKSWAGEN GOLF274 922288 598-4,7%3,69%
2.FORD FIESTA237 930243 787-2,4%3,19%
3.RENAULT CLIO193 908145 01533,7%2,60%
4.VOLKSWAGEN POLO191 437154 41724,0%2,57%
5.OPEL/VAUXHALL CORSA177 204181 683-2,5%2,38%
6.PEUGEOT 207174 399193 534-9,9%2,34%
7.OPEL/VAUXHALL ASTRA164 724137 50019,8%2,21%
8.FIAT PUNTO151 338171 078-11,5%2,03%
9.RENAULT MÉGANE143 819110 43330,2%1,93%
10.CITROËN C3127 94783 03354,1%1,72%
-Razem7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Także wśród producentów najwyższą pozycj zajmuję Volkswagen, który jako jedyny przekroczył 10 proc. udział w rynku. Druga pozycje zajmuje francuski Renault, który zwiększył sprzedaż o 22 proc., ale jest jednak gorszy aż o 200 tys. aut.

Poprawę wyników sprzedaży odnotowali również dwaj pozostali francuscy producenci – Peugeot i Citroen.

Z luksusowych marek największy wzrost odnotowało BMW (+7,9 proc.) i Audi (+1,1 proc.). Natomiast o 1 proc. zmniejszył sprzedaż Mercedes-Benz.

Sprzedaż nowych samochodów w Europie - kolejność marek w I półroczu 2010
KolejnośćMarka1-6/20101-6/2009Zmiana [%]Udział w rynku
1.VOLKSWAGEN834 377844 415-1,2%11,19%
2.RENAULT637 683521 54222,3%8,56%
3.FORD635 664667 709-4,8%8,53%
4.PEUGEOT558 382502 56811,1%7,49%
5.OPEL/VAUXHALL532 610557 440-4,5%7,15%
6.FIAT487 430542 782-10,2%6,54%
7.CITROËN466 976439 8476,2%6,26%
8.AUDI330 601326 8871,1%4,44%
9.BMW311 518288 8037,9%4,18%
10.MERCEDES-BENZ299 070302 029-1,0%4,01%
-Razem7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Wśród krajów również liderem są Niemcy, ale spadek sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku -28,7 proc. oznacza wciąż sytuację kryzysową

Największy wzrost odnotowała Islandia (+51 proc.), ale przy połączeniu wyniku z wolumenem (+174 tys. aut) najwyżej ocenić należy 39,8 proc. wzrost sprzedaży w Hiszpanii.

Polska znalazła się na dziewiątej pozycji z wynikiem gorszym o 6,4 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2009 roku.

Sprzedaż nowych samochodów w krajach europejskich – I półrocze 2010
KolejnosćMarka1-6/20101-6/2009Zmiana [%]Udział w rynku
1.Niemcy1 468 7872 059 405-28,7%19,71%
2.Francja1 212 4361 131 3157,2%16,27%
3.Włochy1 168 0781 135 8192,8%15,67%
4.Wielka Brytania1 108 662924 95519,9%14,87%
5.Hiszpania605 156432 95539,8%8,12%
6.Belgia320 203273 20517,2%4,30%
7.Holandia270 568220 26222,8%3,63%
8.Austria169 676166 0172,2%2,28%
9.Polska159 000169 845-6,4%2,13%
10.Szwajcaria143 046133 3937,2%1,92%
11.Szwecja138 079102 79434,3%1,85%
12.Portugalia106 99273 09546,4%1,44%
13.Grecja97 732113 661-14,0%1,31%
14.Česka Republika89 02679 23212,4%1,19%
15.Dania70 68754 78229,0%0,95%
16.Irlandia67 93446 71145,4%0,91%
17.Finlandia62 43652 08619,9%0,84%
18.Norwegia61 96941 74748,4%0,83%
19.Słowenia32 40329 44610,0%0,43%
20.Luksemburg29 67724 39321,7%0,40%
21.Słowacja29 52245 728-35,4%0,40%
22.Węgry21 68140 067-45,9%0,29%
23.Cypr7 3138 478-13,7%0,10%
24.Estonia4 8535 725-15,2%0,07%
25.Litwa3 2774 312-24,0%0,04%
26.Łotwa2 6343 110-15,3%0,04%
27.Islandia1 9251 27551,0%0,03%
-Razem Europa7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Źródło: JATO

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków