Tym samym rośnie na znaczeniu współpraca z partnerami technologicznymi. Grand Prix Japonii jest jednym z bardziej wymagających wyścigów, dlatego zespoły dużą uwagę poświęcają silnikowi, skrzyni biegów i środkom smarnym.

Przed nami niedzielne Grand Prix Formuły 1 w Japonii. Wyścig odbędzie się u stóp góry Fuji, najwyższego szczytu Kraju Kwitnącej Wiśni. W ubiegłym roku kierowcy rywalizowali w bardzo trudnych warunkach, a deszczowe Grand Prix wygrał Lewis Hamilton. W tym roku Brytyjczyk zrobi wszystko, by powtórzyć swój sukces. Zespół Vodafone McLaren Mercedes jak zawsze może liczyć na wsparcie ExxonMobil, swojego partnera technologicznego.

Wprowadzenie w 2008 roku obowiązku używania tej samej skrzyni biegów przez cztery wyścigi zwiększyło wymagania wytrzymałościowe. Podczas Grand Prix Japonii na bolid Vodafone McLaren Mercedes będą działać wysokie obciążenia, a 16 zakrętów zapowiada cięższą pracę skrzyni biegów. Skrzynia biegów składa się z 400 elementów, wśród których bardzo ważną rolę odgrywa olej. W skrzyni znajduje się wiele łożysk. Dziewięć z nich przenosi główne obciążenia. Wszystkiesą smarowane i chłodzone przez niecałe 2 litry w pełni syntetycznego Mobil Racing Synthetic Gear Oil. Jego zadaniem jest kontrola temperatury skrzyni biegów.

„Podczas wyścigu olej utrzymuje odpowiednią temperaturę skrzyni biegów, pokonując przy tym 1200 okrążeń tzw. „trasy chłodzenia”. To ponad dwudziestokrotnie więcej, niż liczba okrążeń bolidu w przeciętnym wyścigu. Wszystkim steruje zespół pomp rozprowadzających olej, wykorzystując przy tym mniej energii niż pięć domowych żarówek” – mówi Bruce Crawley, szef technologiczny Mobil 1 Motorsport.

Zadaniem oleju jest zabezpieczenie skrzyni biegów przez regulaminowe cztery wyścigi. Równie ważna jest redukcja tarcia oraz zapewnienie jak najlepszej transmisji mocy na tylne koła. Skrzynia biegów jest bardzo skomplikowanym elementem bolidu. Siedem biegów skonstruowano w taki sposób, by wytrzymały zmienną prędkość jazdy na prostych i w zakrętach. Dla przykładu, na siódmym biegu bolid na Monzie porusza się z prędkością 370 km/h, natomiast podczas Grand Prix Monaco 305 km/h.