Większość kierowców po raz pierwszy jeździ po japońskim torze Suzuka, ale dużo czasu poświęcają oni na treningi przy symulatorach, co jak się okazuje bardzo pomaga w realnych warunkach.

Warunki atmosferyczne pozwalają wreszcie na normalną jazdę.

RoadLook.pl poleca:Grand Prix Japonii 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)Grand Prix Japonii 2009: Kovalainen najszybszy na mokrym, Kubica 15. (I. trening, wyniki)

Grand Prix Japonii 2009: najszybciej Sutil, Kubica 10. (II. trening, wyniki)Grand Prix Japonii 2009: najszybciej Trulli, Kubica 17. (III. trening)

Pierwsza część sesji kwalifikacyjnej

Tylko 19 kierowców wystartowało do kwalifikacji przed niedzielnym Grand Prix Japonii 2009. Ze stawki odpadł Mark Webber, który rozbił swój bolid w trakcie ostatniego treningu i mechanikom nie udało się na czas doprowadzić go do stanu używalności.

Kolejnym pechowcem był Sebastien Buemi, który nie zmieścił się na zakręcie i uszkodził skrzydło bolidu. Mógł jednak dojechać do boksów.

Najlepszy czas tej części sesji uzyskał Niemiec Sebastian Vettel (Red Bull Racing), a za nim Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) i Jenson Button (Brawn GP).

Robert Kubica w ścisłej czołówce. Czwarty rezultat, zapewne jest najlepszym potwierdzeniem zmian jakich dokonano w bolidach BMW Sauber. Tuż za nim Nick Heidfeld.

Ostatecznie Sebastien Buemi tez wyjechał na tor i z dziesiątym czasem awansował do dalszej części kwalifikacji.

Z dalszej rywalizacji odpadli: Giancarlo Fisichella, Kazuki Nakajima, Romain Grosjean, Vitantonio Liuzzi i Mark Webber.

Druga część sesji kwalifikacyjnej

Jaime Alguersuari już na pierwszym swoim okrążeniu uderzył czołowo w bandę z opon i w efekcie urwał koło oraz zdemolował bolid. Jest pomoc medyczna. Kierowca opuścił bolid o własnych siłach. Na szczęście nic poważnego się nie stało.

Czerwona flaga nad torem - sesja została przerwana na czas oczyszczenia toru z elementów uszkodzonego bolidu.

Sesja wznowiona. Większosć kierowców wyjechała na oponach z miękkiej mieszanki.

Kolejnym pechowcem jest Timo Glock (Toyota). Po raz kolejny czerwona flaga - przerwana sesja kwalifikacyjna. Niemiec jechał na miękkich oponach i stracił przyczepność. Kolejny rozbity bolid! Miemiec po pokonaniu szykany wyjechał z toru i uderzył lewą częścią bolidu w bandę, rozbijając bolid. Jest potwierdzenie, że przyczyną była awaria układu kierowniczego.Odbywają się podstawowe procedury - lekarz decyduje o tym czy kierowca może sam opuścić bolid. Wszystko wskazuje na to, iż Niemiec odniósł jakieś obrażenia. Z toru zabiera go karetka pogotowia.

Niemiec został przetransportowany śmigłowcem do pobliskiego szpitala, gdzie rpzejdzie szczegółowe badania. Według niepotwierdzonych informacji ma obrażenia nogi.

Sesja kwalifikacyjna została wznowiona. Do końca pozostało jeszcze ponad 7 minut.

Jest informacja, że Vitantonio Liuzzi zmienił skrzynię biegów, co oznacza przesuniecie na starcie o pięć pozycji.

Jenson Button i Rubens Barrichello wyjechali na tor w ostatnich dwóch minutach, co oznacza, że będą mogli zaliczyć tyulko po jednym okrążeniu pomiarowym toru. Dziwna taktyka zespołu Brawn GP.

Na torze szaleje Sebastian Vettel, ktory obejmuje prowadzenie.

Na torze są elementy bolidu Sebastiena Buemi, który prawą stroną uderzył w bandę. Na torze jest żółta flaga i wielu kierowców musiało zwolnić w ostatniej fazie sesji.

Najlepszy rezultats tej częsci sesji kwalifikacyjnej uzyskał Sebastian Vettel. Nieco gorsze czasy uzyskali: Lewis Hamilton, Jarno Trulli, Jenson Button.

Niestety pechowo odpadli: Nico Rosberg, Fernando Alonso, Robert Kubica, Timo Glock (wypadek) i Jaime Alguersuari (wypadek).

Trzecia część sesji kwalifikacyjnej

Na torze pojawi się już tylko dziewięciu kierowców, gdyż uszkodzony bolid Sebastiena Buemi nie został na czas naprawiony po zderzeniu z bandą.

Kolejnym pechowcem jest Heikki Kovalainen, który wypada na 8. zakręcie. Wszedł szybko w zakręt, kilkakrotnie go podbiło, kierowca się ratował do ostatniej chwili. Na całe szczęście kierowcy nic się nie stało, ale bolid został uszkodzony i Fin już zapewne nie pojawi się na torze.

Sesja została przerwana.

Sesja została wznowiona o godz. 15.22 miejscowego czasu - do końca pozostało ponad 6 minut.

Wszystko wskazuje na to, iż będzie to wyścig opon. O wiele lepiej sprawują się te z twardej mieszanki. Opony z miękkiej zużywają sie znacznie szybciej i na zróżnicowanej nawierzchni zachowują się często nieprzewidywalnie.

Grand Prix Japonii 2009 - kwalifikacje

Poz. Nr Kierowca Zespół Q1 Q2 Q3 Okr.115Sebastian VettelRBR-Renault1:30.8831:30.3411:32.1601429Jarno TrulliToyota1:31.0631:30.7371:32.2202031Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes1:30.9171:30.6271:32.39521420Adrian SutilForce India-Mercedes1:31.3861:31.2221:32.46620523Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes1:31.2721:31.0551:32.6601866Nick HeidfeldBMW Sauber1:31.5011:31.2601:32.94518722Jenson ButtonBrawn-Mercedes1:31.0411:30.8801:32.9621884Kimi RäikkönenFerrari1:31.2281:31.0521:32.9802392Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes1:31.4991:31.223bez czasu211012Sebastien BuemiSTR-Ferrari1:31.1961:31.103bez czasu121116Nico RosbergWilliams-Toyota1:31.2861:31.482-17127Fernando AlonsoRenault1:31.4011:31.638-14135Robert KubicaBMW Sauber1:31.4171:32.341-151410Timo GlockToyota1:31.550bez czasu-131511Jaime AlguersuariSTR-Ferrari1:31.571bez czasu-14163Giancarlo FisichellaFerrari1:31.704--111717Kazuki NakajimaWilliams-Toyota1:31.718--8188Romain GrosjeanRenault1:32.073--81921Vitantonio LiuzziForce India-Mercedes1:32.087--92014Mark WebberRBR-Renaultbez czasu--9