Drugie w tym roku Grand Prix i kolejne duże niespodzianki. Na czołowych pozycjach zabrakło kilku dotychczasowych faworytów, a wśród nich przede wszystkim dwóch najlepszych w ubiegłym sezonie kierowców. Mistrz świata 2008 Brytyjczyk Lewis Hamilton wystartuje z 12. pozycji, a wicemistrz Brazylijczyk Felipa Massa (po ewidentnym błędzie swojego zespołu w klasyfikacjach!) dopiero z 16. pozycji.

Robert Kubica tym razem szczęśliwie, bo doliczeniu kar dwóm rywalom, awansował na szósta pozycję. Jednak startuje z gorszej strony toru i zapewne utrzymanie tej pozycji na starcie będzie wielkim wyczynem.To jednak wyścig, w którym nieoczekiwane wydarzenia decydują o przebiegu wydarzeń. Także prognoza pogody przewiduje opady.

Start do Grand Prix Malezji 2009 odbędzie sie o godzinie 11.00 czasu polskiego. Zapraszamy do śledzenia z nami wyścigu.

Grand Prix Malezji 2009 - ustawienie na starcie

KierowcaKierowcaPIERWSZA LINIA Jenson Button (W. Brytania - Brawn Mercedes)Jarno Trulli (Włochy - Toyota) DRUGA LINIA

Timo Glock (Niemcy - Toyota)Nico Rosberg (Niemcy - Williams Toyota) TRZECIA LINIA

Mark Webber (Australia - Red Bull Renault) Robert Kubica (Polska - BMW Sauber) CZWARTA LINIA Kimi Raikkonen (Finlandia - Ferrari) Rubens Barrichello (Brazylia - Brawn Mercedes)PIĄTA LINIA Fernando Alonso (Hiszpania - Renault)Nick Heidfeld (Niemcy - BMW Sauber)SZÓSTA LINIAKazuki Nakajima (Japonia - Williams Toyota) Lewis Hamilton (W. Brytania - McLaren Mercedes) SIÓDMA LINIA Sebastian Vettel (Niemcy - Red Bull Renault) Heikki Kovalainen (Finlandia - McLaren Mercedes) ÓSMA LINIASebastien Bourdais (Francja - Torro Rosso Ferrari) Felipe Massa (Brazylia - Ferrari)

DZIEWIĄTA LINIA Nelsinho Piquet (Brazylia - Renault) Giancarlo Fisichella (Włochy - Force India Mercedes) DZIESIĄTA LINIA Adrian Sutil (Niemcy - Force India Mercedes) Sebastien Buemi (W. Brytania - Torro Roso Ferrari)

Od Grand Prix Australii 2009 wiemy ile poszczególni kierowcy mają w swoich bolidach paliwa. Takie dane są publikowane po zakończeniu kwalifikacji i ostatecznym ważeniu.

Przed Grand Prix Malezji 2009 najwięcej paliwa na starcie będzie miał Nick Heidfeld (BMW Sauber), który wystartuje z dziesiątego pola. Najmniej paliwa ma natomiast Sebastian Vettel (Red Bull Racing).

Według tych danych, wszyscy kierowcy startujący przed Robertem Kubica powinni wcześniej niż Polak zjechać do boksów na tankowanie. Średnie zużycie paliwa na malezyjskim torze wynosi 2,38 kg na okrążenie, co oznacza, że bolid BMW Sauber z numerem startowym 5. powinien zjechać dopiero po 24 okrążeniach.

Masa pojazdów na starcie wraz z paliwem

Poz. Kierowca Zespół Masa1.Jenson ButtonBrawn-Mercedes660,0 kg2.Jarno TrulliToyota656,5 kg3.Timo GlockToyota656,5 kg4.Nico RosbergWilliams-Toyota656,0 kg5.Mark WebberRBR-Renault656,0 kg6.Robert KubicaBMW Sauber663,0 kg7.Kimi RäikkönenFerrari662,5 kg8.Fernando AlonsoRenault680,5 kg9.Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes664,5 kg10.Nick HeidfeldBMW Sauber692,0 kg11.Kazuki NakajimaWilliams-Toyota683,4 kg12.Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes688,0 kg13.Sebastian VettelRBR-Renault647,0 kg 14.Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes688,9 kg15.Sebastien BourdaisSTR-Ferrari670,5 kg16.Felipe MassaFerrari689,5 kg17.Nelsinho PiquetRenault681,9 kg18.Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes680,5 kg19.Adrian SutilForce India-Mercedes655,5 kg20.Sebastien BuemiSTR-Ferrari686,5 kg

Prognozy pogody się sprawdzają. Dzisiaj rano nad torem w Sepang spadł ulewny deszcz. Sytuacja ma powtórzyć się także w czasie trwania wyścigu.

Ostatnie minuty przed startem. Duże odparowanie, temperatura powietrza 30 stopni Celsjusza, toru 37 stopni Celsjusza, wiatr 3,4 m/sek, a na niebie czarne chmury.

Godzina 11.00 - wystartowali!

Kolejność po starcie: 1. Rosberg, 2. Trulli, 3. Alonso, 4. Button, 5. Raikkonen, 6. Barrichello, 7. Webber, 8. Glock, 9. Heidfeld, 10. Hamilton, 11. Vettel, 12. Massa, 13. Piquet, 14. Nakajima, 15. Bourdais, 16. Fisichella, 17. Sutil, 18. Buemi, 19. Kubica, 20. Kovalainen.

Tuż przed startem Robert Kubica zasygnalizował dziwne odgłosy dochodzące z silnika. Polak wystartował z nowym silnikiem. Najlepiej wystartował Nico Rosberg.

Tuż po starcie ucierpiał bolid Kovalainena, a na trzecim okrążeniu zatrzymał się Robert Kubica, dla którego oznacza to koniec jazdy w tym wyścigu. Posłuszeństwa odmówił silnik!

Vettel, który ma najlżejszy bolid, po wyprzedzeniu Hamiltona jest już na 10. pozycji.

Za ok. 10 minut spodziewane są opady deszczu!

Jenson Button jedzie coraz szybciej i na 6 okrążeniu zredukował do 0,7 sekundy przewagę Jarno Trullego.

Na 9. okrężeniu Rubens Barrichello wyprzedził Fernando Alonso i awansował na 4. pozycję.

Komunikaty wciąż potwierdzają spodziewane opady deszczu za ok. 10 minut. Nick Heidfeld popełnia błąd na 9. okrążeniu, co kosztuje go utratę aż dwóch pozycji. Wyprzedza go Vettel i Hamilton.

Kolejność po 10. okrążeniach: 1. Rosberg, 2. Trulli, 3. Button, 4. Barrichello, 5. Alonso, 6. Raikkonen, 7. Webber, 8. Glock, 9. Vettel, 10. Hamilton, 11. Heidfeld, 12. Massa, 13. Piquet, 14. Nakajima, 15. Bourdais, 16. Sutil, 17. Fisichella, 18. Buemi

Na 12. okrążeniu walka Webbera z Alonso, pojedynek wygrywa Australijczyk i awansuje na szóste miejsce.

Na 14. okrążeniu jako pierwszy na tankowanie zjeżdża do boksów Sebastian Vettel, w którego bolidzie było najmniej paliwa. Zakłada miękkie opony.

Znów przyspieszył Jenson Button i zmniejszył stratę do wicelidera Jarno Trullego do 1,0 sek. Jednak w jego bolidzie jest już niewiele paliwa i może jechać coraz szybciej. Brytyjczyk odnotował najszybsze okrążenie w tym wyścigu.

Na 15. okrążeniu w boksach pojawia sie lider Nicko Rosberg. W tym momencie liderem jest Jarno Trulli. Także do boksów zjeżdża Timo Glock i Adrian Sutil.

Na 17. okrążeniu zjeżdża Mark Webber i nadal będzie jechał na oponach z miękkiej mieszanki.

Jarno Trulli w boksach i w tym momencie liderem jest Jenson Button, który ma szansę na nadrobienie już niewielkiej różnicy czasu do rywala.

Na 17. okrążeniu najszybciej pojechał Rubens Barrichello, który od tego momentu jest nowym rekordzistą.Ponownie najszybciej pojechał Jenson Button, który uzyskał niewiarygodny czas i ponownie jest rekordzistą wyścigu.

Ferrari zakłada do bolidu Raikkonena pełne deszczówki. Wielki hazard byłego mistrza świata. Kto trafi, ten wygra. jednak te opony na suchym sprawują się kiepsko.

Jenson Button zjeżdża na tankowanie na 19. okrążeniu. Krótkie tankowanie i szybki powrót na tor. Button w tym momencie wrócił przed Rosbergiem i Trullim. Jednak lider wyścigu ma w swoim bolidzie miękkie opony, nie podjęto ryzyka założenia deszczówek.

Raikkonen, jedyny jadący na deszczówkach, traci na każdym okrążeniu.

Rubens Barrichello w boksach na 20. okrążeniu. Problemy z ruszeniem, powraca na czwartej pozycji. Liderem jest Jenson Button.

Kolejność po 20. okrężeniach: 1. Button, 2. Rosberg, 3. Trulli, 4. Barrichello, 5.Alonso, 6. Hamilton, 7. Heidfeld, 8. Massa, 9. Piquet, 10. Nakajima, 11. Webber, 12. Glock, 13. Vettel, 14. Raikkonen, 15. Buemi, 16. Bourdais, 17. Fisichella, 18. Sutil

Na tor spadają pierwsze krople deszczu. Na śliskiej nawierzchni z toru wypada Fernando Alonso. Jenson Button na 22. okrążeniu w boksach na wymianie opon. Cała czołówka podąża za liderem.

Kolejność czołówki bez zmian, a jedynie skorzystał na tym Nick Heidfeld, który awansował na piątą pozycję. Błąd Ferrari kosztował nie tylko wiele cennych sekund, ale także zupełne zniszczenie opon w bolidzie Kimi Raikkonena.

Po 23. okrążeniach lider Jenson Button ma już przewagę 15,8 sek nad drugim w kolejności Nicko Rosbergiem.

Na 25. okrężeniu Heidfeld został wyprzedzony przez Webbera. Hamilton sygnalizuje problemy z silnikiem. Heidfeld traci kolejną pozycję, tym razem wyprzedzony przez Glocka.

Na 26. okrążeniu do boksów zjeżdża Vettel, a tuż za nim Bourdais.

Wicelider Nicko Rosberg na 27. okrążeniu w boksach. Pozycję traci także Trulli. W tym momencie na czele wyścigu znajduje się duet zespołu Brown GP. Na 28. okrążeniu Barrichello traci pozycję.

Na 29. okrążeniu kolejne zjazdy na wymianę opon. Deszcz przestaje padać i tor miejscami wysycha. Kierowcy zakładają przejściowe opony. Pierwszy Barrichello, a tuż za nim także lider wyścigu Button. Wciąż nie tankował Nick Heidfeld, który na starcie miał najwięcej paliwa.

W niektórych miejscach toru pada i trudno przewidywać, czy strategia wymiany opon okaże się dobra.

Timo Glock powraca do boksów na wymianę opon na mokrą nawierzchnie. Kolejni kierowcy w boksach. Po raz czwarty Nicko Rosberg. Nadal Heidfeld jedzie na tych samych oponach i bez tankowania. W tym momencie jest trzeci.

Na torze bardzo słaba widoczność. Vettel poza torem. Za moment może pojawić się pojazd bezpieczeństwa, bo widoczność jest już minimalna. Ponownie w boksach lider.

Na torze jest samochód bezpieczeństwa. w tym momencie liderem jest Jenson Button, a za nim Timo Glock i Nick Heidfeld.

Czerwona flaga! Wyscig został zatrzymany na 32. okrążeniu.

Kolejność po pokonaniu 32. okrążeń: 1. Button, 2. Glock, 3. Heidfeld, 4. Trulli, 5. Barrichello, 6. Hamilton, 7. Rosberg, 8. Webber, 9. Massa, 10. Bourdais, 11. Alonso, 12. Nakajima, 13. Piquet, 14. Raikkonen, 15. Sutil, 16. Vettel, 17. Buemi, 18. fisichella, 19. Kubica, 20. Kovalainen

W tym momencie trwa oczekiwanie na decyzję sędziów, czy wyścig będzie jeszcze kontynuowanay. Decyzja podjęta zostanie w ciągu 10 najbliższych minut.

Jeżeli w tym momencie zostanie przerwany wyścig, to zgodnie z regulaminem może zostać podjęta decyzja na podstawie rezultatów z przedostatniego okrążenia. Najlepsza ósemka otrzyma tylko połowę punktów.

Z obserwacji boksów odnosimy wrażenie, że mimo wszystko wyścig zostanie wznowiony. Mechanicy przygotowują bolidy do restartu, chociaż niektórzy kierowcy jak m.in. Felipe Massa są temu przeciwni. Wciąż jednak nad torem powiewa czerwona flaga.

Rzecznik kierowców Mark Webber poinformował sędziów, że zawodnicy oczekują decyzji odwołania wyścigu w takich warunkach.

Wszystkie bolidy gotowe do restartu.

Obserwując mokry tor, na który jest w wielu miejscach dużo wody, decyzja o wznowieniu wyścigu jest zupełnie bezsensowna. Chyba, że w tym momencie szefom Formuły 1 chodzi o stworzenie kolejnych emocji i ewentualne przewrócenie klasyfikacji. Nie ma to niestety nic wspólnego ze sportem, a bardziej z typowa komercją. Także przeciwni dalszej jeździe w takich warunkach są sami kierowcy. Tym bardziej, że zgodnie z regulaminem ten wyścig musi zakończyć się już za 18 minut! Nad torem jest coraz ciemniej, wciąż pada deszcz.

Dobrowalnie z ponownego startu zrezygnował były mistrz świata Fin Kimi Raikkonen.

Zgodnie z regulaminem do uzyskania pełnej punktacji w tym wyścigu brakuje 7. pełnych okrążeń. Być może to jest celem organizatorów o ewentualnym podjęciu decyzji o ponownym starcie, ale czasu jest coraz mniej. Nad torem jest coraz ciemniej!

Mamy informację, ze wyścig nie zostanie wznowiony. To dobra wiadomość dla kierowców, a szczególnie dla ich bezpieczeństwa.

W tej sytuacji zwycięzcą po raz kolejny został Brytyjczyk Jenson Button z zespołu Brown GP. Zgodnie z regulaminem otrzyma tylko 5 punktów, gdyż nie pokonano 75 proc. dystansu wyścigu. To także trzecie zwycięstwo w karierze tego zawodnika, który po raz pierwszy wygrałGrand Prix Węgier 2006, a przed tygodniem Grand Prix Australii 2009.

Klasyfikacja po Grand Prix Malezji 2009 do chwili rozpatrzenia wszystkich protestów i punktów regulaminu, będzie zatem nieoficjalna.

Mamy już oficjalnie ogłoszone miejsca na podium. Nieoczekiwanie na drugie miejsce awansował Niemiec Nick Heidfeld (BMW Sauber), a na trzecie jego rodak Timo Glock (Toyota).

Grand Prix Malezji 2009 - wyniki

Poz. Nr Kierowca Zespół Okr. Czas/Strata Poz. start. Pkt.122Jenson ButtonBrawn-Mercedes31Winner1526Nick HeidfeldBMW Sauber31+22.7 s104310Timo GlockToyota31+23.5 s3349Jarno TrulliToyota31+46.1 s22.5523Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes31+47.3 s82614Mark WebberRBR-Renault31+52.3 s51.571Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes31+60.7 s121816Nico RosbergWilliams-Toyota31+71.5 s40.593Felipe MassaFerrari31+76.9 s161011Sebastien BourdaisSTR-Ferrari3115117Fernando AlonsoRenault3191217Kazuki NakajimaWilliams-Toyota3111138Nelsinho PiquetRenault3117144Kimi RäikkönenFerrari3171515Sebastian VettelRBR-Renault30+1 okr.131612Sebastien BuemiSTR-Ferrari30+1 okr.201720Adrian SutilForce India-Mercedes30+1 okr.191821Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes29+2 okr.18Ret5Robert KubicaBMW Sauber1+30 okr.6Ret2Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes0+ 31 okr.14

.................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane