Auto Świat Wiadomości Aktualności Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)

Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
|
Aktualizacja

Grand Prix Monaco należy do najbardziej prestiżowych wyścigów sezonu. Tor wyznaczony na ulicach miasta nie należy do najbezpieczniejszych. Jednak bez niego nikt sobie nie wyobraża sobie dzisiaj Formuły 1.

Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)
Zobacz galerię (70)
Auto Świat
Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)

“Tutaj na każdym kroku spotkacie wielkie pieniądze,” tak uzasadnia Frank Williams, dlaczego formuła 1 wciąż tutaj powraca. Nigdzie nie można spotkać tylu znakomitych gości jak tutaj. Bogaci panowie w towarzystwie pięknych pań oglądają wyścig z drogich jachtów albo z balkonów luksusowych hoteli. Ich obecność jest zawsze widoczna. To także jeden ze sposobów, by ukazać światu swoje bogactwo.

Są jednak i tacy, którzy Grand Prix Monaco oglądają inaczej. Były kierowca Formuły 1 Ralf Schumacher nie uważa toru w Monte Carlo za godny współczesnej Formuły 1. Jego zdaniem ten wyścig nie pasuje zupełnie do dzisiejszej Formuły 1. to przede wszystkim bezpieczeństwo, bo jego zdaniem szaleństwem jest jazda po ulicach miasta z prędkością 170 km/h.

Jego krajan Nick Heidfeld, który w 2000 roku tutaj uderzył bolidem Prost w bandę, uważa, ze nie jest aż tak źle: „ Nie jest tak niebezpiecznie jak się o tym mówi. Najczęściej w bandę wjeżdża się pod ostrym kątem, a to pozwala absorbować dużą energię uderzenia.”

Trzykrotny mistrz świata Nelson Piquet powiedział: Jeździć w Monte Carlo to tak jak latać helikopterem w pokoju.”. To są opinie tych, którzy już tutaj wielokrotnie się ścigali.

Tor w Monte Carlo ma cały szereg niebezpieczeństw, ale także i w swojej historii kilka tragicznych wypadków. W 1967 roku po wypadku na szykanie spłonął bolid Ferrari włoskiego kierowcy Lorenzo Bardiniego. Wówczas służby na torze nie były tak wyszkolone jak dzisiaj i komisarzom nie udało się wyciągnąć na czas kierowcy z płonącego bolidu.

Kilka lat wcześniej Alberto Ascari po wypadku wpadł do morza. Dzięki natychmiastowej pomocy płetwonurków został szybko wyciągnięty z wody. Ostatnim ciężkim wypadkiem było wydarzenie przy wyjeździe z tunelu. Austriak Karel Wendlinger uderzył głową i kilka tygodni później zmarł w szpitalu.

Ten wypadek spowodował decyzje o zwiększeniu bezpieczeństwa na tym odcinku. Jednak kolejnych wypadków nie udało się uniknąć, ale na całe szczęście nikt od tego czasu nie zginął. Wypadki mieli: Alexander Wurz (1998), Takuma Sato (2002) i Jenson Button (2003). Trudno się jednak dziwić, bo na wyjeździe z tunelu bolidy osiągają prędkość ok. 300 km/h.

Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)
Grand Prix Monaco 2009: historia i harmonogram (fotogaleria)Żródło: Auto Świat
Monte Carlo - informacje o torze
Długość toru3 440 m
Długość wyścigu78 okr., 260.520 km
Jakość nawierzchninierowna
Zużycie oponśrednie
Przyczepnośćśrednia
Zużycie hamulcówwysokie
Jazda z maksymalną prędkością42%
Najdłuższy szybki odcinek510 m
Projektowana największa prędkość286 km/h
Zużycie paliwaniskie
Kierunek jazdyzgodnie z ruchem wskazówek zegara
Liczba lewych zakrętow7
Liczba prawych zakrętów12

Decydujące znaczenie mają w Monte Carlo kwalifikacje, ponieważ na wąskich ulicach nie ma praktycznie żadnej możliwości wyprzedzania. Trudno także znaleźć właściwe ustawienie auta. Warunki na trasie się zmieniają. Ważne jest optymalne ustawienie docisku. Ten tor podobnie jak Hungaroring, należy do tych, które wymagają od bolidu największego docisku. Stąd też na bolidach pojawiają się elementy aerodynamiczne, których podczas innych wyścigów nie zobaczymy.

Wielkim próbom poddawane jest także zawieszenie kół oraz skrzynia biegów. Zespoły na ten wyścig przygotowują wiele specjalnych komponentów o wyjątkowej wytrzymałości.

Monaco ma także swoje wymagania dla silników. Musza one mieć dobre przyspieszenie już od najniższych obrotów. W tym wyścigu występuje największa rozpiętość pomiędzy minimalnymi a maksymalnymi prędkościami. Zwykle silnik do Formuły 1 przygotowywany jest pod kątem pracy na najwyższych obrotach, a do tych warunków musi być specjalnie optymalizowany. Jednak podczas jego eksploatacji na niskich obrotach mogą się pojawić problemy ze smarowaniem i wibracjami.

Grand Prix Monaco - podstawowe dane statystyczne
Liczba rozegranych GP55
Pierwsze GP1950
Ubiegłoroczny triumfatorLewis Hamilton - McLaren-Mercedes2:00:42,742
Ubiegłoroczne pole-positionFelipe Massa - Ferrari1:15,787
Ubiegłoroczne najszybsze okrążenieKimi Raikkonen - Ferrari1.16,689

Grand Prix Monaco ma swoją bogata historię już od czasów międzywojennych, a w mistrzostwach Formuły 1 widnieje od początków jej historii. Tym razem sięgniemy do historii z ostatnich lat.

W 2002 roku kwalifikacje wygra Juan-Pablo Montoya (Williams), ale w wyścigu zawiódł go silnik BMW. Na starcie najszybciej pojechał David Coulthard, który wygrał ten wyścig dzięki dobrej strategii i problemach z oponami kierowców Ferrari.

Dla zespołu BMW Williams GP Monaco 2003 stanowiło kontynuację niepowodzeń, ale i sukcesu. Ralf Schumacher wywalczył pole-position, a z wyścigu odpadł po problemie z oponami. Wygrał jego kolega z zespolu Juan-Pablo Montoya. Dla Franka Williama było to cenne zwycięstwo, które uzyskane tutaj zostało po dwudziestu latach. Drugi był Kimi Räikkïnen (McLaren-Mercedes) a trzeci Michael Schumacher (Ferrari).

Sezon 2004 był dla kibiców w Monte Carlo emocjonujący. Pierwsze zwycięstwo wywalczył Jarno Trulli (Renault) przed Jensonem Buttonem (BAR-Honda) i Rubensem Barrichello (Ferrari). Podczas wyścigu było wiele niebezpiecznych kolizji, a linie mety przejechało jedynie dziewięciu zawodników.

W 2005 roku Kimi Räikkönen potwierdził siłę zespołu McLaren-Mercedes i zdecydowanie wygrał. Nick Heidfeld był drugi, a Mark Weber tuż za nim. Obaj w barwach BMW Williams.

Wyścig w 2006 roku przyniósł niespodziewane wydarzenia już w kwalifikacjach. Michael Schumacher, który je wygrał, zatrzymał swój bolid Ferrari na zakręcie Rascasse tak, ze nie mogły go ominąć inne auta. Za to niemiecki mistrz został przesunięty na ostatnie pole startowe. Fernando Alonso (Renault) prowadził od startu do mety, a za nim Mark weber (Williams), który jednak ostatecznie wyścigu nie ukończył. Drugi był Juan-Pablo Montoya (McLaren-Mercedes), a trzeci David Coulthard (Red Bull Racing).

GP Monaco 2007 odbywało się pod dyktando dwóch bolidów zespołu McLaren-Mercedes. Fernando Alonso i Lewis Hamilton odnieśli podwójne zwycięstwo. Robert Kubica (BMW Sauber ) był piąty. Kimi Räikkönen startował aż z 16. pozycji, ale wywalczył jeden punkt za ósme miejsce.

GP Monaco 2009 - harmonogram czasowy
Czwartek 21. maja
10:00 - 11:301. wolny trening
14:00 - 15:302. wolny trening
Sobota 23. maja
11:00 - 12:003. wolny trening
od 14:00kwalifikacje
Niedziela 24. maja
od 14:00wyścig

Rok 2008 był szczęśliwy dla Roberta Kubicy. Polak wystartował z piątej pozycji, a linię mety minął jako drugi. Najszybszym kierowcą był tym razem Brytyjczyk Lewis Hamilton, chociaż niektórzy uważają to zwycięstwo za wyjątkowo szczęśliwe. Dwukrotnie na torze po kolizjach pojawiał się samochód bezpieczeństwa, a także zmieniały się warunki atmosferyczne.

Jak będzie w tym roku? Czy po raz kolejny kierowcy zespołu Brawn GP będą dominować, czy może ze względu na specyfikę toru i ryzyko kilkakrotnego wyjazdu samochodu bezpieczeństwa, skorzystają inni. Także Robert Kubica liczy na swoje pierwsze w tym sezonie punkty. Jednak o tym wszystkim dowiemy się dopiero w najbliższa niedzielę.

Ilustracje: Brembo, Alianz

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: