Tegoroczne Grand Prix Turcji 2009 przynosi wiele pytań. Jeżeli po raz kolejny w tym sezonie wygra zespół Brawn GP, to przepaść do pozostałych jeszcze bardziej się powiększy. W trzech poprzednich wyścigach triumfował Brazylijczyk Felipe Massa, który zawsze startował z pole position. Czy tym razem tradycji stanie się zadość i jako pierwszy linie mety minie Niemiec Sebastian Vettel, który wystartuje do dzisiejszego wyścigu zpierwszego pola?

Lider mistrzostw Brytyjczyk Jenson Button już zapowiedział, że postara się przełamać tradycję i startując z drugiego pola wygra ten wyścig.

Polacy będą jednak emocjonować się bardziej jazdą Roberta Kubicy. Na Grand Prix Turcji 2009 bolid BMW Sauber został zmodernizowany i otrzymał upragniony podwójny dyfuzor, ale jak potwierdziły sobotnie kwalifikacje, wciąż odstaje od czołówki.

Hiszpan Fernando Alonso będzie musiał zjechć na swoje pierwsze tankowanie na 15 okrążeniu, a lider mistrzostw Brytyjczyk Jenson Button na 17 okrążeniu. Robertowi Kubicy paliwo powinno wystarczyć na pokonanie 22 okrążen toru.

Start do Grand Prix Turcji o godz. 14.00. Masa pojazdu od najlżejszego do najcięższego (w kg)1.Fernando AlonsoRenault644,52.Sebastian VettelRed Bull649,53.Jarno TrulliToyota652,04.Rubens BarrichelloBrawn GP652,55.Felipe MassaFerrari654,06.Jenson ButtonBrawn GP655,57.Mark WebberRed Bull656,08.Kimi RäikkönenFerrari658,09.Nico RosbergWilliams660,010.Robert KubicaBMW Sauber664,011.Heikki KovalainenMcLaren665,012.Adrian SutilForce India668,513.Kazuki NakajimaWilliams680,414.Nick HeidfeldBMW Sauber681,515.Sebastien BuemiToro Rosso686,516.Giancarlo FisichellaForce India688,517.Timo GlockToyota689,018.Nelson PiquetRenault689,619.Lewis HamiltonMcLaren696,520.Sebastien BourdaisToro Rosso701,0

Grand Prix Turcji 2009 - ustawienie na starcie

KierowcaKierowcaPIERWSZA LINIASebastian Vettel (Niemcy - Red Bull Renault)Jenson Button (W. Brytania - Brawn Mercedes)DRUGA LINIA

Rubens Barrichello (Brazylia - Brawn Mercedes)Mark Webber (Australia - Red Bull Renault)TRZECIA LINIA

Jarno Trulli (Włochy - Toyota)Kimi Raikkonen (Finlandia - Ferrari)CZWARTA LINIA Felipe Massa (Brazylia - Ferrari) Fernando Alonso (Hiszpania - Renault)PIĄTA LINIANico Rosberg (Niemcy - Williams Toyota) Robert Kubica (Polska - BMW Sauber)SZÓSTA LINIANick Heidfeld (Niemcy - BMW Sauber)Kazuki Nakajima (Japonia - Williams Toyota)SIÓDMA LINIA Timo Glock (Niemcy - Toyota) Heikki Kovalainen (Finlandia - McLaren Mercedes)ÓSMA LINIA Adrian Sutil (Niemcy - Force India Mercedes) Lewis Hamilton (W. Brytania - McLaren Mercedes)DZIEWIĄTA LINIANelsinho Piquet (Brazylia - Renault) Sebastien Buemi (W. Brytania - Torro Roso Ferrari)DZIESIĄTA LINIAGiancarlo Fisichella (Włochy - Force India Mercedes)Sebastien Bourdais (Francja - Torro Rosso Ferrari)

Ostatnie minuty przed startem do Grand Prix Turcji 2009. Sprawozdawcy Polsatu zastanawiają się, co może wpłynąć na losy tego wyscigu, co może go odmienić?

Nasze zainteresowania skierowane są na Roberta Kubicę, który ma za sobą 46 startów w Grand Prix, jedno zwycięstwo i jedno pole position. Nie ma jednak w tym roku żadnego punktu! Czy zdobędzie go dzisiaj?

Temperatura powietrza wynosi 32 stopnie Celsjusza, a toru aż 49 stopni.

Wystartowali. Sebastian Vettel obronił pierwsza pozycję,. Drugi Jenson Button, a na dalszą pozycję spadł Rubens Barrichello. Też stracił kilka pozycji Robert Kubica.

A jednak Jenson Button potrafił poradzić sobie z liderem i prowadzi całą stawke po 1. okrążeniu toru. Ostatecznie Robert Kubica jest na ósmej pozycji. Vettel popełnił błąd co wykorzystał Button.

Na 2. okrążeniu Robert Kubica atakuje Fernando Alonso, ale nie tym razem... Kimi Raikkonen informuje swojego inżyniera, że stracił fragment przedniego skrzydła.

Na 5. okrążeniu do boksów zjeżdża pierwszy kierowca, którym jest Giancarlo Fisichella z zespołu Force India. To pierwszy kierowca, który nie ukończy tego wyścigu.

Jedynie Fernando Alonso jedzie na miękich oponach i on zjedzie do boksów najszybciej z całej stawki. Pozostali kierowcy mają założone twarde ogumienie.

Na 9. okrążeniu po kolejnej próbie wyprzedzenia Heikki Kovalainena doszło do kontaktu bolidów i Rubens Barrichello traci kilka pozycji. Brazylijczyk spada aż na 17. pozycję. Na kolejnym okrązeniu wyprzedza jednak jadącego cięższym bolidem (dużo paliwa) Lewisa Hamiltona. Robert Kubica broni się przed atakami Kimi Raikkonena.

Kolejność po 10. okrążeniach: J. Button, S. Vettel, M. Webber, J. Trulli, N. Rosberg, F. Massa, F. alonso, R. Kubica, K. Raikkonen, k. Nakajima, H. Kovalainen, T. Glock, N. Heidfeld, A. Sutil, R. Barrichello, N. Piquet, L. Hamilton, S. Buemi, S. Bourdais

W tym momencie lider Jenson Button ma przewage 5,2 sekundy nad Sebastianem Vettelem i 10, 1 sekundy nad Markiem Webberem.

Rubens Barrichello po kontakcie a Adrianem Sutilem ma uszkodzone przednie skrzydło, co może oznaczać zjazd do boksów w celu jego wymiany. Brazylijczyk jest już w boksie. Zespół zapewne zmieni strategię, ale cudów nie należy w tym wyscigu oczekiwać.

Robert Kubica traci coraz więcej czasu do Fernando Alonso. Na 14. okrążeniu Hiszpan zjeżdża na tankowanie i zmianę opon. powraca jednak dopiero az na 14. pozycji, co może oznaczać szansę awansu dla Kubicy.

Na 15. okrążeniu w boksach jest wicelider wyścigu Sebastian Vettel. Krótkie tankowanie i twarde opony! Niemiec powraca na tor na szóstej pozycji.

Na 16. okrążeniu w boksach jest lider Jenson Button. Bardzo długie tankowanie. W boksach jest tez Felipe Massa. Lider powraca na tor na trzeciej pozycji. Jednak jadący przed nim Mark Webber i Nico Rosberg wkrótce będą tankowali.

Na 19. okrążeniu w boksach sa Webber i Rosberg. Na pozycję lidera powraca Jenson Button.

Po 19. okrążeniach Robert Kubica jest na trzeciej pozycji i uzyskuje coraz lepsze czasu. Jest to jednak związane z lekkim bolidem. Już mechanicy BMW Sauber czekają na Polaka.

Na 20. okrążeniu Robert Kubica jest w boksach. Twarde ogumienie i paliwo na ok. 20 okrążeń. Polak wraca na tor przed Fernando Alonso, co oznacza awans o jedna pozycję!

Sebastian Vettel zmniejszył dystans do lidera. Jenson Button po 22. okrążeniach ma przewagę 2,4 sekundy, ale należy pamiętać, iż Niemiec ma znacznie lżejszy bolid.

Na 22. okrążeniu Lewis Hamilton wyprzedził Kimiego Raikkonena i awansował na 13. pozycję. Sebastian Vettej jest aktualnie najszybszym kierowca wyścigu i goni Jensona Buttona. W tym momencie Brytyjczyk ma już przewagę tylko 1,1 sekundy!

Na 24. okrążeniu Vettel ma juz tylko 0,6 sekundy do Jensona Buttona, co może oznaczać jakiś błąd w doborze ciśnienia w oponach lidera.

Na 25. okrążeniu Sebastian Vettel ma już tylko 0,2 sekundy do lidera, co oznaczać może próbę podjęcia ataku na jego pozycję.

Na 26. okrążeniu do boksów zjeżdża Kazuki Nakajima, który na tor powraca przed Robertem Kubicą.

Na 28. okrążeniu w boksach jest Nick Heidfeld oraz wicelider Sebastian Vettel, któremu nie udało się wyprzedzić Jensona Buttona i zdobyć wystarczającej przewagi. Niemiec powraca na tor na twardych oponach, co oznacza jeszcze jedną wizytę w boksach i zgodnie z regulaminem założenie miękkich opon. Być może jest to kluczowy moment tego wyścigu, który znacznie zwiększa szansę na zwycięstwo Jensona Buttona. Vettel powraca na tor na trzeciej pozycji, za swoim kolega z zespołu Markiem Webberem, który ma strategię dwóch tankowań.

Na 30. okrążeniu w boksach jest Timo Glock.

Na 31. Okrążeniu na pierwsze tankowanie zjeżdża Nelsinho Pquet.Na 32. okrążeniu w boksach jest Lewis Hamilton, do którego bolidu założono miękkie opony. Może to oznaczać tylko jedno tankowanie w tym wyścigu, pod warunkiem, ze wytrzymają to opony.

Kolejność po 35. okrążeniach: J. Button, M. Webber, S. Vettel, N. Roberg, J. Trulli, F. Massa, K. Nakajima, R. Kubica, F. Alonso, T. Glock, K. Raikkonen, N. Heidfeld, H. Kovalainen, A. Sutil, R. Barrichello, N. Piquet, L.Hamilton, S. Buemi, S. Bourdais

W tym momencie Brytyjczyk Jenson Button ma przewagę 18,8 sekundy nad Markiem Webberem i 27,2 sekundy nad Sebastianem Vettelem.

Na 37. okrążeniu Sebastien Buemi wyprzedza mistrza świata Lewisa Hamiltona, który ma wyraźne problemy z oponami.

Na 40. okrążeniu w boksach jest Rubens Barrichello i powraca na tor na miękkich oponach.

Kolejny rekord toru ustanawia Jenson Button. Jego wynik to 1:27,579 min.

W boksach pojawiają się kolejni kierowcy - Fernando Alonso i Nico Rosberg, którzy powracają na miękkich oponach.

Lider ma aktualnie przewagę 19,4 sekundy nad Markiem Webberem i 20 sekund nad Sebastianem Vettelem.

Do mety pozostało jeszcze 16. okrążeń toru.

Na 43. okrążeniu w boksach jest po raz drugi w tym wyścigu Jenson Button, a tuż za nim wicelider Mark Webber. Jest też Trulli i Nakajima. W tym momencie Robert Kubica ma szansę na uzyskanie awansu w klasyfikacji. Kłopoty ze zmianą koła w bolidzie Nakajimi, co oznacza stratę dla Japończyka.

Na 45. okrążeniu w boksach jest Robert Kubica, który powraca na tor przed Alonso i Nakajimą.

Na 46. okrążeniu w boksach jest Nick Heidfeld. W tym momencie Robert Kubica zajmuje 8. pozycję, a lider Jenson Button ma przewagę nad Sebastianem Vettelem 6,7 sekundy. Robert Kubica pokonał najszybciej 46. okrążenie.

W boksach sa: Timo Glock, Nelsinho Piquet i Rubens Barrichello (po raz trzeci) oraz Sebastian Vettel.

Na 48. okrążeniu wyścig kończy Rubens Barrichello. To pierwszy wyścig, którego nie ukończył kierowca zespołu Brawn GP.

Kolejność po 50. okrążeniach: J. Button, M. Webber, S. Vettel, J. Trulli, N. Rosberg, F. Massa, R. Kubica, T. Glock, K. Raikkonen, F. Alonso, N. Heidfeld, K. Nakajima, L. Hamilton, H. Kovalainen, S. Buemi, N. Piquet, A. Sutil, S. Bourdais

Aktualnie lider Jenson Button ma 19.7 sekund przewagi nad Markiem Webberem i 22,2 sekundy nad Sebastianem Vettelem. Robert Kubica wciąż naciskany przez Timo Glocka stara się utrzymać siódmą pozycję.

Kierownictwo zespołu Red Bull Racing informuje Sebastiana Vettela, by nie forsował tempa i starał się utrzymać pozycję do końca wyścigu.

Jednak po raz pierwszy kierowca, który wystartował z pole position tym razem nie wygrał. Brytyjczyk Jenson Button, który wystartował z drugiego pola wygrał w tym sezonie po raz szósty w tym roku, a siódmy w swojej karierze.

Robert Kubica finiszował na siódmej pozycji i zdobył pierwsze w tym sezonie punkty. Mamy nadzieję, ze to dobry prognostyk przed kolejnymi wyścigami.

Grand Prix Turcji 2009 - kolejność na mecie: 1. J. Button, 2. M. Webber, 3. S. Vettel, 4. J. Trulli, 5. N. Rosberg, 6. F. Massa, 7. R. Kubica, 8. T. Glock, 9. K. Raikkonen, 10. F. Alonso, 11. N. Heidfeld, 12. K. Nakajima, 13. L.Hamilton, 14. H. Kovalainen, 15. S. Buemi, 16. N. Piquet, 17. A. Sutil, 18. S. Bourdais

Grand Prix Turcji 2009 - wyniki

Poz. Nr Kierowca Zespół Okr. Czas/strata Start Pkt.1.22Jenson ButtonBrawn-Mercedes58Winner2102.14Mark WebberRBR-Renault58+6.7 s483.15Sebastian VettelRBR-Renault58+7.4 s164.9Jarno TrulliToyota58+27.8 s555.16Nico RosbergWilliams-Toyota58+31.5 s946.3Felipe MassaFerrari58+39.9 s937.5Robert KubicaBMW Sauber58+46.2 s1028.10Timo GlockToyota58+46.9 s1319.4Kimi RäikkönenFerrari58+50.2 s6-10.7Fernando AlonsoRenault58+62.4 s8-11.6Nick HeidfeldBMW Sauber58+64.3 s11-12.17Kazuki NakajimaWilliams-Toyota58+66.3 s12-13.1Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes58+80.4 s16-14.2Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes57+1 okr.14-15.12Sebastien BuemiSTR-Ferrari57+1 okr.18-16.8Nelsinho PiquetRenault57+1 okr.17-17.20Adrian SutilForce India-Mercedes57+1 okr.15-18.11Sebastien BourdaisSTR-Ferrari57+1 okr.20-Ret23Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes47+11 okr.3-Ret21Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes4+54 okr.19-