Tradycyjnie pierwszy trening przed sobotnimi kwalifikacjami i niedzielnym wyścigiem to delikatna przymiarka i testowanie różnych ustawień oraz ogumienia. Wszystko wskazuje na to, iż na torze Monza, na którym kierowcy osiągają prędkość do 340 km/h o wynikach może poważnie decydować system KERS. Wiadomo, że najlepiej sprawuje się on w bolidach Ferrari, ale w Grand Prix Włoch 2009 znajdzie się on także w bolidach zespołu McLaren-Mercedes i Renault.

Nie wyjechał na tor Sebastian Vettel (Red Bull Racing). Czyżby kolejne problemy z silnikiem Renault? Nowy nabytek Ferrari Giancarlo Fisichella nie osiągał przez większość trwania sesji rewelacyjnych rezultatów, ale ten okres zapewne wykorzystał na zapoznanie się z nowym bolidem i jego możliwościami. To przecież dopiero jego pierwszy trening przed wyścigiem. Wyraźnie zaczął poprawiać swoje rezultaty w ostatnich 10 minutach trwania sesji, co spowodowało awans na ósmą pozycję. Zapewne taki rezultat potwierdza słuszną decyzję kierownictwa zespołu Ferrari o zaangażowaniu Włocha do ostatnich wyścigów w tym sezonie.

Natomiast szaleją obaj kierowcy zespołu McLaren-Mercedes, którzy z powodzeniem gdzie sie tylko da wykorzystują zalety systemu KERS.

Najwięcej okrążeń toru (35) pokonał Sebastien Buemi (Scuderia Torro Roso). Na prostej nie mieli sobie równych kierowcy Toro Rosso - Jaime Alguersuari (344 KM/H) i Sebastien Buemi (342 km/godz.).

Robert Kubica zaliczył początkowo tylko 11. okrążeń toru i dużo czasu spędził z mechanikami w boksach. Po drugim wyjeździe informował przez radio o dużych problemach na Lesmo, gdzie samochód na hamowaniu uderzał podłogą o asfalt. Ponownie pojawił się na torze 9 minut przed zakończeniem sesji i już zdecydowanie uzyskiwał lepsze rezultaty. Ostatecznie Polak miał 11. czas tej sesji treningowej.

Dopiero 12 minut przed zakończeniem sesji treningowej na torze pojawił się Sebastian Vettel, ale po zaliczeniu ośmiu okrążeń ponownie powrócił do boksów.

Najlepsze czasy na pierwszym treningu przed niedzielnym Grand Prix Włoch uzyskał duet zespołu McLaren-Mercedes, czyli aktualny mistrz świata Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen. Trzeci wynik miał nieoczekiwanie Adrian Sutil (Force India), w którego bolidzie pracuje także silnik marki Mercedes-Benz. Czwarty był Fernando Alonso (Renault), piąty Nick Heidfeld (BMW Sauber), a szósty Sebastien Buemi (Scuderia Torro Roso).

Grand Prix Włoch 2009 - I. trening

Poz. Nr Kierowca Zespół CzasStrata Ork.11Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes1:23.936-2622Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes1:24.3320.39627320Adrian SutilForce India-Mercedes1:24.4710.5352447Fernando AlonsoRenault1:24.4770.5412156Nick HeidfeldBMW Sauber1:24.6830.74725612Sebastien BuemiSTR-Ferrari1:24.7030.76735722Jenson ButtonBrawn-Mercedes1:24.7060.7702183Giancarlo FisichellaFerrari1:24.7320.79624914Mark WebberRBR-Renault1:24.7590.82319104Kimi RäikkönenFerrari1:24.7610.82526115Robert KubicaBMW Sauber1:24.8130.877201223Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes1:24.8260.890241316Nico RosbergWilliams-Toyota1:24.9270.991291417Kazuki NakajimaWilliams-Toyota1:25.1501.21428158Romain GrosjeanRenault1:25.6121.676181621Vitantonio LiuzziForce India-Mercedes1:25.6891.753291711Jaime AlguersuariSTR-Ferrari1:25.7421.806301815Sebastian VettelRBR-Renault1:25.9512.0158199Jarno TrulliToyota1:26.0202.084232010Timo GlockToyota1:26.3252.38917