- Polska zakupiła nowoczesne pojazdy specjalne GRF 4x4 dla jednostki GROM
- Transakcja została dokonana z holenderską firmą Defenture
- Pojazd GRF 4x4 cechuje się wysoką mobilnością i możliwością szybkiego transportu
- Będzie to pierwsze zastosowanie pojazdu tego typu w Polsce, choć już jest używany w innych jednostkach wojskowych w Europie
W ramach poszerzania możliwości operacyjnych Jednostki Wojskowej Nr 2305 znanej jako JW GROM, Siły Zbrojne RP dokonały zakupu nowoczesnych pojazdów specjalnych GRF 4x4. Holenderska firma Defenture, która wygrała przetarg ogłoszony w kwietniu 2024 r., dostarczy sprzęt mający na celu zwiększenie mobilności i bezpieczeństwa polskich operatorów wojsk specjalnych. Szczegóły transakcji nie są jednak znane.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGRF 4x4 dla GROM – nowy pojazd GROM
Defenture, w obliczu konkurencji z niemiecką firmą Rheinmetall, przekonała polskie władze wojskowe swoją ofertą, uzyskując maksymalną liczbę punktów w postępowaniu przetargowym. Cena pojazdu, średnica zawracania oraz moc i moment obrotowy – to kryteria, które zadecydowały o wyborze.
– Współpraca z Siłami Zbrojnymi RP to ważny krok w naszych staraniach o zapewnienie mobilności wojskowej spełniającej najwyższe wymagania teraz i w przyszłości. Jesteśmy dumni, że Siły Zbrojne RP obdarzyły nas zaufaniem i wybrały nasze pojazdy. Nie możemy się doczekać realizacji naszej wspólnej wizji – przekazał w oświadczeniu Johan Claassens, CPO i dyrektor ds. projektów w Defenture.
- Przeczytaj także: Tak zaskoczony nie byłem już dawno. Nie ma tańszego tak dużego nowego auta. W dodatku jest szybkie i ekonomiczne
GRF 4x4 dla GROM – można podwiesić pod śmigłowiec
GRF 4x4 to pojazd, który można określić mianem platformy mobilnej. Jego specyfikacja i przeznaczenie wskazują, że jest to specjalistyczny pojazd terenowy zaprojektowany z myślą o działaniach jednostek specjalnych. Wyróżnia się wysoką mobilnością i możliwością szybkiego transportu. Nadwozie mierzy 5,1 m długości, 1,8 m szerokości i 2,2 m wysokości, ale górną część, czyli klatkę bezpieczeństwa można złożyć do transportu lotniczego. Co ważne, transport powietrzny nie musi się odbywać jedynie w luku, bo GRF 4x4 ma specjalne uszy, za które można go podwiesić pod śmigłowcem.
Konstrukcja pojazdu opiera się na specjalnej ramie, zapewniającej modularność i łatwość dostosowania do różnych potrzeb operacyjnych. Zbiornik paliwa ma pojemność 115 litrów, co pozwala na zasięg operacyjny wynoszący 800 km. Zapewniony jest on dzięki silnikowi Diesla o mocy 218 KM i momencie obrotowym na poziomie 500 Nm. Przenosi on moc przez 8-biegową skrzynię automatyczną do wszystkich kół. Napęd ten ma blokadę centralnego dyferencjału. Warto także podkreślić, że silnik może pracować na różnych paliwach, w tym lotniczym.
- Przeczytaj także: Poszukiwania trwały latami. W końcu się udało. Pierwsza Warszawa M-20 z FSO sprowadzona do Polski
GRF 4x4 dla GROM to już uznany w kilku krajach pojazd
Dodatkowo GRF 4x4 wyposażono w niezależne zawieszenie oraz system czterech kół skrętnych, co znacząco zwiększa jego właściwości terenowe. Wnętrze pojazdu jest przystosowane do szybkiej jazdy w terenie. Pasażerowie są przed niebezpiecznymi manewrami zabezpieczeni dzięki czteropunktowym pasom bezpieczeństwa.
Pojazd, który już służy w jednostkach wojskowych w Europie, w tym w Holandii, Niemczech, Szwajcarii i Austrii, wkrótce zasili szeregi JW GROM, dodając im skuteczności i zwiększając potencjał w realizacji najbardziej wymagających zadań.