Logo
WiadomościAktualnościGwarancja sukcesu

Gwarancja sukcesu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Subaru Impreza WRC to jeden z najbardziej udanych samochodów rajdowych. Ten model ma na swoim koncie rekordową liczbę 21 wygranych eliminacji mistrzostw świata.

Gwarancja sukcesu
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Gwarancja sukcesu

Pierwsze miejsce w tej klasyfikacji dzieli z legendarnym Audi Quattro, który przed ponad dwudziestu laty wytyczył obowiązujące do dziś tendencje w budowie pojazdów rajdowych.Poprzedni model Subaru Impreza 555 wygrał 11 rajdów zaliczanych do mistrzostw świata. Poza tym na liście wszech czasów znajduje się jeszcze Legacy RS 4WD z jednym zwycięstwem w 1993 roku w Nowej Zelandii. W sumie Subaru zajmuje piąte miejsce z 33 wygranymi. Pierwsza jest Lancia (74), dalej Toyota (43), Ford (40) i Mitsubishi (34). Rajdowe sukcesy Subaru wiążą się z brytyjską firmą Prodrive z Banbury. Zaczęło się to w 1989 roku, kiedy zaprezentowano nowy model Legacy. Do rajdów, podobnie jak i kolejne Subaru, przygotowywało go Prodrive prowadzone przez byłego pilota Ariego Vatanena Davida Richardsa. Był to udany pojazd, znakomicie się prowadzący, ale jego silnik pozostawiał wiele do życzenia. Mimo wszystko na swe konto zapisał kilka liczących się rajdowych sukcesów. W 1993 roku pojawiła się Impreza 555. Z tym pojazdem Subaru World Rally Team dwa lata później zdobyło mistrzostwo świata producentów, a Colin McRae został najmłodszym w historii rajdowym mistrzem. W następnym sezonie powtórzono ten sukces w punktacji zespołowej.Od sezonu 1997 w rajdach pojawiła się nowa kategoria - World Rally Cars. Pierwszy taki pojazd przedstawiło Subaru. Impreza WRC okazała się niemal nie do pobicia. W pierwszym sezonie startów wygrała 8 z 14 mistrzowskich zawodów. Po raz trzeci z rzędu ekipie Subaru World Rally Team przypadł tytuł w konkurencji producentów.W kolejnym sezonie było gorzej, zaledwie trzecie miejsce w punktacji zespołowej i kierowców. Potem wyniki nieco poprawiono. Przez dwa lata cieszono się z tytułów wicemistrzowskich. Powrót na pierwsze miejsce nastąpił w minionym roku. Najlepszym kierowcą rajdowym świata został Richard Burns. Niestety, Brytyjczyk podpisał kontrakt z Peugeotem i mimo że usiłowano go zatrzymać, chociażby dla numeru startowego 1 przypadającego mistrzowi, odszedł z zespołu. Na jego miejsce znaleziono jednak godnego następcę.W roku 2002 pierwszą załogę Subaru World Rally Team tworzyć będą Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki. Czterokrotny mistrz świata Mäkinen po siedmiu latach w ekipie Mitsubishi wreszcie zmienił zespół. Była to jedna z większych niespodzianek końca ubiegłego sezonu. W Monte Carlo pilotem Tommiego będzie Kaj Lindstrom. Risto Mannisenmäki odpoczywa jeszcze po ciężkim wypadku w ubiegłorocznym Rajdzie Korsyki. Na prawym fotelu Imprezy WRC zasiądzie dopiero podczas trzeciej eliminacji mistrzostw. Podczas tej rundy, czyli Rajdu Korsyki, spodziewany jest debiut Subaru Imprezy WRC w wersji 2002. Modyfikacje dotyczyć mają głównie silnika i turbosprężarki. Poważniejsze zmiany konstrukcyjne pojazdu nastąpią dopiero w sezonie 2003.W drugim Subaru z numerem 11 pojadą Norweg Petter Solberg i Brytyjczyk Phil Mills. Solberg, wielokrotny mistrz Norwegii w rajdach, rallycrossie i wyścigach górskich, w ekipie Subaru jeździ już od połowy 2000 roku. W niektórych rajdach prawdopodobnie jako trzecia załoga wystartują Japończyk Toshiro Arai i Nowozelandczyk, mieszkający obecnie w Kalifornii, Tony Sircombe. Toshiro Arai w 2000 roku na Subaru Imprezie WRC ekipy Spike wywalczył FIA Teams Cup (Puchar FIA dla zespołów prywatnych). Japończyk zgłoszony jest także w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych, czyli grupy N.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: