Logo
WiadomościAktualnościGwiazda z gwiazdą

Gwiazda z gwiazdą

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Czego by nie mówić - 626 KM pod maską i maksymalna prędkość do 334 km/h robią wrażenie. Któż by nie chciał wsiąść do takiego potwora? Skoro jako jedyny polski dziennikarz miałem taką okazję, skorzystałem z niej natychmiast.

Gwiazda z gwiazdą
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Gwiazda z gwiazdą

Testy odbywały się na drogach i autostradach Republiki Południowej Afryki oraz na torze Formuły 1 Kyalami w Johannesburgu.Auta sportowe powinny mieć wspaniałe osiągi i niepowtarzalny styl. Mercedes SLR McLaren ma jedno i drugie. Najszybsze seryjnie auto produkowane na świecie przyspiesza do 100 km/h w 3,8 s, a do 200 km/h w 10,1 s! Moc silnika jest tak niewyobrażalna dla zwykłego śmiertelnika, że w pierwszej chwili człowiek nie zdaje sobie sprawy z możliwości, jakie drzemią w tym aucie. Dopiero gdy dwa, trzy razy naciśnie mocniej na pedał gazu i zobaczy, że wszystko zostaje w tyle, zrozumie, że to jest to, o czym marzy każdy kierowca.Zanim jednak wystartowałem, musiałem zająć miejsce za kierownicą. Skoro ja miałem kłopoty, to co mówić o ludziach słusznego wzrostu? Trzeba mocno nagiąć kark, aby zapaść się w sportowe fotele. Wtedy spotyka nas niespodzianka - zupełnie sporo miejsca na wysokości łokci,ramion i nad głową. Oswajanie się z autem jakiś czas trwa, ale nie ma w nim nic nadzwyczaj skomplikowanego. Deska rozdzielcza w bardzo klasycznym układzie. Większość funkcji znana z innych aut Mercedesa. Ustawienie foteli sterowane elektrycznie, położenie kierownicy regulowane małą dźwignią z lewej strony. Po włożeniu kluczyka-karty uruchomienie i wyłączanie silnika przyciskiem "start/stop" umieszczonym w główce dźwigni zmiany biegów. Jedyna funkcja niespotykana w innym aucie to regulator tylnego spoilera. Ostatnie spojrzenie w lusterka wsteczne i jedziemy.Aż korci, by "wdepnąć gaz do dechy"Pierwszy kontakt z pedałem gazu. Pomruk silnika dochodzi jakby spod ziemi. Pierwszy kontakt z pedałem hamulca - jakbyśmy natrafili na głaz, który trzeba przesuwać. Wydaje się, że nie zdążymy auta zahamować na czas. Po pierwszych kilometrach korci człowieka, żeby "wdepnąć gaz do dechy". Na prostym i w miarę pustym odcinku autostrady podejmuję pierwszą próbę. Motor, jakby się budził ze snu, mnie wciska w fotel, a na prędkościomierzu strzałka skacze ku górze, nie wiadomo, kiedy przekraczam prędkość 200 km/h. A wyprzedzanie na dwupasmowej dwukierunkowej jezdni, co jest polską specjalnością, wydaje się niewiarygodnie łatwe. Trasy testowych jazd zwykle są tak ułożone, aby poznać uroki jazdy miejskiej, po autostradzie i na krętych, górskich odcinkach. Tak samo było i tym razem.Uwaga, spoiler szybuje do góryNa prostych odcinkach autostrady można było przekonać się, jak auto przyspiesza, jak jest elastyczne. Z kolei na górskich serpentynach można było poznać walory zawieszenia i skuteczność hamulców. Wykonano je z materiału ceramicznego i wyposażono m.in. w nowy sensorowy system kontroli. Jak podaje producent, droga hamowania 100-0 km/h wynosi 34,9 m!Wrażenia mogą być tylko pozytywne, gdyż wykorzystanie potencjału, jaki tkwi w tym samochodzie, w normalnych warunkach jest minimalne. Jedzie się pewnie, komfortowo, zawieszenie nie jest specjalnie twarde, a szerokie jak walce opony trzymają nas mocno przy ziemi. Lekkie dodanie gazu, prędkość powyżej 95 km/h i spoiler automatycznie wędruje 10 stopni do góry, po to by stabilizować auto. Można go też ustawić pod kątem 30 st. regulatorem w kokpicie.Projektanci pomyśleli zarówno o tych, którzy autem chcą jeźdźić spokojnie, delektując się jego możliwościami, jak i o tych, którzy preferują sportowy styl jazdu. W kokpicie pokrętłem wybieramy jeden z trzech trybów pracy automatycznej pięciobiegowej przekładni - komfortowy, manualny ze sterowaniem biegami za pomocą przycisków umieszczonych od wewnętrznej strony kierownicy i sportowy o trzech stopniach, z wyścigowym włącznie. Styl komfortowy cechuje pewien spokój, manualny wymaga skupienia i zabawy z przyciskami, przy sportowym tylny spoiler najczęściej wędruje do góry i w dół. Jazdy testowe są okazją do zadawania pytań producentom. Na pytanie, po co komu 626 KM pod maską, usłyszałem: "A dlaczego nie?"Dzięki elektronicznym systemom kontroli jazdy auta są teraz znacznie bezpieczniejsze.Mercedes SLR przeznaczony jest dla trzech grup klientów - fanów sportowej jazdy, kolekcjonerów cennych modeli i miłośników techniki. W ciągu siedmiu lat w zakładach McLarena w Anglii wyprodukowanych zostanie 3500 samochodów. Cena - 435 tys. euro. Pierwszy egzemplarz przekazano fundacji Lauers w Nowym Jorku. Zostanie zlicytowany, a środki będą przekazane na cele dobroczynne.Tyle wrażeń z jazdy. O szczegółach konstrukcyjnych będzie jeszcze okazja przeczytać na łamach AŚ.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: