Ta szczególnie atrakcyjnie wyglądająca i wyjątkowo ekologiczna wersja Ibizy wyróżnia się zarówno minimalnym zużyciem paliwa i emisją spalin, jak i długą listą wyposażenia standardowego. Ibiza ECOMOTIVE jest jedynym na rynku modelem samochodu wyposażonego w klimatyzację i 80-konny silnik o tak niskiej emisji dwutlenku węgla: 98 g/km. Oznacza to dodatkową korzyść dla kupujących, którzy na przykład w Hiszpanii są zwolnieni z podatku rejestracyjnego.

Dostępna jako pięciodrzwiowy hatchback oraz SportCoupé, nowa Ibiza ECOMOTIVE ma pod maską 80-konny silnik 1.4 TDI z filtrem cząstek stałych (DPF). Podobnie jak jej poprzedniczka, nowa ECOMOTIVE emituje CO2 w ilości poniżej 100 g/km, a przy tym zużywa jeszcze mniej paliwa: 3,7 l/100 km.

Tak znakomite wyniki to zasługa nowego oprogramowania modułu sterowania silnikiem, skrzyni biegów ze zoptymalizowanymi wartościami przełożeń oraz ogólnych wymiarów samochodu. Wszystko to wpłynęło na zmniejszenie emisji do 98 g/km w porównaniu ze 114 g/km w standardowej wersji.

Modyfikacja przełożeń polegała na wydłużeniu poszczególnych biegów, w tym zwłaszcza trzeciego, czwartego i piątego. Celem tego zabiegu była optymalizacja prędkości obrotowej w taki sposób, aby silnik pracował z prędkością odpowiadającą najniższemu zużyciu paliwa.

Optymalizację zużycia paliwa i poziomu emisji osiągnięto także dzięki zastosowaniu nowych opon w rozmiarze 175/70 o zmniejszonym współczynniku tarcia oraz 14-calowych obręczy z pełnymi kołpakami, które mają lepsze własności aerodynamiczne w porównaniu z otwartymi obręczami aluminiowymi.

Własności aerodynamiczne pojazdu to kolejny aspekt, który miał wpływ zarówno na obniżenie zużycia paliwa, jak i zmniejszenie emisji spalin. W nowej Ibizie ECOMOTIVE zastosowano takie rozwiązania, jak nowo zaprojektowany zamknięty przedni grill i nowy tylny spojler. Obniżono opór powietrza, dzięki czemu ruch elementów mechanicznych pojazdu wymaga mniejszego nakładu energii, co z kolei oznacza mniejsze zużycie paliwa i mniej spalin. Własności aerodynamiczne poprawia także mniejsza szerokość pojazdu. Filtr DPF montowany standardowo w Ibizie ECOMOTIVE oczyszcza spaliny silnika Diesla z sadzy. Moduł sterujący silnikiem stale monitoruje stan filtra, uruchamiając program regeneracji w celu wypalenia nagromadzonej sadzy. Dzięki temu filtr cząstek stałych nie wymaga żadnej obsługi przez cały czas eksploatacji pojazdu.

Nowy SEAT Ibiza ECOMOTIVE wyposażony jest w te same elementy decydujące o komforcie i bezpieczeństwie, co inne wersje Ibizy Reference, oraz dodatkowo wyróżnia się nową tapicerką foteli, klamkami i lusterkami bocznymi w kolorze nadwozia oraz podwójnymi reflektorami parabolicznymi.

Standardowe wyposażenie Ibizy ECOMOTIVE obejmuje między innymi następujące elementy: ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszkę ochraniającą głowę i klatkę piersiową, radio z odtwarzaczem MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, opony w rozmiarze 175/70 i 14-calowe stalowe obręcze kół z kołpakami, antenę dachową z zabezpieczeniem przed kradzieżą, kierownicę z przyciskami do obsługi systemu audio, układ recyrkulacji powietrza z filtrem przeciwpyłowym, zdalnie sterowany centralny zamek, układ przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu, zaczepy mocujące Isofix i Top Tether na tylnej kanapie, fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości oraz trzy regulowane zagłówki z tyłu. Na wybranych rynkach standardowe wyposażenie wzbogacono o ESP z TCS + EBA, Hill Hold Control i układ ostrzegający o spadki ciśnienia w ogumieniu.

Nabywca Ibizy ECOMOTIVE może także zamówić elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak czujnik parkowania z tyłu, tempomat, klimatyzacja czy lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Obniżenie masy pojazdu w stosunku do standardowego modelu uzyskano miedzy innymi dzięki starannej selekcji wyposażenia i wyeliminowaniu niektórych opcji.