Logo
WiadomościAktualnościHobby za miliony

Hobby za miliony

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W Fellbach, na przedmieściu Stuttgartu mieści się Mercedes-Benz Classic Center. Firma została założona w 1993 r.

Jej celem jest naprawa, rekonstrukcja i sprzedaż starych aut. Tu także koneserzy nabyć mogą oryginalne części zamienne lub egzemplarze kolekcjonerskie matchboksów, zegarków, spinek, wiecznych piór i wszelkich innych gadżetów związanych z marką Mercedes. Ceny gadżetów od 50 DEM do ...17 650 DEM za miniaturę modelu pierwszego auta skonstruowanego przez Benza, w wykonaniu firmy Patek. Spacer po salonie jest zarówno wycieczką w historię motoryzacji, jak i potencjalnym planowaniem wycieczki do banku, albo do lekarza. Ceny wystawianych aut niejednemu miłośnikowi oldtimerów podniosą gwałtownie ciśnienie, zwiększą tętno albo osłabią całkowicie. Jeśli auto kosztuje więcej niż 500 tys. DEM, na tabliczce wisi informacja, że cena do uzgodnienia. Tak naprawdę mało który egzemplarz Mercedesa 540 K czy SS kosztuje poniżej 2 mln marek. To co widać w salonie, jest wizytówką firmy. Prawdziwe czary odczyniane są w warsztatach położonych obok. Oglądamy właśnie na podnośnikach szkielet wyścigowego auta serii SS. Właściwie poza ramą nie ma nic. Obok druga rama, ale już ze zbiornikiem paliwa, który w tym aucie mieścił 220 litrów. Prace nad rekonstrukcją tego samochodu potrwają około 2 miesięcy. Wszystkie części muszą być oryginalne. Bierze się je z zapasów, innych aut albo są dorabiane z zachowaniem technologii z okresu produkcji auta, jak np. opony.Rekonstrukcję prowadzi się według dokumentacji technicznej z procesu produkcyjnego danego modelu, przy użyciu materiałów i narzędzi stosowanych wówczas w trakcie produkcji. Nie wyklucza to stosowania wyposażenia i narzędzi najnowszej generacji. Centrum rekonstruuje tylko auta marki Daimler, Benz, Mercedes i Mercedes-Benz. To, co może oglądać potencjalny klient w salonie, jest cząstką zbiorów Centrum Klasyki. W dwóch potężnych garażach pod czarnymi pokrowcami ze srebrną gwiazdą Mercedesa stoją auta, które mogłyby być ozdobą niejednego muzeum na świecie. Centrum zresztą sprzedało wiele odrestaurowanych aut do muzeów w Niemczech, USA. Przygotowuje też eksponaty na różnego rodzaju wystawy.Począwszy od drugiego egzemplarza samochodu Karla Benza (w bardzo sfatygowanym stanie) znajdują się tu chyba wszystkie modele osobowych Mercedesów, a wśród nich wiele unikalnych egzemplarzy, jak choćby papieski Mercedes klasy S z hydraulicznie podnoszonym fotelem czy najszybsze auto sportowe Mercedes McLaren osiągający 100 km/h w 3,2 s. Wcześniej czy później część z nich ujrzy światło dzienne.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: