Obie wersje nadwoziowe kuszą klientów atrakcyjnym, sportowym stylem, precyzyjnym dopracowaniem szczegółów, szerokim pakietem systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy, łącząc przy tym możliwości dynamicznej jazdy z troską o środowisko.
Samochód jest teraz zauważalnie szerszy i nieco niższy od poprzednika, co dodaje musportowego wyrazu. Zmiany w stosunku do poprzedniej generacji Accorda wyraźniej widać szczególnie w wersji Tourer.
Nadwozie
W porównaniu z poprzednikiem, nowy Accord już na pierwszy rzut oka jest bardziej sportowy. Dynamiczna stylizacja oparta na ostrych krawędziach, dodaje Accordowi indywidualizmu, charakteru i cech solidności. Samochód jest wyraźnie szerszy, nieco niższy, a w przypadku sedana - z optycznie wydłużoną maską - ma też nieco inne proporcje. Accord ma teraz odważniej wystylizowaną przednią część nadwozia, a linie charakterystyczne poprowadzono tak, by nadać mu bardziej muskularny, atletyczny wygląd.
Rzuca się w oczy wyrazista atrapa chłodnicy z trzema poprzecznymi chromowanymi żebrami. Górna linia znajduje kontynuację w przetłoczeniach na masce silnika, a po bokach dolna linia osłony chłodnicy jest przedłużona przez reflektory i jako górna krawędź zderzaka „wbija się” w łuk nadkola.
Dolna część zderzaka ukształtowana jest tak, by nie sprawiać zbyt ciężkiego wrażenia, w czym pomaga umieszczenie tam dolnej części osłony chłodnicy oraz świateł przeciwmgielnych.
Wyraźnymi akcentami optycznymi są też ostro zarysowane łuki nadkoli.
Ewolucjastylistyczna - w stosunku do poprzedniego modelu Accorda - jest jeszcze wyraźniejsza w przypadku drugiej wersji nadwoziowej, noszącej nazwę Tourer. Tym razem skoncentrowano się nie na aspektach praktycznych, takich jak ładowność, ale na dynamicznym stylu, sportowej formie i zaawansowanej technologii,przy czym auto nie utraciło nic ze swojej wszechstronności.
a sprawą opadającej łagodnie ku tyłowi linii dachu oraz wznoszącej się klinowo linii dolnej bocznych okien, Accord sprawia wrażenie dynamicznego i eleganckiego. Wygięta tylna szyba oraz przestrzennie ukształtowany panel poniżej, z podkreślonym opadającym tyłem, również dodają liniom Tourera elegancji.
Montowane standardowo, srebrne relingi dachowe dopełniają dzieła.
Zaprojektowana od nowa płyta podłogowa wraz z podwoziem jest wspólna dla obu wersji nadwoziowych – 75 proc. stosowanych tu części jest identycznych. Obie wersje mają wspólny rozstaw osi wynoszący 2705 mm, co oznacza przyrost o 35 mm dla sedana i redukcję o 15 mm dla Tourera w porównaniu z poprzednią generacją samochodu. Szerokość Accorda wynosi 1840 mm, co oznacza przyrost o 80 mm i wynikający z tego wzrost przestrzeni we wnętrzu, odczuwalny zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów tylnej kanapy. Większa szerokość samochodu wymagała zwiększenia rozstawu kół – zarówno z przodu, jak i z tyłu wynosi on obecnie 1590 mm, czyli o 75 mm więcej, niż w poprzedniej generacji.
Udało się też powiększyć zbiornik paliwa z 65 do 70 litrów.
Aby poprawić komfort podróżowania i zachowanie się samochodu na drodze w czasie dynamicznej jazdyzaprojektowano nadwozia gwarantujące maksymalną odporność konstrukcji na zginanie iwysoką sztywność skrętną. Podczas gdy w wersji sedan rolę „obręczy” wzmacniającej spełniająsłupki C wraz z nadkolami, poprzeczką podłogi oraz pasa tylnego, w Tourerze krytyczną rolę w przenoszeniu obciążeń skrętnych spełnia ramownica drzwi bagażnika i jej połączenie z ramami tylnych okien i nadkolami. Hondzie udało się podwyższyć sztywność skrętną nadwozia Tourera o 20 proc. w porównaniu do poprzedniej generacji samochodu.
Wnętrze
Projekt wnętrza jest odzwierciedleniem sportowego ducha samochodu. Deska rozdzielcza została ukształtowana tak, by kierowcy i pasażerowi zapewnić poczucie przebywania w ich własnej, przyjaznej i komfortowej przestrzeni. Przestrzeń tę jasno definiują wyraziste metaliczne listwy przebiegające kokpit od krawędzi drzwi i podążające w dół wzdłuż osłony konsoli centralnej. Stylowe fotele przednie, oprócz powiększonych oparć, otrzymały nową strukturę wewnętrzną siedzisk, służącą lepszemu tłumieniu drgań i wstrząsów.
Czarne, sportowe, trójramienne koło kierownicy zawiera elementy sterowania systemem audio, tempomatem i zestawem głośnomówiącym. Kierownica posiada regulację głębokości i pochylenia, powiększoną o 10O w stosunku do poprzedniego modelu.
Nowy Accord posiada równomiernie, miękko podświetlone wskaźniki, a wewnątrz prędkościomierza znalazł się wyświetlacz wielofunkcyjny, sterowany przełącznikami umieszczonymi wewnątrz koła kierownicy.
Przestrzeń wygospodarowana na schowki obejmuje: dwie boczne kieszenie w konsoli centralnej, zamykany pojemnik obok kolumny kierownicy, duże kieszenie w drzwiach, w których zmieszczą się butelki i mapy, uchwyty na butelki w tylnych panelach drzwiowych oraz duży schowek w konsoli centralnej. Obszerny schowek przed pasażerem ma osobną pokrywę i jest podzielony na kilka mniejszych przedziałów, idealnie przystosowanych do transportu mniejszych przedmiotów i instrukcji obsługi pojazdu.
Pokrywa centralnego schowka jest jednocześnie podłokietnikiem, który można wysunąć na odległość do 89 milimetrów. W konsoli centralnej znajdują się również dwa uchwyty na napoje, a pasażerowie tylnych siedzeń mają dostęp do dwóch kolejnych uchwytów umieszczonych w centralnym podłokietniku.
Wyposażenie
Hondę Accord zaopatrzono w elektrycznie sterowane otwieranie szyb bocznych z przodu i z tyłu, przy czym szyby drzwi przednich mogą być opuszczane i podnoszone automatycznie, bez konieczności przytrzymywania przycisku. Okna zaopatrzono też w system zapobiegający przycięciu.
Wersje Sport i Executive posiadają automatyczne sterowanie światłami i wycieraczkami, dwustrefową elektronicznie sterowaną klimatyzację, która w wyższych wersjach wyposażeniowych posiada wyloty powietrza dla pasażerów tylnej kanapy, a także połączenie ze schowkiem na obudowie tunelu centralnego, umożliwiające schładzanie lub ogrzewanie umieszczonych tam napojów.
W wersji podstawowej Accord wyposażony jest w system audio z radiem, odtwarzaczem płyt CD, czterokanałowym wzmacniaczem o mocy 30W oraz w sześć głośników. W lepiej wyposażonych wersjach znalazł się system audio premium ze zmieniarką na 6 płyt CD umieszczoną w konsoli centralnej, osobnym ośmiokanałowym wzmacniaczem o mocy 8x45W współpracującym z 10 głośnikami.
Dla iPodów, poczynając od piątej generacji, przewidziano złącze USB umieszczone w schowku na konsoli centralnej, gdzie znalazło się również wejście „jack” dla urządzeń zewnętrznych, a także gniazdo zasilania.
Zaawansowany system nawigacji satelitarnej jest wyposażeniem standardowym wersji Executive i wyposażeniem opcjonalnym wszystkich pozostałych wersji samochodu. Nawigacja korzysta z ekranu o przekątnej 8 cali, systemu TMC i systemu rozpoznawania mowy w pięciu językach (angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański). Najważniejsze jednak, że na elektronicznych mapach znalazły się po raz pierwszy kraje naszego regionu: Polska, Słowacja, Węgry i Czechy.
Bagażnik
Bagażnik o pojemności 467 litrów (VDA) w wersji sedan, to najlepszy wynik wśród samochodów premium z tego segmentu. O 80 mm zmalała wysokość linii załadunku i wynosi ona obecnie 687 mm. Wygodę korzystania z przestrzeni bagażowej podwyższają wyraźnie widoczne i łatwo dostępne w górnych narożnikach bagażnika rączki zwalniające oparcie tylnej kanapy.
W Tourerze pojemność bagażnika mierzona do wysokości rolety i do poziomu oparć wynosi 395 litrów (VDA). Przy konstruowaniu Tourera nacisk położono na praktyczne zastosowania przestrzeni bagażowej wymagane przez typowych nabywców tego samochodu, stąd przystosowanie bagażnika do przewozu czterech 46-calowych toreb z kijami golfowymi lub czterech dużych walizek, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy, do przewozu roweru górskiego bez konieczności demontażu kół.
Dostęp do powiększonej przestrzeni bagażowej Tourera zapewnia system składania kanapy tylnej jednym ruchem, w wyniku czego otrzymujemy niemal płaską przestrzeń ładunkową z gładkimi bokami, pozbawionymi elementów utrudniających załadunek.
Umieszczona w tylnej części bagażnika dodatkowa przestrzeń o głębokości 250 mm dodaje Tourerowi 53 litry pojemności bagażowej. Po bokach bagażnika znalazły się dwa mniejsze, zamykane pokrywami schowki.
Niezmiernie praktyczna, obszerna roleta bagażnika zawiera duży, łatwy w użyciu uchwyt oraz sporej wielkości prowadnice, dzięki którym cała roleta może zostać szybko zwinięta.
Podobnie jak w poprzednim modelu, w nowej Hondzie Accord Tourer dostępny jest system elektrycznego sterowania klapą bagażnika, który może zostać aktywowany za pomocą kluczyka lub przycisku umieszczonego w dolnej krawędzi klapy bagażnika.
Silniki
Na pierwszy rzut oka silniki nowego Accorda wyglądają dość podobnie do silników poprzedniego modelu. W rzeczywistości silnik benzynowy 2,0 l to całkowicie nowa konstrukcja, natomiast jednostka o pojemności 2,4 l została poddana szerokim modyfikacjom, których rezultatem jestwiększa moc i niższe zużycie paliwa. Nowy silnik wysokoprężny o pojemności 2.2-litra również otrzymał wyższą moc przy ograniczonym zużyciu paliwa.
Debiutujący silnik wysokoprężny drugiej generacji, podobnie jak jego poprzednik, silnik i-DTEC charakteryzuje się zwartą budową, niską masą, jest cichy oraz posiada wysoką kulturę pracy. Zastosowano w nim najnowszą generację wielostopniowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, bardziej efektywną recyrkulację spalin oraz filtr cząstek stałych. Jednocześnie podwyższono moc maksymalną i maksymalny moment obrotowy silnika, umożliwiając mu dostarczanie bardziej sportowych emocji.
Jednostka rozwija moc 150 KM / 110 kW przy 4 000 obr./min. oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 2000 obr./min. Poprawa elastyczności silnika zaowocowała lepszymi parametrami trakcyjnymi samochodu: przyspieszenie 0-100 km/godz. wynosi 9,6 sekund, przy czym obniżono średnie zużycie paliwa do 5,6 l/100 km, co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 148 g/km.
2-litrowa jednostka i-VTEC osiąga podobną moc jak poprzednik – 156 KM przy 6 300 obr./min. – jest jednak bardziej oszczędna. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 7,2 l/100 km, w porównaniu z 7,7 l/100km dla poprzedniej generacji Accorda w wersji sedan.
Silnik o pojemności 2,4-litra jest teraz mocniejszy; osiąga 201 KM przy 7 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 234 Nm przy 4 500 obr./min. – wcześniej 190KM i 223 Nm.Poprawę charakterystyki silnika uzyskano obniżając jednocześnie zużycie paliwa, które wynosi obecnie 8,8 l/100km.
W skład nowego układu wydechowego wchodzi miedzy innymi katalizator oraz filtr cząstek stałych (DPF).
Wszystkie silniki Accorda standardowo współpracują z 6-biegową ręczną skrzynią biegów. Dla silników benzynowych przewidziano opcję w postaci 5-biegowej przekładni automatycznej, która w trybie pracy „S” umożliwia sekwencyjną zmianę biegów i utrzymywanie wybranego biegu, jeśli życzy sobie tego kierowca.
Prowadzenie
Niższy środek ciężkości, większy rozstaw kół, całkowicie nowe zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z przodu, układem wielowahaczowym z tyłu i progresywnymi amortyzatorami oraz większa sztywność nadwozia powodują, iż Accord jeszcze precyzyjniej wypełnia polecenia kierowcy.Prowadzenie jest pewniejsze, a przechyły nadwozia dużo mniejsze.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkościjest elementemwyposażenia standardowego wszystkich wersji Accorda. Szybko reagujący układ o budowie osiowej z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym dużej mocy, zapewnia znakomite wyczucie drogi przy większych prędkościach, co przekłada się na stabilne i pewne prowadzenie samochodu. Zastosowano szybsze przełożenie układu, optymalnie zestrojone z nową, bardziej sportową charakterystyką podwozia Accorda.
Bardzo sprawnie działa zawieszenie.
Bezpieczeństwo
Struktura nadwozia zaprojektowana została w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (Advanced Compatibility Engineering – ACE), która zapewnia znaczącą poprawę bezpieczeństwa biernego pasażerów w czasie różnego typu kolizji drogowych wykraczających swoją złożonością poza sytuacje symulowane w testach zderzeniowych.
Wielokątna struktura przedniej części nadwoziama za zadanie zapobiec deformacji przestrzeni pasażerskiej poprzez kontrolowane rozpraszanie energii ewentualnego zderzenia na przystosowane do jej zaabsorbowania elementy. Jest to szczególnie istotne w przypadku czołowego zderzenia pojazdów o różnych wysokościach, masach i sztywnościach nadwozi.
By uzyskać maksymalne zabezpieczenie podróżnych przed skutkami zderzeń bocznych, konstruktorzy Accorda zwiększyli przekroje elementów absorbujących energię zderzeń bocznych i wykonali je ze starannie dobranych materiałów, dzięki czemu uzyskali wysoką sztywność i wytrzymałość struktury nadwozia w najważniejszych dla bezpieczeństwa miejscach, bez niepotrzebnego zwiększania masy.
W nowym Accordzie znajdziemy też innowacyjny system łączący działania systemu kontroli stabilności jazdy (Vehicle Stability Assist - VSA) i elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (Electric Power Steering – EPS). Połączenie systemów pozwoliło na skorzystanie z informacji o niestabilności toru jazdy przekazywanych przez VSA i zasugerowanie kierowcy, w którą stronę należy skręcać, by utrzymać pożądany tor jazdy.
Dostępny na zamówienie w wersjach Executive 2.2 i-DTEC oraz 2.4 i-VTEC system wspomagający jazdę (ADAS) jest zestawem trzech współpracujących ze sobą ultranowoczesnych systemów, radykalnie podnoszących bezpieczeństwo czynne Accorda. Pierwszy z nich, to system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist System - LKAS), który za pomocą kamery jest w stanie wykryć odchylenia od oczekiwanego toru jazdy (kamera wykrywa kontrast kolorystyczny pomiędzy znakami poziomymi na drodze - zarówno białymi jak i żółtymi - a asfaltem) i w razie potrzeby korygować je, wymuszając odpowiednie działanie silnika wspomagania układu kierowniczego, poprawiając w ten sposób drobne błędy kierowcy, a tym samym bezpieczeństwo jazdy. System ten działa jednak tylko w momencie, kiedy kierowca trzyma ręce na kierownicy. W innym przypadku natychmiast jest wyłączany
Korzystający z radaru milimetrowego tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control - ACC) potrafi utrzymywać odpowiednią do prędkości bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu. Z tego samego radaru korzysta system ograniczający skutki kolizji (Collision Mitigation Brake System - CMBS). Monitoruje on nieustannie odległość od poprzedzającego samochodu i ostrzega kierowcę, gdy odległość ta zaczyna niebezpiecznie maleć. Pierwszym ostrzeżeniem jest lekkie napięcie pasów bezpieczeństwa. Jeśli jednak kierowca nie reaguje na ten sygnał i kolizja staje się nieuchronna, system rozpoczyna proces hamowania z mocą 60 proc. Warto dodać, że system nie zatrzyma całkowicie samochodu a jedynie może łagodzić jej skutki.
Systemy te stanowią uzupełnienie licznych elementów bezpieczeństwa biernego spotykanych w Accordzie. Samochód we wszystkich wersjach wyposażony jest w przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, dwustopniowe poduszki powietrzne, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera przedniego fotela, kurtyny powietrzne pełnej długości, mocowania ISOFIX oraz punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych. Nie zapomniano także o aktywnych zagłówkach foteli przednich - w przypadku uderzenia w tył samochodu kierowca (lub pasażer) wciskany jest w fotel, oddziałując na umieszczoną tam sztywną płytę, która połączona została z zagłówkiem tak, by wypychać go do przodu, ograniczając odchylenie głowy i obciążenie kręgów szyjnych w czasie zderzenia.
Systemy
Accord posiada wszystkie nowoczesne systemy, pomagające kierowcy.
Hamulce wzmocniono poprzez zastosowanie większych tarcz i potężniejszych zacisków hamulcowych.
Układ wyposażono w elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), układ zapobiegający blokowaniusię kół przy hamowaniu (ABS) oraz w system wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (Brake Assist), który doprowadza bezpośrednio do zacisków hamulcowych maksymalne ciśnienie wytwarzane przez układ wspomagania hamulców, gdy konieczne jest uniknięcie wypadku.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z siłą wspomagania zależną od prędkości jazdy (EPS), jest wyposażeniem standardowym wszystkich wersji nowego Accorda, podobnie jak system kontroli stabilności jazdy (VSA).
Nowością w Accordzie jest kolejny system bezpieczeństwa czynnego, nazywany aktywnym elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (Motion Adaptive EPS).
Podsumowanie
Nowy Accord jest rzeczywiście nowy! Zmieniła się nie tylko sylwetka, wystrój wnętrza, ale także inaczej sie nim jeździ.
Oferowane silniki spełniają nadzieje klientów - są nowoczesne i dynamiczne. Wrażenie robi także ich znakomita elastyczność w każdym zakresie obrotów. To duży plus!
Do zawieszenia i hamulców nie można mieć zastrzeżeń, imponuje też duża liczba różnych systemów podnoszących bezpieczeństwo.
Sprawdziliśmy efektywność działania nowatorskiego systemu Lane Keeping Assist System - LKAS. Działa! I to nie na autostradzie, ale na bocznej drodze. Wystarczy tylko, żeby droga była w miarę czysta, a linie na niej namalowane - czytelne. W tym momencie samochód sam koryguje tor jazdy w przypadku naruszenia pasa ruchu po którym jedziemy.
Interesujący jest tez system Collision Mitigation Brake System - CMBS - sprawdziliśmy, że samochód rzeczywiście sam zaczyna awaryjnie hamować w przypadku, gdy odległość do poprzedzającego pojazdu jest niebezpieczna (zbyt bliska, co grozi kolizją).
Samochód prowadzi sie precyzyjnie, dobrze tłumi drgania na stosunkowo równej drodze. Znakomicie trzyma się w zacieśniających zakrętach. Układ kierowniczy jest precyzyjny.
Nowa Honda jest samochodem raczej o charakterze sportowym. Utwardzenie zawieszenia, powodujące świetne właściwości jezdne, odbija się jednak w pewnym stopniu na komforcie jazdy. O ile na równej drodze jest on wysoki, o tyle na nierównościach zdecydowanie maleje - daje o sobie znać sztywność konstrukcji.
Zaznaczamy jednak, że nowym Accordem przebyliśmy w sumie niewiele kilometrów, stąd nie staramy się pokusić o stwierdzenie, że był to test (a jedynie pierwsze jazdy).
Ceny
Ceny Hondy Accord sedan w wersji benzynowej kształtują się na poziomie od 92 900 złotych (2,0 Comfort MT) do 146 800 złotych brutto (2,4 Executive Navi+ACC+LKAS AT).
Sedan w silnikami diesla kosztuje od 109 500 złotych (2,2 Elegance MT) do 131 300 złotych brutto (2,2 Executive Navi+ACC+LKAS AT).
Za Tourera w wersji benzynowej trzeba zapłacić od 97 900 złotych (2,0 Comfort MT) do 152 800 złotych brutto (2,4 Executive Navi+ACC+LKAS AT), a za diesla - od 114 500 złotych (2,2 Elegance MT) do 137 300 złotych brutto (2,2 Executive Navi+ACC+LKAS AT).
.
Zdjęcia: Marcin Karaczun