Prototyp z autosalonu w Detroit praktycznie nie różni się od debiutującego właśnie wcielenia seryjnego. Honda Pilot drugiej generacji zastępuje swojego poprzednika z roku 2002. Do napędu auta służy 6-cylindrowy silnik benzynowy 3,5 i-VTEC oferujący 184 kW (250 KM) i moment obrotowy 343 Nm. System VCM (Variable Cylinder Management) umożliwia wyłączanie cylindrów, dzięki czemu jednostka może pracować oszczędniej na trzech lub czterech cylindrach, zmniejszając zużycie paliwa. W poprzedniej generacji możliwe było przełączanie wyłącznie pomiędzy trzema i sześcioma cylindrami.
Konstruktorzy Hondy skupili się również na bezpieczeństwie, tak więc samochód wyposażono w system ACE® (Advanced Compatibility Engineering™), który zmniejsza następstwa zderzenia czołowego samochodów ze zderzakami umieszczonymi na różnych wysokościach. Zarazem przód zaprojektowano tak, aby pochłonął maksymalną ilość energii przy potrąceniu pieszego. W konstrukcji nadwozia w dużej mierze wykorzystano stal o podwyższonej wytrzymałości.
Rozmiary SUV-a Honda Pilot wynoszą 4849 x 1994 x 1847 mm, a długość rozstawu osi to 2774 mm. We wnętrzu znajdziemy trzy rzędy foteli, przy czym drugi i trzeci rząd dzielone są w stosunku 60:40, a po ich złożeniu powstaje płaska podłoga.
Design nowej generacji Hondy Pilot jest wynikiem współpracy ośrodków stylistycznych ze stanów Ohio i Kalifornia. Produkcja seryjna przebiegać będzie w zakładzie umieszczonym w stanie Alabama. Na rynek auto trafi jako model na rok 2009.