Logo

Hybrydy wczoraj i dziś

Tomasz Sadowski
Tomasz Sadowski

. 30 lat! Napęd hybrydowy debiutuje w kompaktowym Aurisie, a w kolejce czekają wodorowe ogniwa paliwoweCzerwone auto na zdjęciach to protoplasta dzisiejszego Priusa.Czyżby? A co może mieć z nim wspólnego? Napęd.Skonstruowany na bazieToyoty Sports 800 prototyp ma pod maską turbinę gazową o mocy 30 KM, która wcale nie napędza kół samochodu na drodze mechanicznej.W zamian porusza wałem generatora, a ten dostarcza prądu silnikowi elektrycznemu, który porusza kołami pojazdu. Taki układ jest dziś nazywany hybrydą szeregową. Tak, tak– to, co niektórzy producenci zapowiadają jako ultranowoczesną technologię przyszłości,już ponad 30 lat temu znalazło się pod maską eksperymentalnej Toyoty.Ale żeby nie było, że wychwalamy tę markę pod niebiosa,mamy jeszcze zimny prysznic dla wszystkich,którzy chcieliby zostać okrzyknięci wynalazcami hybrydy szeregowej: pierwsze lokomotywy spalinowo--elektryczne działające na podobnej zasadzie miałyby dziś ponad 80 lat!

Autor Tomasz Sadowski
Tomasz Sadowski
Powiązane tematy: Wiadomości
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu