Hyundai i30 będzie pierwszym modelem samochodu, który wyjedzie za bramy nowej fabryki w Nošovicach. Jak pamiętamy, jej budowa rozpoczęła się oficjalnie 25. kwietnia 2007 roku. Seryjna produkcja pięciodrzwiowego hatchbacka rozpoczęła się już w Korei, a do Nošovicprzeniesiona zostanie pod koniec 2008 roku. Można oczekiwać, że pierwsze europejskie auta marki Hyundai wyjadą za bramy tego zakładu na początku 2009 roku. Nowa fabryka będzie produkować rocznie 200 000 egz. modelu Hyundai i30 w wersji hatchback, do którego parę miesięcy później dołączy także wersja kombi. Natomiast w 2011 roku paletę dopełni trzeci model, którym najprawdopodobniej będzie Hyundai Tucson.
Nowe nazewnictwo
Hyundai i30 jest bardzo ważnym modelem dla koreańskiego producenta. To nie tylko pierwszy samochód tej marki produkowany w Europie, ale także model rozpoczynający erę nowych oznaczeń. Producent zdecydował, że wszystkie nowe modele otrzymają nowe oznaczeniabędące połączeniem liter i cyfr.
Model i30 to pierwszy Hyundai, który ma w nazwie literę "i", a cyfra "30" oznacza w tym przypadku przynależność do segmentu "C". Można zatem analogicznie oczekiwać, że kolejne modele samochodów marki Hyundai będą otrzymywały następujące oznaczenia: i10 - auta z segmentu A ( klasa mini), i20 - segment B (klasa małych), i40 - segment D (klasa średnia) i i50 - segment E (klasa wyższa średnia). Dodatkowo te oznaczenia będą uzupełniane o dalsze litery, jak dla przykładu i30 CW, co oznacza cross-wagon segmentu C.Te nowe oznaczenia będą się pojawiać w kolejnych modelach samochodów marki Hyundai sprzedawanych w Europie, ale dotychczasowe nazwy nie będą jednak szybko zmieniane.
Trzy jednostki napędowe
Wracamy jednak do międzynarodowej prezentacji, podczas której mieliśmy do dyspozycji całą flotę nowych aut Hyundai i30 w różnych wersjach i wyposażeniu. Jako pierwszy wybraliśmy egzemplarz napędzany silnikiem wysokoprężnym z silnikiem 1.6 CRDi VGT o mocy 85 kW (115 KM) przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 255 Nm przy 2000 obr./min. Drugą jednostką napędową był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,6 l o mocy 85 kW (115 KM) przy 6200 obr./min i momencie obrotowym 154 Nm przy 4200 obr./min. Natomiast trzeci, to benzynowy 2.0 l o mocy 105 kW (143 KM) przy 6000 obr./min i momencie obrotowym 186 Nm przy 4500 obr./min.
Jeżeli teraz oczekujecie na jakieś fantastyczne informacje dotyczące własności jezdnych i osiągnięć przekraczających ponad przeciętność, to musimy tutaj zaskoczyć. Hyundai i30 z silnikiem wysokoprężnym stanowi naszym zdaniem znakomity środek transportu. Na gładkich austriackich drogach to auta przemieszczało się dosłownie bezszelestnie. ale zapewne ktoś w tym momencie powie, że tam nawet stara ciężarowa Avia zasłużyłaby na pochwałę. Jednak nowy Hyundai i30 nawet na nierównych odcinakach był cichy. Zawieszenie dawało sobie radę nawet na nierównych przejazdach kolejowych. Podwozie jest przygotowane do zapewnienia pasażerom miękkiej komfortowej jazdy i tylko z tego powodu mogą być mniej zadowoleni miłośnicy jazdy sportowej. Auto to przeznaczone jest jednak do normalnej codziennej eksploatacji, więc chwała jego konstruktorom.
Hyundai i30 napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,6 l z pięciostopniową manualną skrzynią biegów zachowuje się na trasie podobnie. Szybko osiąga wyższe obroty i można nim jeździć dynamicznie. Z tym silnikiem jest o ok. 100 kg lżejszy od wersji wysokoprężnej, a cała ta masa przypada na przednią część. Stąd też lepiej wchodzi w zakręty, ale zawsze warto pamiętać, że nie jest to auto z nalepką RS, GTI czy ST.
Po tym żwawym silniku 1,6 l przesiadamy się do egzemplarza napędzanego jednostką dwulitrową z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Już od pierwszych chwil stanowi ona dla nas rozczarowanie, gdyż oczekiwaliśmy od niej dosłownie "rakietowej" reakcji. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Silnik ten nabiera mocy dopiero przy osiągnięciu granicy 6000 obr./min. Ich obniżenie powoduje, że auto staje się "wołowate". Nam się wydaje, że ta wersja silnikowa staje się efektywniejsza przy współpracy z automatyczną przekładnią, z którą znajduje znacznie szybciej wspólny język niż z manualną. A co najważniejsze, nie wymaga tak częstych zmian położenia dźwigni zmiany biegów.
Poprawne wnętrze
Wnętrze w większości opcji wyposażenia otrzymało ciemne materiały, co raczej nie powinno nikomu przeszkadzać. Hyundainigdy nie słynął z ekstrawagancji, więc w tym przypadku utrzymuje swój dotychczasowy styl. Dobre jest wykonanie, a także sensownie umieszczone zostały elementy sterowania i obsługi systemów wyposażenia.
Na pierwszy rzut oka mogą nie przypaść do gustu siedzenia, ale w praktyce okazują sie one o wiele lepsze. We wnętrzu konstruktorzy wygospodarowali dużo miejsca dla wszystkich pasażerów, a siedzenia zapewniają wygodną jazdę nawet na dłuższych trasach. Dobrze zaprojektowano podłokietniki i praktyczne zagłówki. Za kierownicą optymalną pozycją mogą sobie znaleźć kierowcy o ekstremalnych cechach, a więc zarówno "dwumetrowcy" jak i "maluchy". System regulacji siedzeń pozwala na dostosowanie ustawień do każdej sylwetki.
Podsumowanie
Na polskim rynku Hyundai i30 będzie oferowany w czterech opcjach wyposażenia pod nazwą: CLASSIC, COMFORT, STYLE i PREMIUM, a rozpoczęcia sprzedaży należy spodziewać się jeszcze w lipcu tego roku. Najtańsza wersja (Classic z silnikiem 1.4/109KM) w Polsce kosztować będzie 48 900 zł.
Naszym zdaniem nowy Hyundai i30 jest gustownym i dobrze wykonanym hatchbackiem, który może odebrać klientów swoim konkurentom z innych marek. Szczególnie, że jego cena będzie pod każdym względem konkurencyjna. To kolejny zamach Koreańczyków na europejskie marki. Mają już za sobą sukces braterskiego modelu Kia Cee'd i związane z nim europejskie doświadcznie.
Hyundai i30silnik1,4i CVVT1,6i CVVT2,0i CVVT1,6 CRDi VGT1,6 CRDi VGT2,0 CRDi VGTPojemnosć skokowa [cm3]139615911975158215821991Cylindry/zawory4/44/44/44/44/44/4moc maksymalna [kW/obr./min]80/620090/6200105/600066/400085/4000103/3800Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]137/5000154/4200188/4600235/2000255/1900-2500304/1900-2500Prędkosć maksymalna [km/h]187192 (183)205 (195)172188 (181)205Przyspieszenie 0-100 km/h [s]11,711,1 (12,1)10,6 (10,6)14,911,6 (12,8)10,3Zużycie paliwa [l/100 km]6,16,2 (6,9)7,1 (7,6)4,74,7 (-)5,5