W roku 2005 grupa Hyundai-Kia zaprezentowała nowoczesną gamę jednostek wysokoprężnych (3- i 4-cylindrowych), które dopomogły jej do sukcesu na rynku europejskim. Teraz znany silnik 1,6 CRDi doczekał się gruntownej modernizacji.

Pojemność skokowa 1582 cm3 nie zmieniła się, ale zainstalowano system wtrysku common-rail nowej generacji pracujący z ciśnieniem 1600 barów. Kluczowymi czynnikami umożliwiającymi osiągnięcie nadzwyczajnych wartości mocy i obniżenie emisji spalin była optymalizacja kształtu komór spalania i turbosprężarki VGT, zastosowanie elektronicznie sterowanej recyrkulacji spalin oraz systemu kierowanego wirowania powietrza w cylindrach. Wersja standardowa pełni normę emisyjną Euro 4, natomiast odmiana z filtrem cząstek stałych normę Euro 5.

Nowy silnik produkowany będzie w indyjskim zakładzie firmy Hyundai w Chennai. Najpierw trafi pod maskę modelu Hyundai i20, który osiągał będzie średnie zużycie 4,7 l oleju napędowego na 100 km. Ponadprzeciętne powinny być również właściwości dynamiczne auta, ale dokładne dane nie są jeszcze znane. Wiadomo, że silnik osiąga moc maksymalną 92 kW (125 KM) przy 4000 obr./min, a maksimum momentu obrotowego 260 Nm dostępne jest w zakresie 1900-2750 obr./min, ale już przy 1500 obr./min silnik oferuje 90 % momentu obrotowego.

Nowy silnik U2 zdaniem producenta jest najcichszą jednostką napędową w swojej klasie z hałasem zewnętrznym niższym o 2 dB od najcichszego konkurenta. W czasie prac projektowych zidentyfikowano źródła hałasu i w ten sposób udało się zoptymalizować odpowiednie komponenty. W tym celu usztywniono na przykład kadłub i miskę olejową.