Logo
WiadomościAktualnościInny wizerunek Dacii

Inny wizerunek Dacii

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Korzystając z doświadczeń Renault, a konkretnie opierając się na francuskich podzespołach, Dacia wypuszcza na rynek zupełnie nowy model. Nie będzie on już nawiązywał ani wyglądem, ani techniką i jakością do poprzednich modeli rumuńskiej firmy.

Inny wizerunek Dacii
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Inny wizerunek Dacii

Takie przynajmniej są założenia stawiane modelowi SupeRNova. Nowa Dacia sylwetką przypomina nadwozie typu sedan, jest jednak pięciodrzwiowym hatchbackiem. Wymiarami auto sklasyfikować należy do kompaktów. Wnętrze samochodu nie należy do nowoczesnych pod względem designu, zawiera jednak kilka atrakcyjnych elementów wyposażenia. Znajdziemy w nim regulowaną na wysokość kolumnę kierowniczą, seryjnie montowany radioodtwarzacz oraz centralny zamek z pilotem. W wersjach Rapsodie i Clima znajdziemy także welurową tapicerkę. Dzięki współpracy z Renault poprawiono jakość spasowania i gatunek materiałów zastosowanych we wnętrzu. Niestety, niemożliwy będzie montaż poduszek powietrznych czy systemu ABS. W najdroższej wersji oferowana jest seryjnie klimatyzacja. Bagażnik ma 240 litrów pojemności; dzięki składanej kanapie w stosunku 2/3 i 1/3 można zwiększyć jego przestrzeń do 520 litrów. Auto wyposażone jest w nowoczesne zawieszenie niezależne. Na przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizator. Z tyłu znajdują się drążki skrętne, sprężyny śrubowe i stabilizator. Udoskonalono system hamulcowy, który został obecnie wyposażony w silniejsze wspomaganie pompy hamulcowej (serwo). Dzięki temu rozwiązaniu o 40 procent zmniejszyło się zapotrzebowanie na użycie siły przy hamowaniu. Skuteczność hamulców dostosowano do osiągów nowej jednostki. Z przodu znajdują się tarcze hamulcowe, z tyłu zaś bębny. Zaingerowano również w układ kierowniczy. Wdrożone zmiany pozwolą na ograniczenie do 30 procent siły skrętu na kole kierowniczym. Nowe zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce - niemal na każdym kroku widać owocną współpracę z Renault. Największym atutem rumuńskiego produktu będzie jednak zespół napędowy. To znany z modelu Clio benzynowy, ośmiozaworowy silnik 1.4, dysponujący mocą 75 KM. Dzięki płaskiemu przebiegowi momentu jednostka ta charakteryzuje się dobrą elastycznością. Silnik należy także do cichych i oszczędnych. Także pod względem niskiej emisji spalin (Euro 2) należy zaliczyć jednostkę do nowoczesnych. Producent zapewnia zużycie w jeździe miejskiej na poziomie 8,3 l/100 km, w trasie zaś poniżej 6 l/100 km.Silnik współpracuje z pięciostopniową manualną skrzynią biegów, która napędza koła przednie. Skrzynia przekładniowa pochodzi także z francuskiego koncernu. W stosunku do tej stosowanej w samochodach Renault została wzbogacona o 20 procent nowych części. Hydrauliczne sterowanie sprzegła z automatyczną kompensacją luzu pozwala na zredukowanie o połowę siły nacisku na pedał. Zmiany mają zapewnić płynną i precyzyjną pracę, a także większą niezawodność. Częstotliwość przeglądów międzyobsługowych przewidziana jest na przebieg 10 tys. km. Samochód objęto roczną gwarancją mechaniczną. SupeRNowa będzie dostępna w salonach pod koniec czerwca.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: