w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, kandydaci na inspektorów zdobyli wiedzę z zakresu przepisów ruchu drogowego, kodeksu pracy, kontroli dokumentów i warunków technicznych pojazdów. W zdobywaniu doświadczenia (szesnastotygodniowa praktyka na drogach) pomagali policjanci, a wykłady prowadzili polscy, francuscy i niemieccy specjaliści. Szkolenie zakończyło się 20 września tego roku wręczeniem inspektorom służbowych legitymacji oraz identyfikatorów. W ciągu pierwszych dziesięciu dni działalności Inspekcji we wszystkich województwach skontrolowano 1320 pojazdów (w tym 249 przewoźników zagranicznych), wydano 358 decyzji administracyjnych, pouczono 260 kierowców, a łączna kwota nałożonych kar pieniężnych wyniosła ponad 1,2 mln złotych. Najczęściej karano za brak: opłaty drogowej, zaświadczenia na wykonywanie przewozów na potrzeby własne, obowiązkowego wyposażenia i dokumentów wymaganych przy przewozie materiałów niebezpiecznych. Wszystkie wykroczenia oraz dane o kierowcach i przedsiębiorcach rejestrowane będą w aktualnie tworzonej centralnej ewidencji naruszeń.Polska Inspekcja podpisała także umowę o współpracy z analogicznymi organizacjami działającymi w Niemczech i we Francji. Porozumienie dotyczy współpracy stron w zakresie wymiany informacji i doświadczeń oraz w szkoleniu inspektorów. Organizacje z Niemiec i Francji zadeklarowały także pomoc w dalszym rozwoju ITD.Pierwsze dni pracy Inspekcji pokazały, że tego typu organizacja ma co robić. Oczywiście przy okazji pojawiły się głosy, że funkcjonariusze przede wszystkim zajmują się nakładaniem kar pieniężnych na kierowców i nie ma to większego wpływu na bezpieczeństwo na naszych drogach. Zapomniano o tym, że jeśli inspektorzy ujawnią rażące nieprawidłowości w kontrolowanych pojazdach, mają uprawnienia do wyłączenia ich z ruchu. Głównym celem tej formacji nie jest nakładanie kar pieniężnych. Co jednak można zrobić, jeśli firma transportowa uchyla się od płacenia należnych skarbowi państwa opłat lub ignoruje obowiązek właściwego oznaczenia transportu niebezpiecznych substancji? Dziesięć dni to oczywiście za mało na pełną ocenę działania Inspekcji. Przez wiele lat transport samochodowy w Polsce był pozostawiony bez żadnego nadzoru. Zakres zadań, przed którymi stoi organizacja, jest ogromny.
Inspektorzy już na drogach
W trakcie półrocznego szkolenia, które odbywało się m.in.