Plebiscyt International Engine of the Year corocznie organizuje magazyn Engine Technology International. W jury konkursu zasiada 62 dziennikarzy motoryzacyjnych z 30 krajów świata.
Każdy z jurorów ma do dyspozycji 25 pkt, które musi podzielić pomiędzy 5 swoich faworytów w taki sposób, żeby najlepiej oceniony silnik nie otrzymał więcej niż 15 pkt. Ocena zależy od subjektywnych wrażeń z jazdy i technicznej charakterystyki silnika, rozwiązaniom konstrukcyjnym, zużycia paliwa, kultury pracy itp.
Plebiscyt organizowany jest w ośmiu kategoriach pojemnościowych. Dodatkowo ogłaszani są zwycięscy w kategoriach Best Fuel Economy, Best Performance Engine i Best New Engine. Do konkursu nominowane są silniki, które oferowane są na więcej niż jednym rynku od 9 maja 2007. W kategorii Best New Engine obowiązuje zarazem reguła, że silnik musiał być wprowadzony do sprzedaży po 10 maja 2006.
International Engine of the Year 2007 – Najlepszy nowy silnik roku 2007
Z najnowszych silników – przedstawionych w przeciągu ostatniego roku – jurorów najbardziej zainteresowały jednostki BMW, Toyoty i PSA. Tytuł Silnik Roku 2007 uzyskała za benzynowy rzędowy silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,0 l z podwójnym doładowaniem firma BMW. Każda z turbosprężarek współpracuje z trzema cylindrami. Drugie miejsce należy do benzynowego 8-cylindrowego silnika z Japonii, a trzecie miejsce przypadło doładowanemu silnikowi 4-cylindrowemu, który jest wynikiem współpracy BMW i PSA.
Najlepszy nowy silnik roku 2007poz.Silnikpkt1.BMW 3,0 l Twin Turbo (BMW 335i)4462.Lexus 5,0 l Hybrid (LS 600h)1833.BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Peugeot 207 RC)1594.Renault 1,2 l Turbo (Renault Clio, Twingo)755.Porsche 4,8 l Turbo (Porsche Cayenne)666.Lexus 4,6 l (Lexus LS 460)62
Silnik z najlepszym zużyciem paliwa
Żeby w tym roku odnieść sukces w tej kategorii, trzeba było przedstawić hybrydę lub turbodiesla. Między nagrodzonymi jednostkami nie były jednak tylko małolitrażowe silniki. Listę sześciu najlepszych silników zamykają dwa niemieckie 6-cylindrowe diesle.
Silnik z najlepszym zużyciem paliwapoz.Silnikpkt1.Toyota 1,5 l Hybrid (Toyota Prius)2442.Honda 1,3 l Hybrid IMA (Honda Civic Hybrid)1303.Fiat-GM Diesel 1,3 l (Fiat Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Lancia Ypsilon, Musa, Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Astra, Meriva, Tigra, Combo, Suzuki New Ignis)1184.Volkswagen 1,4 l TSI (VW Golf, Touran, Jetta)1115.BMW 3 l Twin Turbo Diesel (335d, 535d)906.Mercedes-Benz 3 l Diesel (C, E, S, CLS, G, R, ML, GL, Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee, Commander)45
Silnik o najlepszej mocy
Najlepszym supermocne silniki pochodzą aktualnie z niemieckiej szkoły. Wyjątkiem jest tylko silnik 6,0 V12 z Ferrari 599 Fiorano.
Silnik o najlepszej mocypoz.Silnikpkt1.BMW 5,0 l (M5, M6)2192.BMW 3,0 l Twin Turbo (335i)1853.Ferrari 6,0 l (599 GTB)1704.Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo)975.Mercedes-Benz AMG 6,2 l (63 AMG w klasach CLK, E, CLS, S, ML, R)676.Mercedes-Benz AMG 6,0 Biturbo (SL65, CL65, Maybach)66
Najlepszy silnik o pojemności do 1000 cm3
Małe jednostki napędowe najczęściej spalają benzynę i ze względu na tradycję wywodzącą się z ustawodawstwa są bardzo popularne w Japonii. Według jurorów w tej kategorii prym wiedzie Toyota, ale do grona najlepszych trafił też Smart z małym turbodieslem, który dziś jest europejskim numerem jeden w kategorii zużycie paliwa.
Najlepszy silnik o pojemności do 1000 cm3poz.Motorbody1.Toyota 1,0 (Aygo, Yaris/Echo/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107)2542.Smart 0,8 l Turbodiesel (Smart Fortwo)1903.Mitsubishi 1,0 l Turbo (Smart Fortwo)1634.Ford 1,0 l Supercharged (EcoSport)1285.Mitsubishi 1,0 (Smart Fortwo)956.Suzuki 1,0 l (Wagon R+)85
Najlepszy silnik o pojemności od 1000 do 1400 cm3
Niezwykła kombinacja sprężarki mechanicznej i turbosprężarki zapewniła zwycięstwo Volkswagenowi w kategorii do 1,4 l za silnik 1,4 TSI. Sukces odnotowała także Honda z układem hybrydowym IMA.
Najlepszy silnik o pojemności od 1000 do 1400 cm3poz.Silnikpkt1.Volkswagen 1,4 l FSI (TSI) (VW Golf, Touran, Jetta)4042.Honda 1,3 l Hybrid IMA (Civic)1783.Fiat-GM 1,3 l Turbodiesel (Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Lancia Ypsilon, Musa, Opel/Vauxhall Agila, Corsa, Astra, Meriva, Tigra, Combo, Suzuki New Ignis)1604.Renault 1,2 l Turbo (Clio)1235.Peugeot-Citroën/Ford 1,4 l Turbodiesel (Citroën C2, C3, Ford Fiesta, Fusion, Mazda 2/Demio, Peugeot 1007, 207, 307)666.BMW-PSA 1,4 l (MINI One)56
Najlepszy silnik o pojemności od 1400 do 1800 cm3
Najlepszy silnik o pojemności od 1400 do 1800 cm3poz.Silnikpkt1.BMW-PSA 1,6 Turbo (Cooper S, Peugeot 207)2672.Toyota 1,5 l Hybrid (Prius)2513.Audi 1,8 l Turbo FSI (A3)824.Peugeot-Citroën/Ford 1,6 l Turbo (Fiesta, Ford C-Max, Citroën C4, C4 Picasso C5, Mazda 3, Peugeot 1007, 206, 307, Partner)745.Honda 1,8 l (Civic, Stream, FR-V)656.Mercedes-Benz 1,8 l Supercharged (C, SLK, CLK, E)62
Najlepszy silnik o pojemności od 1800 do 2000 cm3
Chyba najpopularniejsza kategoria pojemnościowa została zdominowana przez koncern Volkswagen. Zwyciężył silnik 2,0 TFSI, znany z Golfa GTI czy Octavii RS. Na szóstym miejscu umieściła się wolnossąca jednostka 2,0 FSI, którą stopniowo zastępuje silnik 1,8 TSI (TFSI).
Najlepszy silnik o pojemności od 1800 do 2000 cm3poz.Silnikpkt1.Volkswagen/Audi 2,0 l Turbo FSI (A3, A4, A6, TT, Golf GTi, Eos, Jetta, Škoda Octavia, Seat Altea, Leon)2492.BMW 2,0 Turbodiesel (X3, 120d, 320d, 520d)1433.Honda 2,0 l i-VTEC (Civic Type R)1234.Honda 2,0 l (S2000)1065.Mitsubishi 2,0 l Turbo (Evo IX, Outlander/Airtek)816.Volkswagen 2,0 l FSI (Audi A3, A4, VW Golf, Touran, Eos, Seat Leon, Toledo, Škoda Octavia)71
Najlepszy silnik o pojemności od 2000 do 2500 cm3
Terytorium, w którym królują małe 6-cylindrowe silniki, należy do konstruktorów firmy BMW. Pierwsze miejsce przypadło silnikowi 2,5 l R6. Japonię reprezentują nowoczesne doładowane silniki Subaru 2,5 l Turbo i Mazda 2,3 l Turbo.
Najlepszy silnik o pojemności od 2000 do 2500 cm3poz.Silnikpkt1.BMW 2,5 l (325, 525, Z4, X3)1792.Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza)1503.Mazda 2,3 l Turbo (3MPS, 6MPS, CX-7, MPV)1444.Honda 2,2 l Turbodiesel (Civic, Accord, CR-V, FR-V)1195.Toyota 2,2 l D-CAT Turbodiesel (Avensis, Corolla Verso, RAV4, Auris, Lexus IS220d)1046.Fiat 2,4 l JTD Multijet Turbodiesel (Alfa 166, Lancia Thesis, Croma, Alfa 159, Brera)101
Najlepszy silnik o pojemności od 2500 do 3000 cm3
Trzylitrowa kategoria należy do trzech rzędowych 6-cylindrowych silników BMW. Marka BMW nie ma w tej klasie konkurencji i nie ważne czy w silnikach wysokoprężnych, czy benzynowych.
Najlepszy silnik o pojemności od 2500 do 3000 cm3poz.Silnikpkt1.BMW 3,0 l Twin Turbo (335i)3832.BMW 3,0 l Twin Turbodiesel (335d, 535d, X3)2543.BMW 3,0 l (Z4, 330, 530, 630, 730)984.Audi/VW 3,0 l Turbodiesel (A4, A6, Allroad, A8, Q7, Touareg, Phaeton)965.Porsche 2,7 l (Boxster, Cayman)956.Honda 3,0 Hybrid (Accord)79
Najlepszy silnik o pojemności od 3000 do 4000 cm3
Klasyczny 6-cylindrowy bokser Porsche 911 Turbo został zwycięzcą drugiej najwyższej kategorii. Punkty zebrała także Toyota ze skomplikowanymi hybrydami, Audi z nowym silnikiem 3,6 l FSI i BMW ze starszą 6-cylindrową jednostką 3,2 l.
Najlepszy silnik o pojemności od 3000 do 4000 cm3poz.Silnikpkt1.Porsche 3,6 l Turbo (911 Turbo)2242.BMW 3,2 l (Z4 M)2203.Toyota 3,5 l Hybrid (GS450h)1874.Porsche 3,8 l (911)1185.Audi 3,6 l FSI (Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne)686.Toyota 3,3 l Hybrid (Lexus RX400h)65
Najlepszy silnik o pojemności ponad 4000 cm3
W królewskiej klasie 8-, 10- i 12-cylindrowych silników zwyciężyło BMW, wyprzedzając Ferrari 6,0 V12.
Najlepszy silnik o pojemności ponad 4000 cm3poz.Silnikpkt1.BMW 5,0 l V10 (M5, M6)2692.Ferrari 6,0 l (599 GTB)1553.Lexus 5,0 l Hybrid (LS 600h)1324.Audi 4,2 l FSI (A6, A8, Q7, RS4, R8)1045.Mercedes-Benz AMG 6,2 l (CLK, E, CLS, S, ML, R)776.Mercedes-AMG 6,0 l Biturbo (SL65, CL65, Maybach)59