W dalszej części spotkania pan Alfred Franke, wspólnie z prezesem firmy Logistics Service, panem Jarosławem Lewandowskim przedstawili zebranym gościom podsumowanie rynku części do samochodów w tle kryzysu. Niestety branża motoryzacyjna należy do tych, które najbardziej odczuły załamanie gospodarcze.Segment osobowy, mimo spadku przychodów w porównaniu do roku ubiegłego, jest jednak „na plusie"- mowa tu o przychodach dystrybutorów liczonych w PLN. Natomiast segment ciężarowy przeżył kompletne załamanie, notując spadek przychodów w PLN o 1% i aż 20% w przeliczeniu na Euro. Na pocieszenie prezes Logistics Service powiedział zebranym, że widać „światełko w tunelu", pewne ożywienie, które, miejmy nadzieje zwiastuje lepszą koniunkturę dla firm transportowych, a co za tym idzie producentów i dystrybutorów części do samochodów ciężarowych.

O sytuacji na rynku samochodów osobowych i ciężarowych mówili panowie Adrian Sklorz z fundacji Multi Expert oraz Piotr Paczuski, prezes EurotaxGlass's. Przedstawione statystyki sprzedaży jednoznacznie wskazują na spadek sprzedaży samochodów ciężarowych- w Polsce aż o 37% (wrzesień 2008/2009), choć na tle innych europejskich krajów i tak nie jest to zły wynik. Poruszony został także problem pomocy rządowej dla branży motoryzacyjnej. Jak zauważono, rozważane metody wsparcia oddziaływałyby tylko na producentów samochodów oraz dealerów. Niezależny rynek motoryzacyjny nie miałyby praktycznie żadnych korzyści z rządowych dopłat do zakupu nowych samochodów czy podatku ekologicznego. W 2009 roku Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych działało także na tym polu, starając się wskazać na pewne negatywne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, kierowców i podatników konsekwencje rozważanych przez Rząd form pomocy branży motoryzacyjnej.

Panowie Bogusław Pijanowski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji oraz Wojciech Przybylski z Instytutu Transportu Samochodowego przedstawili gościom konferencji temat homologacji. Niektóre części muszą posiadać homologacje i uzyskanie ich jest obowiązkiem producentów czy dystrybutorów. Natomiast szansą na wyróżnienie się spośród innych firm jest zapewnienie certyfikatów dla części, które zgodnie z obowiązującym prawem ich nie potrzebują. W przerwie między wystąpieniami prelegentów partnerzy konferencji- firmy CAT LC oraz VECTOR wskazali dodatkowo, iż odpowiednie rozwiązania logistyczne oraz informatyczne są także szansą na wyprzedzenie konkurencji.

Na zakończenie spotkania Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, pan Kazimierz Zbylut przedstawił nowe przepisy dotyczące funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów, których zamierzeniem jest usprawnienie pracy tych jednostek, które w wydatnym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo pojazdów dopuszczonych do ruchu.

W czasie konferencji przedstawiciele Zarządu SDCM i Federacji Konsumentów oraz prezydent FIGIEFA wyróżnili niektóre media, nadając im tytuły „Redakcji przyjaznej wolnej konkurencji oraz zmotoryzowanym konsumentom w roku 2009". W kategorii gazeta codzienna dyplom i statuetkę wręczono przedstawicielowi redakcji Dziennik Gazeta Prawna, w kategorii pismo motoryzacyjne dla kierowców odznaczono Auto Świat, w kategorii pismo branżowe- Auto Expert, TV Biznes została wyróżniona w kategorii telewizja, wyróżnienie przyznano także stacji Radio Euro oraz portalowi MotoFocus. Podziękowano także innym redakcjom, które w ciągu roku, poprzez swoje publikacje wspomagały działania SDCM na rzecz kierowców i wolnej konkurencji na rynku motoryzacyjnym.

Wzorem lat ubiegłych w czasie spotkania rozstrzygnięto również konkurs na Dystrybutora i Producenta Części 2009. Łącznie w poszczególnych kategoriach wyróżnionych zostało 15 firm. Konkurs został zorganizowany już po raz czwarty, z inicjatywy Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych ze wsparciem mediów branżowych. W tym roku patronami medialnymi wydarzenia były magazyny Serwis Motoryzacyjny, Trailer Magazin oraz portale internetowe MotoFocus.pl i TruckFocus.pl. „Osoby typujące producentów i dystrybutorów to w głównej mierze przedstawiciele warsztatów i sklepów motoryzacyjnych. Także wynik konkursu jest rezultatem podsumowania ich głosów" - wyjaśnia Alfred Franke prezes SDCM. „Chciałbym podkreślić, że wskazywana była bardzo duża ilość firm, a wyniki były bardzo wyrównane. Jestem pewien, że wiele firm zasłużyło na ten tytuł" - dodaje. Nagrody zostały przyznane w następujących kategoriach: Szerokość asortymentu: •Producent polski: TOMEX A.J.C. Tomczyk Sp. j.•Producent zagraniczny, segment osobowy: Robert Bosch Spółka z o.o. •Producent zagraniczny, segment ciężarowy: MANN+HUMMEL Spółka z o.o. •Dystrybutor, segment osobowy: Inter Cars S.A.•Dystrybutor, segment ciężarowy: P.H.U.P. Opoltrans Janusz Wiszczuk

Zaufanie do marki: •Producent polski: Exide Technologies S.A. (marka: Centra) •Producent zagraniczny, segment osobowy: ZF Trading GmbH (marka: Lemforder) •Producent zagraniczny, segment ciężarowy: Hella Polska Spółka z o.o.

Przyjazna obsługa: •Dystrybutor, segment osobowy: Moto-Profil Spółka z o.o.•Dystrybutor, segment ciężarowy: BSL Truck Spółka z o.o.

Najlepsza strona internetowa: •Producent polski: Fomar Borg Automotive S.A.•Producent zagraniczny, segment osobowy: Febi Polska Spółka z o.o. •Producent zagraniczny, segment ciężarowy: LUMAG Spółka z o.o.•Dystrybutor, segment osobowy: Auto-Land Spółka z o.o.•Dystrybutor, segment ciężarowy: P.W. AUTOS Spółka z o.o.

Wręczenia okolicznościowych dyplomów i statuetek dokonali przedstawicieli mediów: Krzysztof Trzeciak (Serwis Motoryzacyjny), Aleksy Malski (Trailer Magazin) oraz Małgorzata Franke (MotoFocus.pl i TruckFocus.pl). Po wręczeniu nagród zwycięzcy ustawili się do wspólnego pamiątkowego zdjęcia.

Tegoroczna konferencja niezależnego rynku motoryzacyjnego odbyła się w trudnym dla wielu firm czasie kryzysu. Liczny udział przedstawicieli firm motoryzacyjnych w tym wydarzeniu świadczy o tym, że los branży nie jest nam obojętny, a wspólne spotkania mogą być nie tylko doskonałą okazją do rozmów biznesowych, ale także do zaczerpnięcia inspiracji i pomysłów na przyszłość.

źródło: SDCM