Logo
WiadomościAktualnościJak Polacy wybierają samochód?

Jak Polacy wybierają samochód?

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez TNS OBOP, co dziewiąty dorosły Polak planuje w tym roku zakup samochodu. Wyniki prezentowanej analizy pokazały także, czym Polacy kierują się podczas zakupu auta.

Jak Polacy wybierają samochód?
TNS OBOP
Jak Polacy wybierają samochód?

Najważniejszym aspektem branym pod uwagę jest marka (37 proc. wskazań) - jej postrzeganie, zaufanie czy przekonanie o jej wysokiej renomie.

Na drugim miejscu wśród osób planujących w 2008 r. zakup samochodu plasują się jego niezawodność oraz cena (36% wskazań).

Ekonomiczność auta, rozumiana jako niski koszt utrzymania i eksploatacji samochodu, jest  ważna dla jednej trzeciej osób (33%) deklarujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Niemal tak samo istotna  jest ogólnie dobra opinia o danym aucie (31%).  Polacy coraz częściej zwracają również uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne, takie jak bezpieczeństwo samochodu (18%), jego wygląd (18%), wcześniejsze doświadczenia z daną marką lub modelem (16%), wygoda i wielkość samochodu (15%) oraz jego wyposażenie (13%).

Rys. 1. Cechy ważne przy wyborze samochodu.

Jak wynika z badań TNS OBOP, cena jest nadal jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przy planowaniu zakupu samochodu. Średnia kwota, którą respondenci planują przeznaczyć na zakup samochodu w 2008 r. wynosi 21 293 zł i jest o około 30% wyższa niż w roku 2007 r., kiedy to Polacy planowali przeznaczyć na auto średnio 16 561 zł.

Rys. 2. Planowana kwota przeznaczona na zakup samochodu.

"Wizerunek marki, niezawodność, cena i ekonomiczność to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu samochodu. Ze względu na fakt, że Polacy średnio skłonni są przeznaczyć zdecydowanie większą sumę na zakup nowego auta niż w ubiegłym roku, można przypuszczać, że waga ceny jako bezpośredniego motywatora zakupu będzie stopniowo maleć na rzecz cech wizerunkowych marki" - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Powiązane tematy: