Wymiana oleju i filtra oleju

Najprostszymi sposobami na utrzymanie auta w dobrej kondycji jest wymiana oleju i filtra oleju. Jest to bardzo istotne w zachowaniu silnika w dobrej kondycji. Jeśli raz tego nie zrobimy konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Zepsuty olej traci swoje właściwości smarowania, może tworzyć lepki osad, który przyspiesza zużycie silnika. Liczba kilometrów po których należy wymienić olej zależy od rodzaju pojazdu i warunków jazdy. Wiele samochodów ma komputery pokładowe, które obliczają m.in za pomocą zużycia paliwa i przejechanych kilometrów kiedy należy się udać do serwisu. Kierowcy powinni sprawdzać stan oleju i zmienić go zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Klocki i tarcze hamulcowe

Równie ważnym wyposażeniem są klocki i tarcze hamulcowe. Powinno się monitorować pracę klocków hamulcowych i jeśli zauważymy zmiany, niezwłocznie je wymienić. Każdy kierowca widząc pogarszającą się sprawność hamowania lub drganie hamulca powinien oddać swój pojazd do serwisu w przeciwnym wypadku takie hamulce mogą stanowić zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa.

Opony

Dla prawidłowego funkcjonowania i długowieczności opon powinno się sprawdzać ich ciśnienie. Odpowiednie ciśnienie, czyli takie, które jest rekomendowane przez producenta daje pozytywny wpływ na właściwości jezdne, zużycie paliwa oraz równomierne zużywanie opon.

Filtr powietrza

Tak jak i my, silnik także chce "oddychać" powietrzem. Filtr powietrza zatrzymuje zabrudzenia z dala od wnętrza silnika. Gdy zabrudzenia nagromadzą się w filtrze przepływ może zostać ograniczony, a silnik może stracić na mocy i płynności. Trzeba więc dbać o jego systematyczną wymianę.

Olej w skrzyni biegów

Olej do przekładni stanowi siłę napędową skrzyni biegów i jest on konieczny do jej prawidłowego funkcjonowania. Powinno się wymieniać olej podobnie jak w silniku jednak wielu kierowców o tym zapomina. Aby zapobiec zatarciu skrzyni biegów i poniesienia kosztów jej wymiany należy tego dokonywać regularnie w odstępach wskazanych przez producenta.

Paski napędowe

O zużyciu pasków mówią nam pęknięcia po wewnętrznej stronie oraz błyszczenie po stronie zewnętrznej paska. Mówi się, że jeżeli na dwa centymetry przypadną trzy pęknięcia to znaczy, że nadszedł moment ich wymiany. Powinny być sprawdzane przy każdej wymianie oleju.

Przewody układu chłodzenia

Przewody układu chłodzenia z zewnątrz mogą wyglądać dobrze, ale od wewnętrznej strony mogło rozpocząć się już gnicie. Możemy to łatwo sprawdzić. Wystarczy ścisnąć przewód i jeśli jest miękki lub na powierzchni znajdują się pęcherzyki lub wybrzuszenia, jest to sygnał dla nas by udać się do serwisu. Powinno się także monitorować płyn chłodzący, który się psuje, staje się kwaśny i może doprowadzić do psucia się przewodów. Powinniśmy je sprawdzać także przy każdej wymianie oleju.

Świece zapłonowe

W wielu nowoczesnych silnikach wymiana świec jest koszmarem, gdyż trzeba przedrzeć się przez wiele warstw innych komponentów silnika, by się do nich dostać. Dlatego okresy pomiędzy ich wymianą zostały przedłużone. Miał w tym udział także rozwój świec irydowych. Zastąpienie starych świec powinno się przeprowadzać w odstępach czasu zależnych od rodzaju silnika ustalanych przez producenta. Potrzebne informacje znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.

Zużycie paska rozrządu ciężko sprawdzić. Nie jest to element, który możemy łatwo monitorować tak więc należy przestrzegać terminu jego wymiany podanej przez producenta. Jest on ustalany na podstawie przeprowadzenia intensywnych badań. Zlekceważenie terminu może nas kosztować dużo pieniędzy związanej z kompletnym remontem silnika.