Poważniejszym wyzwaniem miały być starty w Formule 1. W lecie roku 1963 gotowy był już silnik do wyścigów Grand Prix. Początkowo Honda zamierzała zbudować samochód wspólnie z Lotusem. Te plany jednak nie zostały zrealizowane i Japończycy sami skonstruowali swój pojazd Formuły 1.Wyścigowa baza Hondy mieściła się w Amsterdamie, a całym projektem kierował inżynier Yoshio Nakamura. Pierwszym kierowcą modelu RA271 został w roku 1964 mało znany Amerykanin Ronnie Bucknum. W następnym sezonie dołączył do niego jego rodak Ritchie Ginther. Ten zawodnik był bardziej znany w światku Formuły 1. Nie wygrał co prawda jeszcze żadnego Grand Prix, ale osiem razy dojeżdżał do mety na drugim miejscu, gdy startował w barwach Ferrari i BRM.Grand Prix Meksyku w roku 1965 zakończyło się ogromnym sukcesem Hondy. Ginther wygrał, a Bucknum zajął piąte miejsce. Niestety, ten wynik przyszedł za późno. Był to ostatni sezon 1,5-litrowej Formuły 1. Od następnego roku miały startować samochody z silnikami o maksymalnej pojemności 3 litrów.Zmieniła się wtedy organizacja japońskiego zespołu. Odpowiedzialnym za stronę sportową stał się znakomity kierowca, były mistrz świata, John Surtees, a konstrukcją pojazdu zajął się Eric Broad-ley z firmy Lola. Nowe auto o symbolu RA300 kibice obdarzyli nazwą Hondola.Surtees dał Japończykom kolejne zwycięstwo w Grand Prix Włoch w roku 1967. Niestety rok później za kierownicą nowego modelu RA302 zabił się we Francji na torze Rouen-les-Essarts Jo Schlesser. Ten wypadek oznaczał koniec przygody Hondy z Formułą 1.Japoński koncern zniknął na wiele lat z wyścigów Grand Prix. Uznano, że lepiej będzie skoncentrować się na produkcji aut seryjnych. W roku 1983 silniki Hondy znów zagrały na torach Formuły 1. Tym razem Japończycy dostarczali tylko swe jednostki napędowe innym zespołom. W latach 1983-1992 silniki Hondy wygrały 69 wyścigów, pięć razy przyczyniły się do zdobycia tytułu mistrza świata kierowców oraz sześciokrotnie do wywalczenia mistrzostwa w kategorii konstruktorów.Potem znów nastąpiła przerwa w startach i kolejny powrót. W sezonie 2000 silniki Hondy pojawiły się w samochodach zespołu BAR (British American Racing). W następnych startował z nimi także team Eddiego Jordana. Obecnie 3-litrowy, 10-cylindrowy widlasty silnik Honda RA003E napędza wyłącznie pojazdy BAR005. Kierowcy zespołu, Jacques Villeneuve i Jenson Button, od początku sezonu spisują się bardzo dobrze. Jest więc nadzieja, że Honda znów zacznie odgrywać znaczniejszą rolę w Formule 1. Tak, jak to było przed laty.Dobre wyniki w wyścigach Grand Prix to niejedyny sportowy cel japońskiego koncernu. Honda dostarcza swe silniki również kilku zespołom startującym w amerykańskiej serii Indy Racing League. Tam najważniejszym zadaniem jest wygranie słynnych 500 mil Indianapolis.
Galeria zdjęć
Jak za dawnych lat
Jak za dawnych lat