Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja 2004 r., sprowadzono do naszego kraju 3 mln 494 tys. 3 używane samochody.

W ubiegłym roku samochody eksploatowane dłużej niż 10 lat stanowiły niemal 50 proc. (489 tys. 454 sztuki) liczby sprowadzonych aut.

Jak wynika z badań Samaru, średni wiek auta sprowadzonego w 2007 roku wyniósł 10 lat. Szacowana średnia deklarowana wartość sprowadzonego pojazdu wynosiła 5 tys. 935 zł. Całkowity dochód budżetu z tytułu zapłaconego podatku akcyzowego to 1 mld 36 mln 972 tys. 449 zł.

Volkswagenów najwięcej i są najstarsze

Wśród sprowadzanych marek pierwsze miejsce, tak jak od wielu lat, zajął Volkswagen. Polacy sprowadzili w ub.r. ponad 204,4 tys. aut tej marki, o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Średni okres eksploatacji sprowadzanego Volkswagena to 12 lat.

Drugą pozycję zajął Opel z wynikiem 152 tys. aut. W porównaniu do roku 2006, poziom importu tej marki wzrósł o 7,6 proc. Średni okres eksploatacji sprowadzanych opli jest z reguły o rok krótszy w porównaniu do VW.

Trzecia pozycja należy do Forda; sprowadzono 95,1 tys. aut tej marki, o 11,1 proc. więcej niż w roku poprzednim. Średni okres eksploatacji zbliżony jest do sprowadzanych opli.

Dalsze miejsca w kolejności zajęły: Renault - 74.084 sprowadzone auta (wzrost o 39 proc.), Audi - nieco ponad 73,5 tys. (wzrost o 21,5 proc.), Mercedes - 43,8 tys. (wzrost o 41,8 proc.), BMW - 37,9 tys. (17,7-proc. wzrost).

Ferrari też sprowadzamy!

Wśród aut sprowadzonych w prywatnym imporcie do Polski znalazło się też m.in. 20 aut Ferrari (w tym 4 z rocznika 2007 i 4 z rocznika 2006), 7 Lamborghini (w tym 4 z rocznika 2007), 10 Aston Martin (w tym 7 z rocznika 2007), 18 Masserati (w tym 3 z rocznika 2007), 21 pojazdów Bentley (w tym 10 z rocznika 2007 i 6 z rocznika 2006), jedno auto Bugatti Veyron, 6 Rolls Royce oraz jeden Lotus. Ponadto sprowadzono 8 Wołg, 11 Triumph'ów, jednego Morgan'a oraz jedną AC Cobrę.