Tegoroczną edycję będzie wyróżniać wyjątkowy wzrost liczby pojazdów z kategorii UrbanConcept. To właśnie te pojazdy spełniają kryteria nadające się do wykorzystania na drogach, połączone ze zrównoważonymi rozwiązaniami mającymi związek z mobilnością.
W ciągu ostatnich kilku lat kreatywność studentów stawała się coraz bardziej zgodna z technologią przemysłu motoryzacyjnego. Zespół szwedzkich studentów, którzy uczestniczyli w zeszłorocznej edycji Shell Eco-marathon, stworzył pojazd, który już otrzymał zgodę od inspekcji ds. motoryzacji w Szwecji na wykorzystywanie go na drogach w tym kraju, co uczyniło go najbardziej wydajnym samochodem jeżdżącym po szwedzkich drogach!
- W 2008 roku byliśmy tylko parą studentów inżynierii, którzy budowali jakiś samochód. W 2009 roku pobiliśmy rekord i zdobyliśmy nagrodę w europejskiej edycji Shell Eco-marathon. Dzisiaj tworzymy wyższy standard dla samochodów jeżdżących po ulicach Szwecji. Jutro – no cóż – nie wiemy, co się wydarzy, ale w naszym zbiorniku pozostało jeszcze mnóstwo paliwa!- komentuje Erica Strömberg, studentka inżynierii mechanicznej z Luleå University of Technology.
- Dla drużyn uczestniczących w tym wydarzeniu, hasło ‘sustainable mobility’ (z ang. zrównoważona mobilność), jest czymś więcej, niż tylko pustym zwrotem: to są inżynierowie przyszłości, którzy pomagają zamienić to hasło w rzeczywistość. Społeczeństwo potrzebuje nowego pokolenia talentów, zdolnych rozwiązywać istniejące problemy, reagując w ten sposób na światowe wyzwania energetyczne - wyjaśnia Peter Voser, dyrektor generalny Royal Dutch Shell.
Zespoły mogą przedstawiać swe pojazdy napędzane paliwami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi w ramach dwóch kategorii: „Prototypy” i „UrbanConcept”. Samochody startujące w kategorii „Prototyp” mają zwykle aerodynamiczny i futurystyczny wygląd, podczas gdy pojazdy typu „UrbanConcept” zbliżone są do konwencjonalnych samochodów jeżdżących po naszych drogach i dlatego swoim wyglądem również przypominają pojazdy, do których jesteśmy już przyzwyczajeni.
Od roku 2003, kiedy kategoria UrbanConcept została wprowadzona po raz pierwszy, staje się ona coraz bardziej popularna. W zeszłym roku w ramach UrbanConcept rywalizowało 58 zespołów; w tym będzie ich już 67.
W 2010 roku 31 procent wszystkich pojazdów wystartuje w ramach kategorii UrbanConcept, co w porównaniu do roku 2009 stanowi wzrost o 15 procent.
Z Polski, w tej kategorii wyzwanie podejmą dwa zespoły. Ich pojazdy to: Kropelka (SKAP, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej), Mikrus (SKAP, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej), Hussar (Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej), Elektra (Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej) oraz Mietek (Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej). Mietek i Mikrus pojadą w kategorii UrbanConcept, pozostałe trzy to Prototypy.
W tegorocznej edycji Shell Eco-marathon Europe wystartują zespoły studentów z 24 państw. Po raz pierwszy w zawodach weźmie udział Ukraina. 221 konkurujących ze sobą pojazdów będzie napędzanych przez następujące typy energii: olej napędowy, etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, propan butan (LPG - liquefied petroleum gas), benzynę lub energię słoneczną.
Studenci znają już tor wyścigowy, co pomoże im zoptymalizować wydajność paliwową w pojazdach. W zeszłym roku pobito utrzymujące się od dawna rekordy. W tym, znowu okaże się, czy obecny, imponujący rekord odległości 3836 kilometrów (2383 mile), który równoznaczny jest z pokonaniem odcinka między Paryżem a Moskwą na jednym litrze paliwa, zostanie jeszcze poprawiony.
Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 6 - 7 maja na torze wyścigowym EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech.
Galeria zdjęć: Zbigniew Karaczun