• Głównym celem planu jest stworzenie efektywniejszej, bardziej konkurencyjnej spółki, która przynosi zyski i w długim okresie jest zdolna do samodzielnego utrzymania. Opierając się na odrodzeniu produktu i szeroko zakrojonej restrukturyzacji, która trwa już od kilku lat, plan przewiduje:
  • - zwiększoną produkcję ekonomicznych ze względu na zużycie paliwa pojazdów i energooszczędnych technologii;
  • - racjonalizację marek, modeli i punktów sprzedaży detalicznej;
  • - zmniejszenie kosztów płac i świadczeń, w tym dalsze redukcje wynagrodzeń na stanowiskach kierowniczych;
  • - znaczącą restrukturyzację struktury kapitałowej;
  • - dalszą konsolidację działalności wytwórczej.

General Motors prosi o pożyczki terminowe do 12 mld USD na zapewnienie odpowiedniej płynności

środków finansowych do 31 grudnia 2009 r. Pierwsza transza w wysokości 4 mld USD miałaby zostać przekazana jeszcze w grudniu tego roku. Oprócz pożyczek krótkoterminowych, spółka prosi o 6 mld USD linii kredytowej, aby zapewnić płynność finansową, gdyby poważne spadki na rynku nadal się utrzymywały. GM zamierza rozpocząć spłatę pożyczek od 2011 r.

Na rynku amerykańskim GM skupi się na rozwoju głównie swoich czterech marek - Chevrolet, Cadillac, Buick i GMC. Pontiac będzie specjalistyczną marką z obniżoną liczbą produktów oferowaną kanałem dystrybucji Buick-Pontiac-GMC. Hummer został ostatnio poddany strategicznemu przeglądowi, obejmującemu nawet możliwość sprzedaży marki. Poszukiwane są również alternatywne możliwości dla marek Saab oraz Saturn.

Jeśli chodzi o modele, to tu już widać pewną zmianę w podejściu firmy, choćby na podstawie ostatnich nowości koncernu - Chevrolet Malibu, Cadillac CTS, Saturn Aura i Opel/Vauxhall Insignia. Pozostając wytwórcą pełnej gamy pojazdów, GM znacząco zmieni swoją produkcję w kolejnych czterech latach i w większości wprowadzi na rynek samochody o dalekim zasięgu i energooszczędne.

Przełomowy powinien być 2010 roku, kiedy to nastąpi rozpoczęcie produkcji Chevroleta Volt, który może pokonać nawet ponad 60 km wyłącznie na energii elektrycznej, a w planach są już kolejne pojazdy wykorzystujące napęd Volta o rozszerzonym zasięgu. Do 2012 r. ponad połowa samochodów GM będzie mogła działać na mieszance benzyny i etanolu, a w ofercie będzie też 15 modeli hybrydowych.

W objętych planem latach 2009-2012, GM zainwestuje około 2,9 mld USD w alternatywne paliwa i technologie nowoczesnych systemów napędu, które oferują od 12 do 120 procent lepsze zużycie paliwa, w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi.

Oczywiście ważną kwestią będzie redukcja wszelkiego rodzaju kosztów. Przede wszystkim chodzi tu o koszty produkcyjne i strukturalne. Plan przewiduje także dalsze zmniejszenie liczby kadry kierowniczej i łącznych wynagrodzeń wyższej kadry kierowniczej. Przykładowo prezes i dyrektor generalny zmniejszą swoje wynagrodzenia do 1 dolara rocznie. W trakcie czasu trwania pożyczki mają też zostać zawieszone dywidendy.