Obecny podczas uroczystości w Dąbrowie Górniczej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznaczył, że to jeden z najniebezpieczniejszych odcinków dróg krajowych w Polsce. Obecnie trasa ma tam standard dwujezdniowy, z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Obowiązują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 50 km/h. Nawierzchnia jest zniszczona.

{ "uuid": "559b4a18-11f3-486f-aad0-75df95316550", "caption": "S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTU7MDA_/3237f7e0a2c3179d5e5e50efc9f043e9.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA", "idref": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859" } ], "available": { "start": "2020-09-12 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "GDDKiA" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "3237f7e0a2c3179d5e5e50efc9f043e9", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1259, "width": 1332, "bytes": 836887 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/3237f7e0a2c3179d5e5e50efc9f043e9.jpg", "caption": { "main": "S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza" }, "source": { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza Foto: GDDKiA
S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

„Będzie to droga bezpieczna, droga pozbawiona skrzyżowań z drogami samorządowymi, droga, z której wykluczyliśmy przejścia dla pieszych – ten ruch pieszych będzie odbywał się bezpiecznie. Kto jechał odcinkiem drogi nr 1 z Podwarpia w kierunku Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, węzła Brzęczkowice, ten wie, jak ta droga tutaj jest niebezpieczna” – mówił Adamczyk.

„Musimy przywrócić poczucie bezpieczeństwa, także poczucie komfortu podróży wszystkim, którzy są użytkownikami tej drogi – a ilu ich jest; widać, jak potężny jest tu ruch samochodowy. Dzięki tej inwestycji, która mam nadzieję zostanie zrealizowana w ciągu trzech lat, zmieni się rzeczywistość nie tylko w tym miejscu, ale wyjeżdżając z węzła Podwarpie, przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Bielsko-Białą, dojedziemy S1 do granicy państwa w Zwardoniu – prace trwają na wszystkich odcinkach” – dodał minister.

Rozbudowę „jedynki” do standardu ekspresowego zrealizuje Budimex za 282,1 mln zł brutto. Jak poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda koszty kwalifikowane wynoszą 199 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 170 mln zł. Termin realizacji to 30 miesięcy – bez robót drogowych w okresach zimowych.

Wykonawca ma przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,950 km z dostosowaniem nawierzchni do obciążenia 11,5 t na oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania; powstanie węzeł Ząbkowice i zostanie przebudowany węzeł Pogoria. Zaplanowano też m.in. cztery mosty, cztery wiadukty drogowe i dwie kładki dla pieszych.

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka – Zwardoń (jedna jezdnia).

Aby dokończyć całą arterię potrzebne są też m.in.: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km – w trakcie realizacji), budowa 40 km nowego przebiegu z Mysłowic do Bielska-Białej (w dwóch przetargach na główną część inwestycji w formule: projektuj i buduj podpisano już umowę; jeden jest w toku) i nowa obwodnica Węgierskiej Górki (trwa budowa).

Ładowanie formularza...