Obecny podczas uroczystości w Dąbrowie Górniczej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznaczył, że to jeden z najniebezpieczniejszych odcinków dróg krajowych w Polsce. Obecnie trasa ma tam standard dwujezdniowy, z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Obowiązują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 50 km/h. Nawierzchnia jest zniszczona.
„Będzie to droga bezpieczna, droga pozbawiona skrzyżowań z drogami samorządowymi, droga, z której wykluczyliśmy przejścia dla pieszych – ten ruch pieszych będzie odbywał się bezpiecznie. Kto jechał odcinkiem drogi nr 1 z Podwarpia w kierunku Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, węzła Brzęczkowice, ten wie, jak ta droga tutaj jest niebezpieczna” – mówił Adamczyk.
„Musimy przywrócić poczucie bezpieczeństwa, także poczucie komfortu podróży wszystkim, którzy są użytkownikami tej drogi – a ilu ich jest; widać, jak potężny jest tu ruch samochodowy. Dzięki tej inwestycji, która mam nadzieję zostanie zrealizowana w ciągu trzech lat, zmieni się rzeczywistość nie tylko w tym miejscu, ale wyjeżdżając z węzła Podwarpie, przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Bielsko-Białą, dojedziemy S1 do granicy państwa w Zwardoniu – prace trwają na wszystkich odcinkach” – dodał minister.
Rozbudowę „jedynki” do standardu ekspresowego zrealizuje Budimex za 282,1 mln zł brutto. Jak poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda koszty kwalifikowane wynoszą 199 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 170 mln zł. Termin realizacji to 30 miesięcy – bez robót drogowych w okresach zimowych.
Wykonawca ma przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,950 km z dostosowaniem nawierzchni do obciążenia 11,5 t na oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania; powstanie węzeł Ząbkowice i zostanie przebudowany węzeł Pogoria. Zaplanowano też m.in. cztery mosty, cztery wiadukty drogowe i dwie kładki dla pieszych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDocelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka – Zwardoń (jedna jezdnia).
Aby dokończyć całą arterię potrzebne są też m.in.: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km – w trakcie realizacji), budowa 40 km nowego przebiegu z Mysłowic do Bielska-Białej (w dwóch przetargach na główną część inwestycji w formule: projektuj i buduj podpisano już umowę; jeden jest w toku) i nowa obwodnica Węgierskiej Górki (trwa budowa).