Początki tej historii sięgają 1978 roku. Wówczas to, założona sześć lat wcześniej firma pod nazwą BMW Motorsport GmbH, rozpoczęła produkcję limitowanej serii modelu M1. Auto to, pod maską którego pracował sześciocylindrowy rzędowy silnik o mocy 277 koni mechanicznych, było wówczas najszybszym samochodem niemieckiej produkcji dopuszczonym do ruchu publicznego. Do 1981 roku z taśm fabryki w Regensburg zjechało w sumie 445 egzemplarzy BMW M1.

Dużo większą popularnością cieszyły się już kolejne produkcje BMW M GmbH. W 1984 zaprezentowane zostało M5, z lekko zmodernizowanym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym pochodzącym z M1 o nieco większej mocy 286 KM. Jednak dopiero dwa lata później, wraz z pojawieniem się w sprzedaży BMW M3 nastały dużo lepsze czasy dla tej kategorii samochodów. Łącznie pierwsza generacja M3 trafiła do ponad 17 tys. klientów, a obecna generacja BMW M3, dostępna w wersjach M3 Coupe, M3 Cabrio oraz M3 Limousine, stanowi największy udział wśród wszystkich modeli z rodziny M.

Przez pierwszych dziesięć lat sprzedano w sumie 35 tysięcy aut z gamy M. W 1994 r. po raz pierwszy przekroczona została granica 10 tys. sprzedanych w jednym roku egzemplarzy i od tego momentu co jakiś czas pobijane są kolejne rekordy sprzedażowe. W całym ubiegłym roku sprzedaż modeli z rodziny M stanowiła ok. 1% wszystkich obrotów BMW Group. W ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku sprzedaż M3 przekroczyła już 4 tys. sztuk i to jeszcze zanim pojawiło się M3 Cabrio.

Obecnie gama aut BMW z rodziny M obejmuje dziewięć modeli (na bazie modeli serii 3, 5, 6 i Z4). Największym rynkiem zbytu są Stany Zjednoczone, a w Europie Wlk. Brytania, Niemcy oraz Włochy.