W tym samym czasie na podstawie tego pierwszego modelu stylista firmy - Sixten Sason zaprojektował kabriolet. Jednak koncepcja pozostała tylko szkicem na desce kreślarskiej.Kolejna próba podjęta została sześć lat później. W 1956 r. w Sztokholmie został zaprezentowany pierwszy odkryty Saab Sonett 1 określany również mianem Saab 94 Super. W jego budowie wykorzystano podzespoły produkowanego od roku 1955 Saaba 93. Auto stworzone z myślą o wyścigach wyposażone było w dwusuwowy silnik o pojemności 748 ccm i mocy 57 KM. Jadący nim kierowca rajdowy Erik Carlsson ustanowił w 1956 roku szwedzki rekord szybkości, który wynosił wówczas 159,4 km/h. Jednak zmiana w przepisach dopuszczająca do współzawodnictwa modele seryjne spowodowała, że zarzucono ten projekt, ponieważ nie było potrzeby produkowania oddzielnego modelu do wyścigów. Powstało tylko sześć egzemplarzy Saaba Sonett 1.Na kolejne próby stworzenia kabrioletu trzeba było czekać dziewięć lat. Do deski kreślarskiej ponownie zasiadł Sixten Sason. Tym razem zaprezentował w 1965 roku prototyp z nadwoziem typu targa o nazwie Catherina ze zdejmowanym sztywnym dachem. Także i ten projekt nie doczekał się seryjnej produkcji.Przełomowy modelPodczas salonu samochodowego we Frankfurcie w roku 1983 na stoisku Saaba pojawił się samochód, który był zaskoczeniem dla zwiedzających. Wreszcie światło dzienne ujrzał pierwszy kabriolet przeznaczony do produkcji seryjnej. Zbudowano go z wykorzystaniem elementów modelu 900. Pierwsze "dziewięćsetki" z otwieranym automatycznie dachem wyjechały z fabryki Saaba w Nystad/Uusikaupunki w Finlandii wiosną 1986 roku. Wszystkie samochody, a było ich 400, trafiły na rynek amerykański. Sukces był ogromny, popularność auta spowodowała, że trzeba było na nie czekać nawet kilka lat. Modele wyprodukowane w roku 1987 klienci musieli rezerwować jeszcze przed rozpoczęciem ich produkcji, a te, które powstawały w 1989 roku, zamawiane były już jesienią 1986 roku!W pierwszej postaci Saab 900 Convertible powsta-wał do roku 1993. Ostatni egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych we wrześ-niu po wyprodukowaniu prawie pięćdziesięciu tysięcy aut.Sukces Saaba cabrio w Stanach Zjednoczonych spowodował, że na prezentację kolejnej generacji producent wybrał salon samochodowy w Detroit w roku 1994. Nowy model został wyposażony do wyboru w cztery silniki o mocy od 130 do 185 KM. Przeniesienie napędu odbywało się za pomocą pięciobiegowej manualnej skrzyni lub czterobiegowego automatu. Dostępna była również wersja Sensonic z manualną skrzynią przekładniową i automatycznym sprzęgłem. Podczas produkcji tej generacji z taśm montażowych zjechał w roku 1997 stutysięczny kabriolet.
Galeria zdjęć
Kabriolety z północy
Kabriolety z północy
Kabriolety z północy