Nowy model niższej klasy średniej testowaliśmy już wiele tygodni temu, ale w wersji z silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 90 KM. Dzisiaj przyszedł czas na jazdy kolejna wersją. Tym razem zapraszamy do wspólnego testu samochodem Kia Cee’d 1,6 EX.
Już w założeniu miał to być model rewolucyjny w palecie koreańskiego producenta. Najlepsza Kia w historii, określana jako „morderca” niemieckich hatchbacków, auto uszyte na miarę Europejczyka, które produkowane jest w słowackiej Żylinie. Miał to być także model, który potrząśnie niższą klasą średnią. Zapewne dzisiaj nikt nie będzie go złośliwie pokazywał palcem, bo większość marzeń Koreańczyków już została chyba spełniona. Zapowiada się wspaniały początek koreańsko-europejskiej ery.
Nowy Cee’d otrzymaliśmy jako jedni z pierwszych już jesienią do przetestowania. Był to model napędzany silnikiem wysokoprężnym, ale jeszcze pochodzący z preserii. Już wtedy umówiliśmy się na druga próbę testową. Tym razem z silnikiem benzynowym. Cee’d po raz pierwszy zaprezentował się podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Paryżu. Auto już wtedy się spodobało, ale nie mogliśmy na podstawie oględzin wystawowego eksponatu ocenić jego jakości. To może określić dopiero typowy test i jazdy w zróżnicowanych warunkach drogowych.
Prawdziwy Europejczyk
Tutaj doczekaliśmy się…kolejnego lekkiego szoku. Wiadomo, że design nie był tym razem zaskoczeniem. To wszystko stworzono po to, by pokonać konkurencję na europejskich rynkach. Kia zdecydowała się na typowo europejski kształt nadwozia, co spowodowało, że powstał samochód elegancki, wyważony z lekkim dynamicznym i sportowym smakiem.
W przedniej części pojazdu dostrzegamy charakterystyczne duże reflektory, przedni zderzak i podwójne przetłoczenie pokrywy silnika. Z tyłu zwracają uwagę czterokątne światła zespolone, a także zgrabny zderzak. Cee’d jest samochodem zgrabnym i zdecydowanie swoim wyglądem zewnętrznym nie przypomina swoich koreańskich korzeni. Cóż, można mieć jedynie zastrzeżenie do jego nietypowej nazwy. Jednak koreańskie kierownictwo uważa, że jest ona…typowo europejska. Może denerwować każdego ten apostrof, ale z drugiej strony jest oryginalny. Często jednak w internetowych wyszukiwarkach apostrof znika, a nazwa pozostaje nazwą.
Zdecydowanie powyżej średniej
Sylwetka nowego modelu jest najlepszym potwierdzeniem rewolucji. Koreańczycy myśląc o sukcesach na ważnych rynkach europejskich, podjęli odważną decyzję. Odeszli bowiem od swojego dotychczasowego stylu. W mocnej konkurencji tej klasy o sukcesie decydują najmniejsze detale. Ładny design, to pierwszy krok. Kolejnym było stworzenie auta o ładnym, funkcjonalnym i komfortowym wnętrzu..
Pokrywa bagażnika podnosi się wyjątkowo wysoko, bo zatrzymuje się 5 cm nad głowa osoby o wzroście 185 cm. Pojemność bagażnika to 340 litrów. Są w tym segmencie i większe kufry, ale 340 litrów, to wynik całkiem niezły. Ocen wykraczających ponad średnią w tej klasie samochodów będzie w naszym teście jeszcze więcej. Dotyczy to szczególnie łatwości zamykania wszystkich drzwi pojazdu, włącznie z tzw. piątymi.
Można zupełnie zapomnieć o „blaszanym dźwięku”, gdy słyszymy tylko przytłumione…”klap” i zamknięte. Przeszłość i współczesność oddzielają masywne drzwi, które otwierają się optymalnie. Mamy tu na myśli stosunkowo duży kąt ich wychylenia. Słowo przeszłość, to dla koreańskiego producenta coś najbardziej właściwego. Pamiętamy toporne elementy z tworzyw sztucznych, nieprzyjemnie dzwoniące podczas jazdy elementy wnętrza, niewygodnie ustawiona pozycja koła kierownicy, ohydne kolory tkanin pokrywających siedzenia, radio zupełnie odbiegające swoim stylem od reszty. To tylko niektóre przykłady, których już w nowych Cee’d nie znajdziecie. Nic z tego! .
Nie chce się zupełnie wierzyć, że siedzimy w samochodzie marki Kia. Jego niezwykle bogate wyposażenie, szczególnie w egzemplarzu udostępnionym do testów, wywołuje nawet uśmiech na twarzy dziennikarza. To inny świat. Deska rozdzielcza Cee’d wykonana została z miękkiego tworzywa z gustowną warstwą zewnętrzną. Połączenie i dopasowanie poszczególnych elementów jest wyjątkowo precyzyjne i porównywalne z najlepszymi standardami europejskimi (może nawet i w niektórych przypadkach jeszcze wyższe). Kombinacje kolorów w najlepszym smaku.
Konsola środkowa doczekała się w tej marce nareszcie zintegrowanego systemu audio, wyświetlacza wielofunkcyjnego sporych rozmiarów, no i przede wszystkim dopracowanego panelu sterowania układem klimatyzacji.
Pomyślano o szczegółach
Pokrętła służące do ustawiania temperatury przypominają rozwiązania koncernu Volkswagen, co raczej w tym przypadku nie ma najmniejszego znaczenia. Oceniamy ich funkcjonalność, a ta jest na najwyższym poziomie. Wysoko ustawiona poprzeczkę potwierdza chociażby wielofunkcyjna kierownica. Przyciski usytuowano dokładnie tam, gdzie być powinny. Są łatwe w obsłudze. Podświetlenie urządzeń deski rozdzielczej jest regulowane – od minimalnej do mocnej barwy pomarańczowej.
Cee’d oferuje wyjątkowo liczne praktyczne schowki, które rozmieszczono odpowiednio w przedniej i tylnej części pojazdu. Dobrze oceniamy siedzenia, które mają odpowiednią grubość, są dostatecznie szerokie i długie. Do doskonałości brakuje jednak nieco lepszego trzymania bocznego oparcia. Pasażerowie na wszystkich siedzeniach dysponują wystarczającym komfortem dla siebie, a dotyczy to szczególnie okolicy kolan, ramion i głowy. Dotyczy to siedzeń przednich i tylnych.
Dobrze także należy ocenić widoczność do przodu, na boki i do tyłu. Jazdę ułatwiają stosunkowo duże wsteczne lusterka zewnętrzne.
Silnik czyni cuda
Nie mamy nic przeciwko silnikom marki Kia, ale nie pamiętamy jednostki tego producenta, Anie nawet Hyundaia, który miałby takie parametry. Ten, który obecnie testowaliśmy, ma wszystkie cechy pozwalające na odniesienie sukcesu. Ma odpowiednio korzystne parametry, zmienne sterowanie zaworami VVT, pracuje odpowiednio cicho i nie zużywa za dużo paliwa.
Przy małych obrotach odgłos w kabinie pasażerskiej mieści się w granicy słyszalności i musieliśmy się często dobrze wysilać, by stwierdzić, czy ten silnik nadal pracuje. Dodanie „gazu” także znacznie nie zmienia sytuacji. Już na najwyższych obrotach głośność ta wzrasta i może przeszkadzać, ale jest to wynik porównywalny z konkurentami tego segmentu.
Głośność czterocylindrowego silnika benzynowego Cee’d odpowiada średniej w tej klasie, ale już moc maksymalna i moment obrotowy plasują koreańskiego producenta na samym szczycie tego porównania. Silniki o pojemności skokowej 1,6 l osiągają moc 90 kW i maksymalny moment obrotowy 154 Nm. Dla porównania Ford Focus (Duratec i Duratec Ti-VCT), Peugeot 307, Volkswagen Golf (1,6 i 1,6 FSI) – osiągów Cee’d nie przewyższają!
Piękny silnik, to nie tylko jego teoretyczne parametry, ale przede wszystkim praktyczne możliwości. Ta jednostka mile nas zaskoczyła mocą już od 2500 obr./min. Jeżeli chcecie natomiast poczuc ducha sportowego, to wystarczy podnieść jego obroty na 3500 obr./min. Nie może to jednak być mniej. Silnik ten łatwo się rozkręca i nie ma także obawy o jego osiągi przy 6000 obr./min.
Średnie zużycie paliwa podawane przez producenta, a więc 6,5 l/100 km, to jednak tylko czysta teoria. Należy liczyć się z przekroczeniem siedmiu litrów, a przy jeździe w zróżnicowanych warunkach drogowych (miasto, autostrada), ta granica będzie jeszcze wyższa. Podczas jazdy autostradą (przy prędkości 130 km/h) osiągnęliśmy zużycie paliwa ponad 8 l/100 km. Wszystko jednak zależy od kierowcy, bo jak wiadomo każdy ma swój indywidualny styl jazdy.
Jeszcze kółko
Nowoczesny design nadwozi, nowoczesne wnętrze, nowoczesny silnik, co jeszcze nam zostało? No oczywiście – nowoczesne układ zawieszenia. Nawet o tym nie zapomnieli konstruktorzy Kia. Cee’d wyposażony został w układ McPherson z przodu i wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Do tego producent dołożył jeszcze 16-calowe obręcze kół z metali lekkich. Taki zestaw pozwala na komfortowa jazdę. Ustawienie układu zawieszenia odpowiada europejskim przyzwyczajeniom. Cee’d z łatwością pokonuje wszelkie nierówności jezdni. Pewne problemy stwarzają krótkie przeszkody występujące po sobie. Utrzymanie kierunku jazdy na zakrętach, utrzymuje się w europejskiej normie, a nawet ją przewyższa. Podczas pokonywania zakrętów można sobie pozwolić na to, czegonie udaje się utrzymać w żadnym innym modelu marki Kia (mamy na myśli skuteczność hamowania i utrzymania się w zakrętach).
Cee’d chętnie spełni marzenie o sportowej jeździe, a także przy omijaniu przeszkód. Ograniczona nadsterowność pojawi się wyjątkowo późno. Przyjemności z jazdy nie obniżają organiczone ruchy dźwigni zamiany biegów ani także zbyt ostre hamulce.
Zastrzeżenie budzi natomiast układ wspomagania kierownicy, także przednie reflektory, które oświetlają bardziej miejsce przed samochodem niż dalej (światła mijania). Natomiast po włączeniu świateł drogowych możemy już jechać spokojnie, bo widoczność jest naprawdę znakomita.
Postrach dla wszystkich
Już nasza redakcyjna ankieta potwierdziła, że nowa Kia Cee’d będzie rynkowym przebojem 2007 roku. Polski importer już trzykrotnie zmieniał wielkość zamówień na samochody, bo zainteresowanie tym modelem przerosło już wielokrotnie planowane liczby. Czy i ile straci na tym konkurencja – dzisiaj jeszcze trudno jest ocenić. Z całą pewnością Kia wykonała wielki skok i powinna przyciągnąć znaczne rzesze klientów tego segmentu na swoją stronę. Auto jest bowiem nie tylko ładne, ale jak potwierdziły nasze dwa testy redakcyjne, także i dobre, a przy tym lepiej wyposażone i tańsze od wielu groźnych konkurentów.
- wyważony design dobra widoczność w wnętrze oraz duża powierzchnia lusterek zewnętrznych dobra jakość wykonania przestrzenne wnętrzeoptymalne parametry jednostki napędowej dobre własności jezdne.
Minusy
- praca wspomagania kierownicyzła geometria świateł mijania
OcenaWnętrze, jazdaJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, boczne trzymanie)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Schowki8Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika8Osiągi na niskich obrotach8Osiagi na wyższych obrotach9Głośność na niższych obrotach8Głośność na wysokich obrotach8Zużycie paliwa8Przełożenia skrzyni biegów8Łatwość zmiany biegów8Podwozie, hamulceWłasności jezdne w normalnych warunkach8Własności jezdne w ekstremalnych warunkach9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)8Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8Skutecznośc hamulców9Bagażnikwielkość bagażnika8Możliwość załadunku8Uniwersalność bagażnika8Stosunek cena/ wartość użyteczneCena/ wartość9Ocena końcowaOcena końcowa - średnia8,30
Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1591Moc (kW / ot/min):90 / 6200Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min):154 / 5200Osiągi:Prędkość maksymalna (km/h):192Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):10.8Zużycie paliwa-miasto/poza/kombi (l/100 km):8 / 5.4 / 6.4Wymiary i masa:Bagażnik - siedzenia/ złożone (l):340 / 1300Pojemność zbiornika paliwa (l):53Masa / ładowność (kg):1341 / 439Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4235b) szerkość (mm):1790c) wysokość (mm):1480d) rozstaw osi (mm):2650e) rozstaw z przodu (mm):1546f) rozstaw z tyłu (mm):1544Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):900 / 1100h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):640 / 880i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):940j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu - z tyłu (mm):940k) szerokosć z przodu (mm):1490l) szerokosć z tyłu (mm):1500długość siedzenia z przodu (mm):480długosć siedzenia z tyłu (mm):470wysokość oparcia z przodu (mm):620wysokosć oparcia z tyłu (mm):610miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:tak