Logo
WiadomościAktualnościKia: plan na piątkę

Kia: plan na piątkę

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W Seulu korki są do późnej nocy, a słońce świeci jak za mgłą. Trudno sobie wyobrazić ruch w mieście, gdyby podwoiła się liczba samochodów.

A jest to całkiem prawdopodobne. Najstarszy koreański koncern samochodowy Kia obchodzi w tym roku 60-lecie i z tej okazji ogłosił swój program rozwoju do 2010 roku. Najważniejszy cel to podwoić produkcję i zostać (razem z Hyundaiem) piątym producentem aut na świecie. Przez wiele lat Kia traktowana była jako producent tanich aut nie najlepszej jakości, o niskim poziomie wyposażenia. W sam raz dla biedniejszej klienteli. Nic dziwnego, firma zaczynała od montażu wychodzących z produkcji Peugeotów, Fiatów i Fordów.Niskie ceny pozwoliły Kii wejść w niszę na rynku amerykańskim i zachodnioeuropejskim. Powoli zmieniły się oferta i jakość produkowanych aut. Z każdym modelem zauważyć można postęp w projektowaniu, wykonaniu i wyposażeniu. Nadal jednak była to druga liga światowego przemysłu motoryzacyjnego. Firma w 1997 r. popadła w kłopoty finansowe i została przejęta przez Hyundaia. Konkurować jakością Szefowie Kii od kilku lat starają się nie tylko uzdrowić finanse firmy, lecz także zmienić jej wizerunek. Efektem nowej polityki stało się m.in. opracowanie nowych modeli spełniających amerykańskie standardy. Pierwszym takim autem był SUV Sorento, który stylem, jakością i wyposażeniem konkuruje z najpoważniejszymi rywalami. Działania marketingowe, m.in. sponsorowanie turnieju tenisowego Australian Open, zaangażowanie słynnego tenisisty Andre Agassiego do reklam czy powrót na trasy Rajdu Paryż-Dakar w 2000 r., mają budować prestiż i sportowy wizerunek marki Kia. - Znalezienie się w czołowej piątce producentów będzie możliwe tylko wówczas - twierdzi prezes Mong-Koo Chung - kiedy Kia wielkością produkcji rywalizować będzie z najpoważniejszymi firmami japońskimi, amerykańskimi i europejskimi, a jej auta jakością i niezawodnością będą porównywalne z Toyotą. Ogłoszona podczas światowej konwencji dilerów w Seulu w maju br. strategia firmy do 2010 r. oprócz podwojenia produkcji zakłada rozwój sieci dilerskiej, odnowę gamy samochodów, unowocześnienie designu, poprawę jakości i niezawodności. Nowe fabryki... Wzrost produkcji o 500 tys. aut stanie się możliwy po uruchomieniu dwóch nowych fabryk - w Żylinie na Słowacji i Jiangsu w Chinach. Obie inwestycje pochłoną 1,5 mld dolarów. Pozwoli to zwiększyć eksport do 175 krajów, a do najważniejszych rynków zaliczać się będą Chiny. W ośrodkach badawczo-rozwojowych - w Detroit, Los Angeles, Frankfurcie i Tokio - pracuje się nad zróżnicowaniem oferty tak, by styl, osiągi i wyposażenie samochodów dostosować do wymogów klientów z konkretnego rynku, a jednocześnie zredukować z 21 do 7 platformy, na których auta są budowane. ... i modeleZ 7 nowych modeli zaplanowanych do 2010 r. 3 pojawią się w br. Najmniejszy, Kia Picanto, jest już w sprzedaży. Wkrótce do salonów trafi kompaktowe Cerato, a jesienią w Paryżu zadebiutuje następca Sportage'a. Ma on rozpocząć nową erę w dziejach fimy. Miałem możliwość przejechać się na torze doświadczalnym w zakładach Hwasung nowym Sportage'em z silnikiem benzynowym 2.7 V6 i turbodieslem 2.0 CRDi. Ogólne wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. To dobry prognostyk dla firmy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: