Kia Motors zaprosiła niewielką grupę dziennikarzy do Londynu, by pokazać wciąż zamaskowany nowy model swojego crossovera – Kia Soul. Mogło by się wydawać, iż po wprowadzeniu do produkcji rodziny Cee’d, zmodyfikowanych Rio i Picanto, przystąpić do zmian w klasie średniej. Tymczasem kierownictwo koreańskiej marki obserwując zmiany zachodzące na rynku, zdecydowało o wprowadzeniu do palety produkcyjnej jeszcze jednego modelu.
Jest to typowy model SUV, na dużych kołach i z pojemnym wnętrzem. Wiemy już, że nie będzie miał napędu na cztery koła, co oznacza oszczędności w jego projektowaniu i produkcji.Z pierwszego wrażenia dochodzimy do wniosku, że jego najbliższym konkurentem na rynku stanie się produkowane na Węgrzech Suzuki SX4.
Kia Soul ma długość całkowitą 4105 mm, a więc więcej od Cee’d o 13 cm. Szerokość 1785 mm i wysokość 1610 mm, przy rozstawie osi 2550 mm. Podczas londyńskiej prezentacji udało nam się zrobić zdjęcie tego samochodu wraz z Kią Sportage, której wymiary zewnętrzne wynoszą 4350 x 1800 x 1695, przy rozstawie osi 2630 mm.
Kompaktowy Soul ma także piękne koła z niskoprofilowymi oponami o wymiarach 225/45 R18. Według uzyskanych informacji, ten rozmiar ma stać się standardowym.
Miejsce dla wszystkich i dobry wygląd
Zapewne sukcesem tego modelu będzie wyjątkowo pojemne wnętrze. Wyżej ułożone siedzenia i wielkie otwory drzwi, umożliwiają niemalże komfortowe wsiadanie do przodu i do tyłu.Szerokość wnętrze jest nieznacznie mniejsza od Cee’d, ale odnosimy wrażenie, ze siedzi się jednak wygodniej. Wymiary siedzeń są bardziej niż przeciętne. Długość siedziska 520 mm z przodu i 510 mm z tyłu jest tego najlepszym potwierdzeniem. Z tyłu nawet dorosła osoba ma dużo miejsca, a nad siedzeniem pozostaje do dyspozycji 990 mm. Z przodu jest to nieco mniej, gdyż kilka centymetrów zabrało okno dachowe. Klaustrofobii jednak się w tym aucie nie nabawimy.
Bagażnik nie jest największy, ale konstruktorzy pomyśleli o jego funkcjonalności i dobremu dostępowi do wnętrza. Także pod jego podłogą mamy do dyspozycji kolejny praktyczny schowek. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymamy niemalże równa płaszczyznę bagażową, co także zaliczyć należy na duży plus.
Nadwozie zostało bogato przeszklone, co umożliwia kierowcy dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Auto otrzymało nowa funkcjonalną deskę rozdzielczą z trzema tubusami ukrywającymi cztery standardowe zegary, czego jednak jeszcze nie mogliśmy sfotografować.
Należy oczekiwać, że ten model wkrótce stanie się kolejnym przebojem na rynku europejskim. Jego ważnym argumentem będzie przestronne wnętrze i …być może atrakcyjna cena. Ale o tym przekonamy się dopiero za kilka tygodni, a więc wkrótce po oficjalnej premierze.