Oba rodzaje paliw drożeją nieprzerwanie od dłuższego czasu. Od połowy października do minionego piątku benzyna podrożała o 23 grosze na litrze, do średnio 5,46 zł, a diesel o 42 grosze, do 5,60 zł. Jedynym paliwem, którego cena przez 9 tygodni z rzędu utrzymuje się na tym samym poziomie - 2,84 zł jest LPG. - Wszystko wskazuje, że obecny trend z dieslem droższym od benzyny utrzyma się przez cały przyszły rok. A to będzie sprzyjać wzrostowi popytu na LPG - twierdzi Urszula Cieślak z BM Reflex.

Autogaz niemal o połowę tańszy od benzyny napędził w tym roku do warsztatów montujących instalacje LPG blisko 200 tys. kierowców. Według szacunków Polskiej Organizacji Gazu Płynnego liczba aut napędzanych autogazem przekroczy w tym roku 2,5 mln. W branży umacnia się przekonanie, że rok 2012 okaże się jeszcze lepszy. - Przy tak drogiej benzynie popyt na auta napędzane LPG wzrośnie - twierdzi Ryszard Paulo, właściciel rzeszowskiej firmy Eksa, montującej instalacje gazowe.

Ale pęd do autogazu nakręcą także wysokie ceny oleju napędowego, które powinny przyspieszyć prace nad udoskonalaniem stosowania LPG w silnikach Diesla. - W przyszłym roku będę rozbudowywał zakład o montaż LPG w samochodach ciężarowych. Oszczędności przyniesie nie tylko niższa cena paliwa (mieszanka autogazu z olejem napędowym - red.), ale także mniejsze spalanie - zapowiada Marcin Hołdys, właściciel firmy AutoMar z Czechowic-Dziedzic w województwie śląskim.

W najbliższych miesiącach wzrośnie liczba aut na LPG, które będą oferować dilerzy w salonach. Importerzy już się przekonali, że klientów nie zabraknie. Chevrolet, który przed rokiem oferował tylko jeden model na autogaz - Aveo Classic, w tym roku powiększył ofertę o trzy kolejne: Sparka, Orlando i Cruze. - Tegoroczna sprzedaż aut z LPG wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem sześciokrotnie - mówi Wojciech Osoś z Chevrolet Poland.

O blisko 60 proc. zwiększyła w pierwszych trzech kwartałach sprzedaż samochodów na autogaz Skoda, która dedykowaną instalację LPG (obecnie w czterech modelach) oferuje od 2007 roku. Najbardziej popularną Octavię Tour można kupić nawet w tej samej cenie co model benzynowy. Promocjami na LPG kuszą także salony Fiata, gdzie instalacja z montażem wliczona w cenę auta oferowana jest do modeli Punto, Grande Punto, Punto Evo, Linea oraz Bravo, a koszty zakupu pomniejszane są jeszcze o kilkutysięczny rabat.

Autogazowy boom mogłaby jedynie wyhamować perspektywa podwyższenia akcyzy na LPG. W kwietniu takie plany przedstawiła Komisja Europejska, na co natychmiast zareagował polski rynek: na 2 - 3 tygodnie ruch w warsztatach spadł niemal do zera. - Wątpliwości co do sensu podwyżki ma jednak 14 krajów członkowskich, przeciwne jest także Ministerstwo Finansów - uspokaja Andrzej Olechowski, prezes POGP.

Według Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Samar, rozwój rynku autogazu mogą nieco przyhamować ograniczenia w miastach. W nowych kompleksach mieszkaniowych autami na LPG nie wolno wjeżdżać do podziemnych garaży.