Wolfgang Bremm von Kleinsorgen jest od lipca 2019 r. prezesem Mercedes-Benz Polska i dyrektorem zarządzającym dywizją samochodów osobowych w Polsce, Czechach i Austrii. Z wykształcenia inżynier-mechanik, do koncernu Daimlera dołączył w 1997 r. Przed objęciem obecnego stanowiska był dyrektorem ds. strategicznego zarządzania produktami. Odpowiadał m.in. za koncepcję i wprowadzenie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX. Foto: Mercedes-Benz
Wolfgang Bremm von Kleinsorgen jest od lipca 2019 r. prezesem Mercedes-Benz Polska i dyrektorem zarządzającym dywizją samochodów osobowych w Polsce, Czechach i Austrii. Z wykształcenia inżynier-mechanik, do koncernu Daimlera dołączył w 1997 r. Przed objęciem obecnego stanowiska był dyrektorem ds. strategicznego zarządzania produktami. Odpowiadał m.in. za koncepcję i wprowadzenie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX.

Auto Świat: Mercedes-Benz Polska sprzedał w 2019 r. 40 razy więcej samochodów niż w 1995 r. Z wynikiem ponad 21 tys. egzemplarzy plasuje się na czołowej pozycji wśród marek premium na polskim rynku. Jakie czynniki, poza wzbogaceniem się społeczeństwa, oczywiście, wpłynęły na ten sukces? Za które decyzje jest Pan szczególnie wdzięczny swoim poprzednikom?

Wolfgang Bremm von Kleinsorgen: Polski rynek od lat docenia naszą markę. Profesjonalna sieć dilerska, szeroka paleta modelowa, obsługa posprzedażowa oraz dopasowane usługi finansowe to nasza recepta na sukces. Klienci nas cenią, ale ich wymagania stale rosną. Dzisiejszy klient otrzymuje nie tylko najwyższej jakości samochód, lecz także całą paletę usług, gwarantującą mu luksusową mobilność, w tym m.in. sterowanie głosowe czy zdalną łączność z autem.

W ciągu ostatnich lat do sukcesów naszych dotychczasowych modeli dołożyliśmy rodzinę samochodów kompaktowych, czyli modele klas A i B. Proponujemy sylwetki od hatchbacka, przez kompaktowego SUV-a GLA i 4-drzwiowe coupé, czyli CLA, aż po rodzinne B czy uniwersalne i wielozadaniowe GLB. Dzięki temu trafiamy do zróżnicowanych gustów klientów. Spektakularny jest także sukces marki Mercedes-AMG, a udział tych sportowych modeli w stosunku do regularnej palety marki jest w Polsce przeszło dwukrotnie wyższy niż w innych krajach w Europie. Co dziesiąty sprzedany nad Wisłą Mercedes jest właśnie spod szyldu AMG!

25 lat temu został zaprezentowany Mercedes klasy E W210 – wówczas design z czworgiem „oczu” stanowił przełom w stylu Mercedesa Foto: Mercedes-Benz
25 lat temu został zaprezentowany Mercedes klasy E W210 – wówczas design z czworgiem „oczu” stanowił przełom w stylu Mercedesa

Czy 25 lat temu ktokolwiek w szeregach firmy śmiał podejrzewać, że Mercedes będzie sprzedawał tak dużo samochodów w Polsce?

Polska jest 40-milionowym krajem o potencjale zakupowym Hiszpanii. Już lata 90. XX w. pokazały szybki wzrost zapotrzebowania na samochody nad Wisłą. Wiem, że Polacy doceniają osiągi, fantastycznie dopracowaną konstrukcję i zaawansowanie inżynierskie aut Mercedes-Benz.

Jaki jest dziś klient Mercedesa w Polsce i co najbardziej odróżnia go od profilu kupującego sprzed 25 lat?

Ciężko jest porównać klienta dzisiaj i klienta sprzed kilkudziesięciu lat. Cały czas uczę się Waszego kraju – zaledwie kilka miesięcy temu objąłem stanowisko prezesa Mercedes-Benz Polska. Z tego, co jednak zdążyłem zauważyć, Polacy cenią nowe technologie, świetnie dopracowane konstrukcje, komfort oraz wysokie osiągi! Jak już wspomniałem, co dziesiąty sprzedany Mercedes w Polsce to model AMG. Pod tym względem jesteśmy liderem.

Co Pana najbardziej zaskoczyło po objęciu sterów w firmie w naszym regionie i czy poprzednik, przekazując Panu obowiązki, dał jakąś szczególną radę?

Jako prezes Mercedes-Benz na region Europy Środkowej swoją siedzibę mam w Pradze. Mimo to staram się regularnie przyjeżdżać do Polski – bardzo podoba mi się Wasz kraj. Mój poprzednik polecił mi często odwiedzać nasze pszczele ule na dachu siedziby w Warszawie i pić miód z „Pasieki Mercedesa” (śmiech). Tak naprawdę, gdy rozpoczynałem pracę w Mercedes-Benz Polska, zastałem w biurze fantastycznie zmotywowanych ludzi oraz prężnie działającą sieć dilerską. Ostatnio miałem przyjemność gościć na urodzinach pana Sobiesława Zasady – legendy polskiego sportu samochodowego i pasjonata Mercedesa. Dzięki temu spotkaniu dostrzegłem, że wszyscy przedstawiciele Mercedesa w Polsce to wielcy pasjonaci marki.

Pasieka na dachu siedziby Mercedes-Benz Polska. „Pracuje” tu ok. 300 tys. pszczół, a uzyskany miód jest dostępny w biurowych kuchniach. Projekt symbolizuje ideę odpowiedzialności za środowisko od produkcji do produktu. Foto: Mercedes-Benz
Pasieka na dachu siedziby Mercedes-Benz Polska. „Pracuje” tu ok. 300 tys. pszczół, a uzyskany miód jest dostępny w biurowych kuchniach. Projekt symbolizuje ideę odpowiedzialności za środowisko od produkcji do produktu.

Zanim objął Pan stanowisko prezesa Mercedes-Benz Polska, był Pan odpowiedzialny za strategiczne zarządzanie produktami i zaangażowany w projekt niezwykłego auta koncepcyjnego AVTR.

Jako menedżer odpowiedzialny za modele klas C i E – coupé / cabrio, byłem w zespole sterującym pracami nad tworzeniem tej wizji przyszłości. Sama świadomość, że pracujemy z Jamesem Cameronem i jego teamem była ekscytująca. Ale najbardziej interesująca w tym wszystkim jest „filozofia” tego konceptu: VISION AVTR w niespotykany sposób łączy kierowcę ze światem zewnętrznym i kierowcę z autem, które rozpoznaje jego puls i oddech. Wnętrze, nadwozie i obsługa pojazdu to techniczna i emocjonalna całość. Jako inspiracja posłużyły stworzenia z filmu „Avatar” – kosmiczne, a jednocześnie organiczne. VISION AVTR, czyli Advanced Vehicle Transformation (z ang. zaawansowana transformacja pojazdu), został zbudowany z grafenu i materiałów biodegradowalnych. To wizjonerskie spojrzenie projektantów Mercedesa na auto przyszłości. Inspirowany światem Pandory VISION AVTR pokazuje nową interakcję człowieka, maszyny i natury. To z pewnością najważniejszy element samochodów przyszłości.

Czy tak będą wyglądały Mercedesy za 25 lat, a może nawet wcześniej? VISION AVTR powstał we współpracy z reżyserem Jamesem Cameronem i zwiastuje nowy sposób obcowania ludzi z maszynami. Foto: Mercedes-Benz
Czy tak będą wyglądały Mercedesy za 25 lat, a może nawet wcześniej? VISION AVTR powstał we współpracy z reżyserem Jamesem Cameronem i zwiastuje nowy sposób obcowania ludzi z maszynami.

Mercedes-Benz angażuje się w projekty na poziomie lokalnym, jak chociażby „Ogrody Polsko-Niemieckie” w parku Skaryszewskim w Warszawie. Czy tego typu inicjatywy, pozytywny wizerunek firmy w Polsce, jak i satysfakcja kierowców użytkujących Mercedesy wpływają na zacieśnianie więzi między Polską a Niemcami?

Mercedes-Benz jako firma jest już w Warszawie od blisko 25 lat. Nasza firma angażuje się w wiele projektów związanych z szerzeniem dobrych praktyk, edukacji, promocji kultury i sztuki czy w działania dla dobra środowiska. Jednym z naszych flagowych projektów są „Ogrody Polsko-Niemieckie”. To specjalna inicjatywa, która w szczególny sposób nawiązuje do 25. rocznicy podpisania polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. „Ogrody Polsko-Niemieckie” to największe polsko-niemieckie przedsięwzięcie publiczno-prywatne i modelowy projekt współpracy międzynarodowej w Warszawie. Projekt jest świetnym przykładem aktywności w kontekście ekologii oraz idei smart cities. Warto podkreślić, że Niemcy są jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Realizacja naszego specjalnego projektu, którym jest budowa „inteligentnej i zielonej” fabryki silników, z pewnością przyczyni się do wzrostu atrakcyjności lokalnego rynku na Dolnym Śląsku, a także wymiany know-how między krajami.

Wizualizacja fabryki Mercedes-Benz w Jaworze pod Wrocławiem Foto: Mercedes-Benz
Wizualizacja fabryki Mercedes-Benz w Jaworze pod Wrocławiem

Niedaleko Wrocławia, w Jaworze, powstaje fabryka silników Mercedesa. Czy sądzi Pan, że klienci będą z tego względu chętniej wybierać modele z gwiazdą wyposażone w motory z polskiej produkcji niż auta konkurencji?

To będzie jedna z najnowocześniejszych fabryk na świecie. Oprócz produkcji konwencjonalnych silników do samochodów osobowych w Jaworze będą również wytwarzane baterie do aut typu plug-in oraz w pełni elektrycznych. Silniki „made in Poland” z pewnością staną się polskim dobrem eksportowym. Podzespoły będą dostarczane do fabryk Mercedesa w całej Europie. Inwestycja jest na ukończeniu i wkrótce otworzy swoje podwoje.

Jakich nowości Mercedesa możemy się spodziewać w tym roku?

Mercedes-Benz właśnie pokazał niezwykle dla nas ważną odmłodzoną klasę E. Na polskim rynku ten model cieszy się dużym zainteresowaniem – w ubiegłym roku sprzedaliśmy 2320 egzemplarzy. Niebawem pojawią się całkowicie nowy Mercedes-Benz GLA i GLE Coupé. Druga połowa roku będzie jeszcze bardziej ekscytująca, bo zaprezentujemy nową klasę S, która pokaże nowe kierunki rozwojowe i know-how koncernu. Pokażemy też elektryczne kompaktowe EQA. Rewolucja czeka nas także w napędach i ofercie hybryd typu plug-in – będziemy ich mieli jeszcze w tym roku w sumie 21, w tym GLA czy CLA.

Najnowszy Mercedes klasy E – limuzyna, kombi i All Terrain Foto: Mercedes-Benz
Najnowszy Mercedes klasy E – limuzyna, kombi i All Terrain